Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Pete Travis
‹8 części prawdy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł8 części prawdy
Tytuł oryginalnyVantage Point
Dystrybutor UIP
Data premiery4 kwietnia 2008
ReżyseriaPete Travis
ZdjęciaAmir M. Mokri
Scenariusz
ObsadaDennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, Bruce McGill, Edgar Ramirez, Ayelet Zurer, Saïd Taghmaoui, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, William Hurt, James LeGros, Eduardo Noriega, Leonardo Nam
MuzykaAtli Örvarsson
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania90 min
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sensacyjne puzzle
[Pete Travis „8 części prawdy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„8 części prawdy” można by potraktować jako całkiem niezłą, narracyjnie oryginalną, ale wciąż jednorazową rozrywkę z polityką w tle. I film Pete’a Travisa taką rozrywką jest, choć dzięki intrygującemu zakończeniu zyskuje na jakości i przestaje być jedynie sensacyjną łamigłówką.

Ewa Drab

Sensacyjne puzzle
[Pete Travis „8 części prawdy” - recenzja]

„8 części prawdy” można by potraktować jako całkiem niezłą, narracyjnie oryginalną, ale wciąż jednorazową rozrywkę z polityką w tle. I film Pete’a Travisa taką rozrywką jest, choć dzięki intrygującemu zakończeniu zyskuje na jakości i przestaje być jedynie sensacyjną łamigłówką.

Pete Travis
‹8 części prawdy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł8 części prawdy
Tytuł oryginalnyVantage Point
Dystrybutor UIP
Data premiery4 kwietnia 2008
ReżyseriaPete Travis
ZdjęciaAmir M. Mokri
Scenariusz
ObsadaDennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, Bruce McGill, Edgar Ramirez, Ayelet Zurer, Saïd Taghmaoui, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, William Hurt, James LeGros, Eduardo Noriega, Leonardo Nam
MuzykaAtli Örvarsson
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania90 min
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W filmie „8 części prawdy” nie chodzi tylko o akcję, zabawy formą, pościgi, strzelaniny i wielowątkową fabułę, ale także, a może nawet przede wszystkim, o manipulowanie faktami i ideę względności prawdy. Ekspozycja tego problemu zostaje wprowadzona do filmu Travisa poprzez kilka zależnych od siebie perspektyw obserwowania i poznawania wydarzeń. Widz razem z kolejnymi bohaterami przechodzi przez główny punkt wyjściowy fabuły – zamach na prezydenta Stanów Zjednoczonych podczas spotkania na szczycie z liderami politycznymi krajów arabskich. Za każdym razem akcja cofa się do początku, by pójść o krok dalej, odsłonić kolejną kartę, rozjaśnić jeszcze jeden szczegół. Niestety, mimo intensywnych prób przeskoczenia już bardziej znajomych fragmentów, po trzecim wątku napięcie wyraźnie spada, a do historii wkrada się nuda. Dopiero ostatni powrót do otwarcia filmu, który owocuje doprowadzeniem fabuły do końca i zamknięciem wszystkich wątków, skutecznie ożywia atmosferę.
Ceną za stosunkowo rzadko wykorzystywaną w kinie mozaikową strukturę narracji jest spowolnienie akcji, którą trzyma na przyzwoitych obrotach przede wszystkim szybka, bardzo dynamiczna jazda kamery. Jednak oczywistość postaci nie ma już żadnego związku z wybraną formą. Mamy do czynienia z zadomowionymi w Hollywood typami osobowymi. Jest mężny ochroniarz zmagający się z traumą z przeszłości, podły zdrajca, bezwzględni terroryści, tajemnicza femme fatale i oczywiście prawy, mądry i odważny prezydent USA. Wydaje się, że Amerykanie bardzo tęsknią za rozsądnymi politykami i przywódcami, którzy woleliby „być silni, a nie pokazywać siłę”, jak w filmie mówi grany przez Williama Hurta prezydent. Warto zaznaczyć, że obok Foresta Whitakera wcielającego się w Amerykanina, który nagrywa kamerą video dramatyczne wydarzenia dotyczące zamachu, to właśnie Hurt dostarcza w filmie najlepszej kreacji aktorskiej. Reszta, z Dennisem Quaidem w roli prezydenckiego ochroniarza na czele, nie ma wystarczającej charyzmy i umiejętności, by wycisnąć ze swoich równorzędnych epizodów coś więcej niż tylko nudne schematy.
Dobrze, że Travis ucina każdy wątek w najbardziej newralgicznym momencie (tak, że widząc cofnięcie taśmy przeklinamy w duchu scenarzystę za pogrywanie sobie w ten sposób). To, jak i rozpędzenie akcji w ostatnim akcie filmu, pozwala wreszcie skupić się na dynamice wydarzeń, a nie na szablonowości postaci. W końcu należy koncentrować się nie tyle na nich, co na kolejnych kawałkach układanki. Ostateczny obrazek pewnie nie robiłby większego wrażenia, ale Travis osadził „8 części prawdy” we współczesnym świecie i zadał kilka pytań pomiędzy kolejnymi zakrętami fabularnymi, co dodaje jego filmowi zasadności i logiki. Nieprzypadkowo film zaczyna się i kończy wątkiem telewizji pokazującej media jako spójny organ, który powoli tworzy własną wersję rzeczywistości, dorabiając ideologie i opisując świat wybiórczo. A co najważniejsze, robiąc tak, prowokuje wątpliwość, czy coś takiego jak prawda w ogóle istnieje.
koniec
8 maja 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.