Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Łukasz Barczyk
‹Przemiany›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzemiany
Dystrybutor Syrena
Data premiery10 października 2003
ReżyseriaŁukasz Barczyk
ZdjęciaKarina Kleszczewska
Scenariusz
ObsadaMaja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek, Maria Maj
MuzykaTymon Tymański, Piotr Pawlak
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania76 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kłamiesz, znikasz!
[Łukasz Barczyk „Przemiany” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Łukasz Barczyk jest mistrzem w wygrywaniu rozmaitych stanów swoich bohaterów. Przekonał nas już o tym w debiucie telewizyjnym; w "Przemianach" idzie jeszcze dalej: za pomocą Snauta, tego przybysza znikąd, w którym pobrzmiewa aluzja do bohatera Lema, reżyser demaskuje rzeczywistość, obnaża ją, ośmiesza, przecina po to, żeby pokazać, jak bardzo uwiera, jak jest niedoskonała i jak stale trzeba ją na nowo nazywać i definiować, aby pod naciskiem kabotyństwa i nieszczerości nie zniknęła.

Joanna Bartmańska

Kłamiesz, znikasz!
[Łukasz Barczyk „Przemiany” - recenzja]

Łukasz Barczyk jest mistrzem w wygrywaniu rozmaitych stanów swoich bohaterów. Przekonał nas już o tym w debiucie telewizyjnym; w "Przemianach" idzie jeszcze dalej: za pomocą Snauta, tego przybysza znikąd, w którym pobrzmiewa aluzja do bohatera Lema, reżyser demaskuje rzeczywistość, obnaża ją, ośmiesza, przecina po to, żeby pokazać, jak bardzo uwiera, jak jest niedoskonała i jak stale trzeba ją na nowo nazywać i definiować, aby pod naciskiem kabotyństwa i nieszczerości nie zniknęła.

Łukasz Barczyk
‹Przemiany›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzemiany
Dystrybutor Syrena
Data premiery10 października 2003
ReżyseriaŁukasz Barczyk
ZdjęciaKarina Kleszczewska
Scenariusz
ObsadaMaja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek, Maria Maj
MuzykaTymon Tymański, Piotr Pawlak
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania76 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
No i mamy wydarzenie. Nareszcie w polskim kinie coś drgnęło, a Łukasza Barczyka chyba można z pełną odpowiedzialnością nazwać prawdziwym artystą. Reżyser, który ma za sobą świetny debiut telewizyjny p.t. "Patrzę na ciebie, Marysiu" i kilka spektakli teatralnych, postanowił nakręcić bardzo kameralny dramat, pod wymownym tytułem "Przemiany".
Co my tu zatem mamy? Dom za miastem, jezioro, cisza i matka z trzema córkami. Gdzieś na marginesie mąż jednej z nich, Marty, i dziecko najstarszej, Basi. Wszyscy żyją w pozorowanej szczęśliwości, w sztucznie skonstruowanym spokoju i bezpieczeństwie. Wyczuwa się to od pierwszych kadrów. Przeczuwa się również, że ten stan nie potrwa długo, że coś niepokojącego przemyka się pomiędzy pokojami. Nieoczekiwanie przyjeżdża narzeczony Wandy, ostatniej z sióstr, Adrian Snaut. Tajemniczy, diaboliczny, trochę władczy, o surowej twarzy i przenikliwych oczach. Bezkompromisowy w sądach i diagnozach, jakby nie miał nic do stracenia. Jego przybycie zmienia wszystko, burzy dotychczasowy porządek i wprowadza nową hierarchię. Od tej pory jesteśmy świadkami bolesnej psychodramy, dotkliwej wiwisekcji postaci, które prowokowane przez Snauta odkrywają swoje oblicza: żałosne, zakłamane, bezlitosne, wyrachowane, ale i bezbronne czy nieświadome. Przemiany bohaterów są tym bardziej dojmujące, że akcja filmu rozwija się w zamkniętej, wyizolowanej, "zimnej" przestrzeni, do której zdaje się nie dochodzą sygnały ze świata zewnętrznego. Obserwujemy uwięzione emocje balansujące między skrajnościami w odosobnionym, trochę nierealnym "bezświecie". Ale może właśnie dlatego dramat tych osób jest tak niezwykle aktualny i uniwersalny. Jego ponadczasowość buduje nie tylko reżyser, ale i perfekcyjnie dobrani aktorzy, jak chociażby Maja Ostaszewska w roli Marty czy Jacek Poniedziałek jako Snaut. Złaknieni miłości, uciekający przed strachem i samotnością.
Łukasz Barczyk jest mistrzem w wygrywaniu rozmaitych stanów swoich bohaterów. Przekonał nas już o tym w debiucie telewizyjnym; w "Przemianach" idzie jeszcze dalej: za pomocą Snauta, tego przybysza znikąd, w którym pobrzmiewa aluzja do bohatera Lema, reżyser demaskuje rzeczywistość, obnaża ją, ośmiesza, przecina po to, żeby pokazać, jak bardzo uwiera, jak jest niedoskonała i jak stale trzeba ją na nowo nazywać i definiować, aby pod naciskiem kabotyństwa i nieszczerości nie zniknęła. Barczyk wie, że prawdę trzeba okupić cierpieniem, bólem i smutkiem, a dekonstrukcja swojego małego i intymnego świata nie musi oznaczać unicestwienia i klęski, ale wręcz przeciwnie - może być punktem odniesienia do samopoznania i wyjścia poza niszczące ograniczenia.
koniec
1 listopada 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Zdradzony koniokrad
Sebastian Chosiński

10 VIII 2022

Kirgiski reżyser Bołotbek Szamszyjew zasłynął jako jeden z najwybitniejszych ekranizatorów twórczości swego rodaka Czingiza Ajtmatowa. Mało kto jednak przy tym pamięta, że jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe były easternami. Zaczął od „Wystrzału na przełęczy Karasz” – opowieści o samotnym mścicielu Bachtygule.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
Marcin Mroziuk

8 VIII 2022

Nie jest żadnym zaskoczeniem ani dla widzów, ani dla głównego bohatera, że Steve Horn jest naprawdę doskonale chroniony. Dobranie mu się do skóry wymaga więc długotrwałych przygotowań, a James Reece do ostatniej chwili nie może być pewny, czy jego plan się powiedzie.

więcej »

East Side Story: Hej, kto Kazach – hajda na Szejbanszacha!
Sebastian Chosiński

7 VIII 2022

Premiera „Złotego tronu” – drugiej odsłony dylogii Rustema Abdraszewa „Chanat Kazachski” – miała miejsce dwa lata i trzy miesiące po pierwszych pokazach „Diamentowego miecza”. Co nieco zmieniło się w tym czasie w samym Kazachstanie, a dowodem na to fakt, że z filmu zniknęły tym razem wszelkie nawiązania do postaci prezydenta Nursułtana Nazarbajewa, któremu w grudniu 2016 roku oddawano na ekranie prawdziwe hołdy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Truskawki zamiast armat!
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Precz z wibratorem
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Miłość obnażona
— Joanna Bartmańska

M jak Wong Kar-Wai
— Joanna Bartmańska

Jeszcze słychać śpiew Lolity
— Joanna Bartmańska

Apokalipsa spełniona
— Joanna Bartmańska

Odrażający, brudni, źli
— Joanna Bartmańska

Siedmiu wspaniałych
— Joanna Bartmańska

Mokra historia
— Joanna Bartmańska

Nic takiego
— Joanna Bartmańska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.