Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ridley Scott
‹Naciągacze›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNaciągacze
Tytuł oryginalnyMatchstick Men
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery24 października 2003
ReżyseriaRidley Scott
ZdjęciaJohn Mathieson
Scenariusz
ObsadaAlison Lohman, Nicolas Cage, Sam Rockwell, Bruce McGill, Bruce Altman
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Lepiej naciągnąć się nie dało?
[Ridley Scott „Naciągacze” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
"Naciągaczy" można interpretować w dwójnasób. Albo jako kryminalną historyjkę o parze krętaczy, albo jako psychologiczną opowieść o zawiłych relacjach międzyludzkich, potrzebie bliskości i przyjaźni. Obie interpretacje są właściwe, chociaż nie chcąc zbytnio spłaszczać i bagatelizować, bardziej przychylałbym się ku tej drugiej.

Piotr Dobry

Lepiej naciągnąć się nie dało?
[Ridley Scott „Naciągacze” - recenzja]

"Naciągaczy" można interpretować w dwójnasób. Albo jako kryminalną historyjkę o parze krętaczy, albo jako psychologiczną opowieść o zawiłych relacjach międzyludzkich, potrzebie bliskości i przyjaźni. Obie interpretacje są właściwe, chociaż nie chcąc zbytnio spłaszczać i bagatelizować, bardziej przychylałbym się ku tej drugiej.

Ridley Scott
‹Naciągacze›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNaciągacze
Tytuł oryginalnyMatchstick Men
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery24 października 2003
ReżyseriaRidley Scott
ZdjęciaJohn Mathieson
Scenariusz
ObsadaAlison Lohman, Nicolas Cage, Sam Rockwell, Bruce McGill, Bruce Altman
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niespodzianka - w przerwie między kolejnymi gigantycznymi produkcjami Ridley Scott postanowił odsapnąć i zrobił skok w kierunku skromnego, żeby nie powiedzieć kameralnego, komediodramatu. Tytułowych naciągaczy jest dwóch. Roy (Nicolas Cage) i Frank (Sam Rockwell) stanowią zgrany tandem oszustów, prawdziwych mistrzów w swoim fachu. Od lat zajmują się wyłudzaniem pieniędzy od ludzi i jeszcze ani razu nie zaliczyli wpadki. Przy czym należy dodać, że nasi bohaterowie nie są bezwzględnymi, twardymi przestępcami, nigdy nie używają przemocy, zawsze jedynie intelektu. Z tej dwójki zdecydowanie wyróżnia się Roy. W "pracy" błyskotliwy, dowcipny, budzący zaufanie. Prywatnie - neurotyk cierpiący na manię prześladowczą, chorobliwy pedant i zgorzkniały samotnik. W ten smutny świat wtargnie nagle z impetem czternastoletnia córka Roya, Angela (Alison Lohman) - jak się później okaże - najlepsze lekarstwo na dolegliwości nietypowego tatusia.
"Naciągaczy" można interpretować w dwójnasób. Albo jako kryminalną historyjkę o parze krętaczy, albo jako psychologiczną opowieść o zawiłych relacjach międzyludzkich, potrzebie bliskości i przyjaźni. Obie interpretacje są właściwe, chociaż nie chcąc zbytnio spłaszczać i bagatelizować, bardziej przychylałbym się ku tej drugiej. Krótko mówiąc, gdyby nie wątek córki, należałoby postawić pytanie, po co w ogóle ten film powstał. Na innych płaszczyznach bowiem nie powala, jest przewidywalny, błahy i średnio interesujący. Długo szukałem idealnego słowa, jakim by można skrótowo go określić i chyba już wiem. Bezpłciowy. Niby wszystko jest tu na swoim miejscu - niebanalne dialogi, sprawna reżyseria (charakterystyczna dla Scotta dbałość o detale i zabawa światłem), dobra gra aktorska (choć nie przyłączę się do peanów na cześć Cage′a, dla mnie powtarza on tylko rolę Nicholsona z "Lepiej być nie może" i swoją własną z "Adaptacji" - oczywiście trudno mu odmówić umiejętności, ale to facet stworzony do ról ekscentryków, nigdy żadnej nie zagrał źle, więc czym się tak nadmiernie ekscytować?), lecz po seansie nie mogłem się pozbyć wrażenia straconej szansy i jakiejś takiej nijakości obejrzanego właśnie obrazu.
Reasumując - gdyby był to film przeznaczony od razu na rynek wideo, z jakimiś telewizyjnymi aktorami klasy B, byłby sporym zaskoczeniem. Ale od kina i tak utytułowanej ekipy wymaga się więcej. Mimo wszystko jednak, warto zobaczyć. Dla rewelacyjnej Alison Lohman (dwudziestoczterolatka przekonująco zagrała czternastolatkę!) i cudnie swingującej muzyki lat 50-tych.
koniec
1 listopada 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.