Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

M. Night Shyamalan
‹Zdarzenie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZdarzenie
Tytuł oryginalnyThe Happening
Dystrybutor CinePix
Data premiery13 czerwca 2008
ReżyseriaM. Night Shyamalan
ZdjęciaTak Fujimoto
Scenariusz
ObsadaMark Wahlberg, Zooey Deschanel, John Leguizamo, Spencer Breslin
MuzykaJames Newton Howard
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiIndie, USA
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekdramat, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zostaliście ostrzeżeni!
[M. Night Shyamalan „Zdarzenie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zdarzenie” to dwa filmy w jednym. Owszem, wyróżnia się styl opowiadania historii charakterystyczny dla Shyamalana, ale widać również interwencję producentów, którzy po niekasowej „Kobiecie w błękitnej wodzie” postanowili nawrzucać do nowego filmu jak najwięcej trupów i makabry, żeby ściągnąć widzów do kin. Efektem jest pofragmentowane monstrum, niespełniające oczekiwań ani fanów kinowej jatki, ani wielbicieli Shyamalana.

Ewa Drab

Zostaliście ostrzeżeni!
[M. Night Shyamalan „Zdarzenie” - recenzja]

„Zdarzenie” to dwa filmy w jednym. Owszem, wyróżnia się styl opowiadania historii charakterystyczny dla Shyamalana, ale widać również interwencję producentów, którzy po niekasowej „Kobiecie w błękitnej wodzie” postanowili nawrzucać do nowego filmu jak najwięcej trupów i makabry, żeby ściągnąć widzów do kin. Efektem jest pofragmentowane monstrum, niespełniające oczekiwań ani fanów kinowej jatki, ani wielbicieli Shyamalana.

M. Night Shyamalan
‹Zdarzenie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZdarzenie
Tytuł oryginalnyThe Happening
Dystrybutor CinePix
Data premiery13 czerwca 2008
ReżyseriaM. Night Shyamalan
ZdjęciaTak Fujimoto
Scenariusz
ObsadaMark Wahlberg, Zooey Deschanel, John Leguizamo, Spencer Breslin
MuzykaJames Newton Howard
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiIndie, USA
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekdramat, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niestety, „Zdarzenie” to przykład kompromisu, który nie okazał się złotym środkiem. Reżyser miał wizję przedstawienia mało logicznego, natomiast bardzo oryginalnego pomysłu, przy użyciu typowych dla jego twórczości rozwiązań, ale nie zrealizował jej do końca. W jego filmie widać zarys wątku dramatycznego dotyczącego rodziny oraz relacji między jej członkami, czyli elementu fundamentalnego dla kilku jego wcześniejszych obrazów. Szkoda, że tylko zarys. Shyamalan próbował z absurdalnej historii zrobić trochę parodię, trochę kpinę, a trochę opowieść o ludzkich słabościach, po czym spiąć to wszystko klamrą klimatycznego thrillera. Podobny koktajl stanowi na pewno wyzwanie i zwiększa ryzyko porażki. W wypadku „Zdarzenia” nie trzeba było wiele, żeby film w rezultacie rozczarowywał. Wystarczyło słabe aktorstwo, zbyt dużo dosłowności i prawdopodobne cięcia w montażowni. Otrzymaliśmy mieszankę, która mieści prawie wszystko – szybkie tempo, ucieczkę, zagrożenie, masowe śmierci, kryzys małżeński, osierocone dziecko, przemoc, strach oraz ekologiczne przesłanie. Natomiast to, co w „Zdarzeniu” najbardziej przemawia do widza, to na pewno starannie budowany nastrój, jak również scena finałowa, mało zaskakująca, ale z sensem zamykająca film.
Niestety, nieprzyjemną w stosunku do poprzednich produkcji Shyamalana zmianą jest szybsze tempo narracji. Akcja biegnie już od pierwszej sceny, nie pozostawiając wiele miejsca na jakiekolwiek zastanowienie nad tym, co przewija się na ekranie. Takie podejście ma swoje plusy i minusy: z jednej strony film od razu wciąga w szereg kolejnych wydarzeń, z drugiej – rozczarowuje brakiem momentów kontemplowania chwili, z których Shyamalan zawsze słynął. W amerykańskich miastach mają miejsce samobójcze śmierci mas ludzi: pierwsze podejrzenie pada na broń chemiczną terrorystów, dopiero potem okazuje się, że bohaterowie mają do czynienia z zupełnie innym wrogiem. Śledzimy wydarzenia z perspektywy nauczyciela i jego neurotycznej żony. Reżyser-scenarzysta coraz bardziej zawęża krąg bohaterów w ucieczce przed tajemniczym adwersarzem, aby skupić się tylko na dwójce protagonistów i ich charakterach. To bardzo shyamalanowskie posunięcie nie znajduje jednak uzasadnienia w miarę rozwoju fabuły. Wątek małżeństwa, przedstawiony pod kątem napięć i nieporozumień bohaterów, zostaje ograniczony do kilku dość infantylnych scen, teoretycznie mających funkcjonować jako chwilowe uwolnienie od napięcia, tak naprawdę nie wnoszących jednak do fabuły nic użytecznego. Gdyby historia rodziny została bardziej rozwinięta – jak w „Znakach” czy „Niezniszczalnym” – realne zagrożenie zewnętrzne, w opisie brzmiące jak z filmu klasy B, zyskałoby na znaczeniu. Może wtedy film Shyamalana stałby się po prostu ciekawszy od strony bohaterów. Oczywiście, można uznać, że „Zdarzenie” miało być parodią kina klasy B- jeśli tak, to za mało tu czarnego humoru czy przymrużenia oka, za to sporo elementów, które zakwalifikować należy raczej do pierwszej ligi – muzyka Jamesa Newtona Howarda, niezłe zdjęcia, od początku budowany klimat zagadki i osaczenia.
Natomiast niewątpliwą wpadką należy nazwać wybór aktorów zatrudnionych do przedsięwzięcia. Mark Wahlberg przez cały czas stara się wykrzesać z siebie maksymalny dramatyzm i kończy się na tym, że wygląda tak, jak gdyby mało go obchodziło tytułowe zdarzenie. Tymczasem wcielająca się w jego żonę Zooey Deschanel buduje rolę na kpinie, zamiast na niepokoju wywołanym zagrożeniem. W rezultacie razem z Wahlbergiem wypadają tak, jakby pochodzili z dwóch różnych planet. John Leguizamo pojawiający się na początku na drugim planie wywołuje więcej współczucia i sympatii niż tych dwoje razem wziętych. Wielka szkoda, bo braki scenariuszowo-realizacyjne często są w kinie nadrabiane przez interesujących, przekonująco wykreowanych bohaterów. W „Zdarzeniu” jest odwrotnie: aktorzy uwydatniają wszelkie mankamenty fabuły.
Nowy film Shyamalana na pewno odstaje od wcześniejszych produkcji tego reżysera, ale nie znaczy to, że nie ma widowni nic do zaoferowania. Zbyt duże oczekiwania wobec Shyamalana jako twórcy, który ma własny styl i który potrafi połączyć bardzo dobre kino rozrywkowe z symboliczną rozprawką o człowieku, niestety dodatkowo zaszkodziły odbiorowi „Zdarzenia”. A przecież reżyser wciąż mistrzowsko buduje atmosferę, wciąż potrafi nakręcić niezapomniane, pomysłowe sceny, tak jak na przykład sekwencja z podnoszonym przez kolejnych samobójców pistoletem. Poza tym, „Zdarzenie” jest po prostu nowatorskie na tle innych, konkurencyjnych thrillerów, a otwartym zakończeniem ma dać widzom do myślenia. Szkoda tylko, że tym razem zawiodło niedopracowanie całego projektu, złe poprowadzenie aktorów, niezdecydowanie w kwestii gatunkowej. Bo „Zdarzenie” tak naprawdę w pewnym momencie przestaje być tylko thrillerem, ale nie staje się żadną nową, koherentną całością. Shyamalan bardzo często budował swoje filmy na zasadzie przejścia od jednego gatunku do drugiego. Zazwyczaj w drugiej połowie opowieść skupiała się na dramacie postaci, na uniwersalnych ludzkich wadach. W „Zdarzeniu” film, zamiast zacząć opowiadać historię bohaterów zmienionych przez strach i widmo śmierci, rozsypuje się. Cóż, pozostaje czekać na wersję reżyserską, o ile taka powstanie, bądź na nowy film Shyamalana nakręcony tak, jak tylko on to potrafi. Póki co, pozostaje zadowolić się nastrojem oraz stroną plastyczną „Zdarzenia”, bo w tej kwestii nie można mieć żadnych zastrzeżeń.
koniec
5 lipca 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Wiedza nie chroni przed naiwnością
Sebastian Chosiński

27 X 2021

Reżyserski debiut Karena Szachnazarowa nie wypada tak rewelacyjnie, jak jego cztery kolejne filmy z lat 80. XX wieku. Ale to nie oznacza, że „Dobrych ludzi” nie warto poznać. To mądry i wiele mówiący o rzeczywistości radzieckiej epoki Leonida Breżniewa komediodramat, który rozgrywa się w środowisku naukowców. Wartością dodaną jest legendarny aktor Gieorgij Burkow, który pojawia się na ekranie w roli głównej.

więcej »

East Side Story: Współczesna baśń w blasku zorzy polarnej
Sebastian Chosiński

24 X 2021

Ten niepozornie rozpoczynający się film okazuje się być jedną z bardziej interesujących produkcji rosyjskich tego roku. Pod ironicznym płaszczykiem „Mleko” Karena Oganesiana skrywa bowiem nadzwyczaj ważne tematy: dla kobiet i mężczyzn, dla dorosłych i nastolatków. Od reżysera i aktorów udział w nim wymagał też niemałej odwagi, ponieważ jego obyczajowa śmiałość niektórych może szokować.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (3)
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Dobry, zły i łamliwy
— Konrad Wągrowski

Rozszczepieni
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Listopad 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (5)
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Logika jest dla słabych
— Agnieszka Szady

Mroczny azyl
— Marcin Łuczyński

Trzy Zwroty Shyamalana
— Konrad Wągrowski

Boskie objawienie przez najeźdźców z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Niektóre można nagiąć, inne można złamać
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.