Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Werner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders
‹10 minut później: Trąbka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł10 minut później: Trąbka
Tytuł oryginalnyTen Minutes Older: The Trumpet
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery19 września 2003
ReżyseriaWerner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders
ZdjęciaFrederick Elmes, Phedon Papamichael, Timo Salminen, Ángel Luis Fernández, Chris Norr, Vicente Ríos, Olli Varja, Shu Yang
Scenariusz
ObsadaChloë Sevigny, Markku Peltola, Feng Feng
MuzykaPaul Englishby
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiChiny, Finlandia, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Siedmiu wspaniałych
[Werner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders „10 minut później: Trąbka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wszystkie historie to swoisty rozrachunek z czasem, z jego upływem i wpływem na bohaterów i otaczającą rzeczywistość. Za każdym razem mamy do czynienia z momentem przełomowym i znaczącym w życiu postaci, po którym nic nie jest już takie, jak dawniej, a zbanalizowane stwierdzenie: "czas zmienia wszystko" nabiera tu nowego, zaskakującego znaczenia.

Joanna Bartmańska

Siedmiu wspaniałych
[Werner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders „10 minut później: Trąbka” - recenzja]

Wszystkie historie to swoisty rozrachunek z czasem, z jego upływem i wpływem na bohaterów i otaczającą rzeczywistość. Za każdym razem mamy do czynienia z momentem przełomowym i znaczącym w życiu postaci, po którym nic nie jest już takie, jak dawniej, a zbanalizowane stwierdzenie: "czas zmienia wszystko" nabiera tu nowego, zaskakującego znaczenia.

Werner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders
‹10 minut później: Trąbka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł10 minut później: Trąbka
Tytuł oryginalnyTen Minutes Older: The Trumpet
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery19 września 2003
ReżyseriaWerner Herzog, Spike Lee, Aki Kaurismäki, Kaige Chen, Víctor Erice, Jim Jarmusch, Wim Wenders
ZdjęciaFrederick Elmes, Phedon Papamichael, Timo Salminen, Ángel Luis Fernández, Chris Norr, Vicente Ríos, Olli Varja, Shu Yang
Scenariusz
ObsadaChloë Sevigny, Markku Peltola, Feng Feng
MuzykaPaul Englishby
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiChiny, Finlandia, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Siedem niezwykłych opowieści, łagodna melodia trąbki i delikatny odgłos wody - tak chyba można w maksymalnym skrócie określić film "10 minut późnej: trąbka", który na firmamencie filmowym ostatnich lat jest zjawiskiem co najmniej oryginalnym.
Siedmiu twórców postanowiło stworzyć autorską, a co za tym idzie, bardzo osobistą interpretację czasu. Każdy z reżyserów nakręcił nowelę w odrębnej poetyce, która podpisana jest rozpoznawalnym charakterem pisma. Aki Kaurismaki opowiada o swoim bohaterze w wyciszonym, spokojnym, nieco zdystansowanym stylu, Victor Erice dramat swoich postaci ujawnia w głębokich, nasyconych czernią i bielą kadrach, Werner Herzog tragedię zanikającego plemienia Indian w Brazylii pokazuje z właściwym sobie zaangażowaniem i empatią, Jim Jarmusch w pozornie banalnej codzienności swojej bohaterki odnajduje tajemnicę i niezwykłość, Wim Wenders wyścig z czasem filmuje w halucynacyjnej i transowej poetyce, Spike Lee - w telewizyjnej i dokumentalnej stylistyce, a Chen Kaige w brawurowy sposób pokazuje potęgę i magię wyobraźni.
Wszystkie historie to swoisty rozrachunek z czasem, z jego upływem i wpływem na bohaterów i otaczającą rzeczywistość. Za każdym razem mamy do czynienia z momentem przełomowym i znaczącym w życiu postaci, po którym nic nie jest już takie, jak dawniej, a zbanalizowane stwierdzenie: "czas zmienia wszystko" nabiera tu nowego, zaskakującego znaczenia. Film jest również przejmującym obrazem teraźniejszości, która bezlitośnie i niebezpiecznie balansuje między tym, co już było i już się nie powtórzy, a tym, co jeszcze nie zostało wyartykułowane i co jest tylko zuchwałą hipotezą. Czasem niewiele trzeba, by znaleźć się po drugiej stronie, gdzie wszystko traci sens: miłość, tożsamość, praca, bezpieczeństwo, spokój, a nawet życie - zdają się mówić twórcy.
Film dowodzi, że jego autorzy nie ulegają gotowym tendencjom, nie uprawiają retoryki, a o czasie i sprawach ludzkich opowiadają bez patosu i rezonerstwa. Chwała im za wyjątkową subtelność, mądrość, ironię, umiejętność kondensacji znaczeń i zdarzeń, smutną zadumę i bezkompromisowość. To rzadkie w dzisiejszym kinie.
koniec
1 października 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Do sedna: Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
Marcin Knyszyński

7 XII 2019

Pomysł nakręcenia filmu wykorzystującego motywy biblijne chodził po głowie Darrena Aronofsky’ego już od czasu „Requiem dla snu”. Rzecz o potopie i budowie Arki, ta „jedna z najstarszych opowieści w historii ludzkości”, pojawiła się w kinach w roku 2014 – i wzbudziła kontrowersje, podobnie jak wszystkie wcześniejsze filmy reżysera.

więcej »

Cinergia 2019: Skruszony
Konrad Wągrowski

5 XII 2019

Marco Bellocchio, twórca głośnego „Witaj, nocy”, opowiadającego o porwaniu i zabójstwie premiera Aldo Moro, znów powraca do historii swego kraju, tym razem w rozciągniętej na trzydzieści lat opowieści o mafii i polityce.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Strongmani dawnych czasów
Sebastian Chosiński

4 XII 2019

Któż by dzisiaj pamiętał o reżyserze Władimirze Nazarowie, gdyby nie nakręcił on „Gospodarza tajgi”? To oczywiście pytanie retoryczne. Bo choć kryminał oparty na opowiadaniu Borisa Możajewa nie jest wcale arcydziełem, ma dwa niezaprzeczalne atuty – główne role grają w nim Władimir Wysocki i Walerij Zołotuchin, dwie legendy moskiewskiego Teatru na Tagance.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga

Do sedna:

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Miłość obnażona
— Joanna Bartmańska

M jak Wong Kar-Wai
— Joanna Bartmańska

Jeszcze słychać śpiew Lolity
— Joanna Bartmańska

Apokalipsa spełniona
— Joanna Bartmańska

Odrażający, brudni, źli
— Joanna Bartmańska

Nic takiego
— Joanna Bartmańska

Mokra historia
— Joanna Bartmańska

Kłamiesz, znikasz!
— Joanna Bartmańska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.