Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Ryuhei Kitamura
‹Nocny pociąg z mięsem›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNocny pociąg z mięsem
Tytuł oryginalnyThe Midnight Meat Train
Dystrybutor Vision
Data premiery31 października 2008
ReżyseriaRyuhei Kitamura
ZdjęciaJonathan Sela
Scenariusz
ObsadaBradley Cooper, Vinnie Jones, Leslie Bibb, Brooke Shields, Roger Bart, Tony Curran, Ted Raimi
MuzykaJohannes Kobilke, Robb Williamson
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Objazdowa rzeźnia pana B.
[Ryuhei Kitamura „Nocny pociąg z mięsem” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Literacka twórczość tego rozmiłowanego w krwistej makabrze oraz cielesnych aberracjach liverpoolczyka od lat intryguje i budzi kontrowersje. Jego opowiadania oraz nowele kilkukrotnie służyły za kanwę filmowych przebojów (mające swoje lepsze i gorsze odsłony cykle „Hellraiser” czy „Candyman”). Jak na ich tle prezentuje się adaptacja „Nocnego pociągu z mięsem”? Nie najgorzej, choć powodów do zbytniego zachwytu również nie ma.

Przemysław Pieniążek

Objazdowa rzeźnia pana B.
[Ryuhei Kitamura „Nocny pociąg z mięsem” - recenzja]

Literacka twórczość tego rozmiłowanego w krwistej makabrze oraz cielesnych aberracjach liverpoolczyka od lat intryguje i budzi kontrowersje. Jego opowiadania oraz nowele kilkukrotnie służyły za kanwę filmowych przebojów (mające swoje lepsze i gorsze odsłony cykle „Hellraiser” czy „Candyman”). Jak na ich tle prezentuje się adaptacja „Nocnego pociągu z mięsem”? Nie najgorzej, choć powodów do zbytniego zachwytu również nie ma.

Ryuhei Kitamura
‹Nocny pociąg z mięsem›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNocny pociąg z mięsem
Tytuł oryginalnyThe Midnight Meat Train
Dystrybutor Vision
Data premiery31 października 2008
ReżyseriaRyuhei Kitamura
ZdjęciaJonathan Sela
Scenariusz
ObsadaBradley Cooper, Vinnie Jones, Leslie Bibb, Brooke Shields, Roger Bart, Tony Curran, Ted Raimi
MuzykaJohannes Kobilke, Robb Williamson
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Leon Kaufman jest artystą fotografikiem, który za wszelką cenę chce (metaforycznie rzecz ujmując) przeniknąć do serca Nowego Jorku. Jednak pomimo najszczerszych chęci jego zdjęciom brakuje życia: tego charakterystycznego pazura, bezlitośnie rozdzierającego zasłonę zastanej rzeczywistości, pozwalając dotrzeć do samego jądra miasta. Droga do niego, którą rusza fotografik, wiedzie przez linię nocnego metra, w którym co bardziej pechowi pasażerowie padają ofiarą psychopatycznego mordercy. Pragnienia Kaufmana (wzmocnione chęcią rozwikłania tajemnicy zaginięcia azjatyckiej modelki) konfrontują go w końcu z małomównym Mahoganym – wykwalifikowanym pracownikiem lokalnej rzeźni, który do perfekcji opanował oprawianie półtuszy. Także ludzkich…
Przystępując do projekcji dzieła Ryuheia Kitamury, miałem cichą nadzieję, że obok obowiązkowej porcji (mięsa i) krwistych efektów specjalnych oraz adrenaliny nie zabraknie także przewrotnego morału, który stanowił o sukcesie jednego z najciekawszych opowiadań z Barkerowskiej „Księgi krwi”. Po wytarciu posoki spływającej z ekranu doszedłem do wniosku, że obraz Kitamury jest całkiem znośny, choć przyniósł kilka zmian w stosunku do literackiego pierwowzoru. Filmowy Kaufman jest osobą ambiwalentną, przez co bardzo charakterystyczną dla świata Barkera. Dotychczasowe stabilne, choć po trosze monotonne życie u boku ukochanej przestaje mu wystarczać. Zostaje uwiedziony przez zło, staczając się po równi pochyłej swoich obsesji oraz nieczystych pragnień. Zapach zła wypełnia całe miasto, a jego źródło wyraźnie dobiega z podziemnego świata…
„Widział, jak Nowy Jork budzi się, wydłubuje zabitych spomiędzy zębów i wytrząsa samobójców ze swych włosów. Widział to miasto w nocy, jego brudne zaułki, widział, jak bezwstydnie obnaża swą deprawację. Widział je podczas gorącego popołudnia, leniwe i wstrętne, obojętne na wszelkie okrucieństwa i gwałty dokonujące się w mrocznych przejściach” – taką wizję amerykańskiej metropolii nakreślił Barker. Kitamurze udaje się po części oddać ów klimat deprawacji miasta-molocha, którego fundamenty opierają się na plugastwie i krwi rozlewanej od stuleci. Na pewno na uwagę zasługują ujęcia samego metra – miejsca porażającego pustką, zimnym światłem oraz oniryczną aurą. Niestety, na tym plusy się zasadniczo kończą. Zastrzeżenia budzi poziom efektów specjalnych, trącących miejscami tanim efekciarstwem. Osobiście nie przekonał mnie Vinnie Jones wcielający się w rolę Mahogany’ego – upiornej krzyżówki Kuby Rozpruwacza oraz Gillesa de Rais. Profil mordercy przedstawiony w opowiadaniu (siwiejący pan z brzuszkiem z lekkim akcentem kobiecości) wydaje mi się o wiele ciekawszy. Rozczarowanie przychodzi także wraz z końcową stacją Nocnego pociągu z mięsem – finalne spotkanie z Ojcami razi bowiem nadmierną skrótowością oraz zlekceważeniem wielu pomysłowych rozwiązań.
Reasumując, najnowsza adaptacja dzieła Barkera powinna ucieszyć amatorów produkcji spod znaku torture porn lub średniej klasy slasherów. Nie ma też większych szans na karierę pokroju filmowych przygód Pinheada i spółki, ale sprawdza się jako doraźna rozrywka o północy. Najlepiej spożywać na pusty żołądek.
koniec
7 listopada 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 4. Sprawa się rypła
Marcin Mroziuk

2 VI 2023

Cóż z tego, że agenci z Slough House nie mają żadnego związku z niepowodzeniem operacji zaplanowanej przez Dianę Taverner, skoro idealnie nadają się na kozłów ofiarnych. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Jackson Lamb, który nie ma zamiaru poddać się bez walki.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Orient Express: (5) Fantastyka za garść dolarów
— Konrad Wągrowski

Sztuka wybaczania
— Łukasz Kustrzyński

Tegoż autora

Objawienie i piekłowstąpienie
— Przemysław Pieniążek

Pokłon dla zawodnika
— Przemysław Pieniążek

Zaklęte między słowami
— Przemysław Pieniążek

Legenda Piekielnego Chłopca
— Przemysław Pieniążek

Kroniki O’Connellów
— Przemysław Pieniążek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.