Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ridley Scott
‹W sieci kłamstw›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW sieci kłamstw
Tytuł oryginalnyBody of Lies
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery21 listopada 2008
ReżyseriaRidley Scott
ZdjęciaAlexander Witt
Scenariusz
ObsadaRussell Crowe, Leonardo DiCaprio, Mark Strong, Golshifteh Farahani, Ali Suliman
MuzykaMarc Streitenfeld
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania128 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W sidłach propagandy
[Ridley Scott „W sieci kłamstw” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dyplomowany prowokator Ridley Scott w swoim najnowszym filmie porzucił niepokorność na rzecz sztampy. Całe szczęście, że nawet oklepane frazesy o pozbawionym skrupułów postępowaniu szych z amerykańskich agencji wywiadowczych w Iraku i okolicach reżyser „W sieci kłamstw” potrafi przedstawić jak mało kto.

Piotr Czerkawski

W sidłach propagandy
[Ridley Scott „W sieci kłamstw” - recenzja]

Dyplomowany prowokator Ridley Scott w swoim najnowszym filmie porzucił niepokorność na rzecz sztampy. Całe szczęście, że nawet oklepane frazesy o pozbawionym skrupułów postępowaniu szych z amerykańskich agencji wywiadowczych w Iraku i okolicach reżyser „W sieci kłamstw” potrafi przedstawić jak mało kto.

Ridley Scott
‹W sieci kłamstw›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW sieci kłamstw
Tytuł oryginalnyBody of Lies
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery21 listopada 2008
ReżyseriaRidley Scott
ZdjęciaAlexander Witt
Scenariusz
ObsadaRussell Crowe, Leonardo DiCaprio, Mark Strong, Golshifteh Farahani, Ali Suliman
MuzykaMarc Streitenfeld
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania128 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Fabuła skupiona wokół polowania na grubego zwierza w postaci czołowego arabskiego terrorysty ma znaczenie pretekstowe. Naprawdę liczy się konflikt pomiędzy Rogerem Ferrisem, błyskotliwym agentem CIA o przystojnej twarzy samego Leonardo Di Caprio a Edem Hoffmanem, jego cynicznym i dwulicowym przełożonym granym przez Russella Crowe’a, który wygląda jakby zjadł o jednego hamburgera za dużo. Pierwszy z panów wykonuje odpowiedzialną robotę w terenie, ale z biegiem czasu zauważa, że wolałby czynić miłość, nie wojnę. W zrozumieniu tej istotnej prawdy pomaga mu skontrastowana z przebrzydłymi gębami terrorystów piękna twarzyczka pielęgniarki o doskonale znanym z kiczowatych piosenek imieniu Aisha. Znajdujący się na przeciwnym biegunie Hoffman to urzędniczyna, który przy pomocy śmiercionośnego arsenału złożonego z komórki i laptopa wydaje bezlitosne wyroki podczas odwożenia dzieci do szkoły.
Obaj bohaterowie uosabiają oczywiście dwie skrajnie odmienne wizje Ameryki. Mimo wrodzonego profesjonalizmu połączonego z uwikłaniem w meandry bliskowschodniego konfliktu Roger nie daje się zarazić moralną znieczulicą i piętnuje swojego szefa, który poprzez hołdowanie zasadzie „cel uświęca środki” budzi skojarzenie z pewnym wysoko postawionym, a niezbyt bystrym ranczerem z Teksasu. Relacje Ferrisa i Hoffmana nie przypominają tandetnej alegorii walki Dobra ze Złem tylko dzięki świetnym aktorom, którzy potrafią uwiarygodnić swoje postacie i nadać im odrobinę niejednoznaczności. Scott za to nie lubi komplikować sobie życia, więc ogranicza się do tego, że z nieludzkim okrucieństwem terroryzuje nas wiekopomnymi mądrościami w rodzaju „Kłamstwo ma krótkie nogi”.
Odnośnie „W sieci kłamstw” można by poużywać sobie jeszcze długo, ale nie warto. Lepiej poskromić frustrację, wziąć głęboki oddech i przenieść wzrok na ekran. Reżyser może dał sobie spiłować pazurki, ale nie przemienił się w statecznego dżentelmena i wciąż wie, jak należy tworzyć kino z temperamentem. Pogmatwane losy najważniejszych postaci wzbudzają emocje, które stają się ważniejsze niż tendencyjne przesłanie. Dzięki temu dwie godziny seansu mijają szybko jak seria z kałasznikowa, a na równi z banalnymi tezami w pamięci pozostają misterne sceny akcji. Równie dużo adrenaliny dostarczają dialogi – naturalne, żywe, a czasem mistrzowsko ironiczne.
„W sieci kłamstw” świetnie się ogląda, ale jego reżyser i tak dostaje w kość od krytyki. Nic dziwnego – szlachectwo zobowiązuje sir Ridleya Scotta, któremu zwyczajnie nie wypada sięgać po tanią publicystykę. Nawet szamocząc się w sidłach propagandy, twórca potrafi jednak sprawić nam mnóstwo satysfakcji. Czy ktoś jeszcze będzie miał czelność nazywać starego mistrza rzemieślnikiem?
koniec
3 grudnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.