Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Adam Shankman
‹Opowieści na dobranoc›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieści na dobranoc
Tytuł oryginalnyBedtime Stories
Dystrybutor Forum Film
Data premiery23 stycznia 2009
ReżyseriaAdam Shankman
ZdjęciaMichael Barrett
Scenariusz
ObsadaAdam Sandler, Keri Russell, Guy Pearce, Courteney Cox, Teresa Palmer, Russell Brand, Lucy Lawless, Richard Griffiths, Jonathan Morgan Heit, Laura Ann Kesling, Jonathan Pryce, Nick Swardson, Allen Covert, Carmen Electra, Tim Herlihy, Paul Dooley, Rob Schneider
MuzykaRupert Gregson-Williams
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania99 min
WWW
Gatunekfamilijny, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wyobraźni zabrakło
[Adam Shankman „Opowieści na dobranoc” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Adam Sandler porzuca bycie agentem Mossadu i uszczęśliwiaczem emerytek. Niestety, ze szkodą dla siebie, izraelskiego wywiadu, owych emerytek i widza „Opowieści na dobranoc”. Jednak to nie koniec problemów tej początkowo całkiem nieźle się zapowiadającej familijnej produkcji.

Konrad Wągrowski

Wyobraźni zabrakło
[Adam Shankman „Opowieści na dobranoc” - recenzja]

Adam Sandler porzuca bycie agentem Mossadu i uszczęśliwiaczem emerytek. Niestety, ze szkodą dla siebie, izraelskiego wywiadu, owych emerytek i widza „Opowieści na dobranoc”. Jednak to nie koniec problemów tej początkowo całkiem nieźle się zapowiadającej familijnej produkcji.

Adam Shankman
‹Opowieści na dobranoc›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieści na dobranoc
Tytuł oryginalnyBedtime Stories
Dystrybutor Forum Film
Data premiery23 stycznia 2009
ReżyseriaAdam Shankman
ZdjęciaMichael Barrett
Scenariusz
ObsadaAdam Sandler, Keri Russell, Guy Pearce, Courteney Cox, Teresa Palmer, Russell Brand, Lucy Lawless, Richard Griffiths, Jonathan Morgan Heit, Laura Ann Kesling, Jonathan Pryce, Nick Swardson, Allen Covert, Carmen Electra, Tim Herlihy, Paul Dooley, Rob Schneider
MuzykaRupert Gregson-Williams
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania99 min
WWW
Gatunekfamilijny, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Skeeter Bronson pracuje w hotelu, który kiedyś należał do jego ojca. Ten jednak był słabym biznesmenem i musiał odsprzedać hotel, zastrzegając sobie, że w przyszłości dyrektorem zostanie jego syn. Owa przyszłość już nadeszła, ale obecny właściciel nie kwapi się, by oddać placówkę w ręce Skeetera. W tym czasie tenże musi przez kilka dni zaopiekować się wieczorami dziećmi swojej siostry. Ponieważ w jej rodzinie nie uznaje się telewizora, dzieciaki muszą przed snem wysłuchać historyjki. Skeeter wymyśla więc bajki w oparciu o swoje własne niewesołe życiowe doświadczenia. Ubiera je w różne formy – najpierw wplatając siebie i mniej lub bardziej sympatycznych znajomych w baśniowe średniowiecze, potem przenosząc wszystkich na Dziki Zachód, by wreszcie wziąć na tapetę przygodowe science fiction. Każdego wieczoru dzieci coś w tych opowieściach zmieniają, dopisują im też zaskakujące zakończenia. Jak się okazuje, te dziecięce wersje spełniają się na swój sposób następnego dnia…
Pomysł jest całkiem niezły. Najlepsze sceny tej disneyowskiej animacji to właśnie owe baśniowe wizualizacje – efektowne, zabawne, wystawne, w dowcipny sposób przenoszące nasze realia w świat dziecięcych historii. W drugą stronę działa to również nieźle – widz musi się zastanowić, jak dana opowieść urzeczywistni się w realnym świecie, a czeka nas tu kilka miłych zaskoczeń. Szkoda tylko, że ten całkiem dobry i przyzwoicie wykonany pomysł został obudowany elementami dużo gorszej jakości.
Zacznijmy od samego Sandlera. Jak wiemy, jest on aktorem słabym, ale miewającym przebłyski (zwłaszcza gdy bierze się za niego reżyser klasy Paula Thomasa Andersona). Tym razem przebłysków nie doświadczymy, bo Sandler po prostu specjalnie się nie wysila, całą swą rolę odgrywając na pół gwizdka i pokazując zestaw wielokrotnie przez siebie wcześniej wykorzystywanych chwytów. Do tego z wiekiem robi się coraz bardziej rozlazły i podtatusiały, co w komediowym repertuarze wcale mu nie służy (wygląda na to, że zaskakująca dynamika, jaką zaprezentował w „Nie zadzieraj z fryzjerem”, była wyjątkiem od reguły). Ech, gdyby tu główną rolę zagrał choćby Jim Carrey… Też bywa irytujący, ale zawsze jest wulkanem energii i po prostu dużo lepszym aktorem.
Do tego sama hotelowa historia, tworząca dla filmu tło, jest jakoś mało zajmująca. Dorosłego widza w małym stopniu (a dziecko chyba w niewiele większym) interesuje fakt, czy Skeeter dostanie owo stanowisko, czy też nie. Choć w rolach czarnych charakterów występują Guy „Memento” Pearce i Lucy „Xena, wojownicza księżniczka” Lawless, to są to postacie mdłe i nieciekawe. Dodatkowo cały wątek romansowy wygląda na wciśnięty na siłę w celu dopełnienia standardowego happy endu. Zakończenie wypada zresztą z całego filmu zdecydowanie najsłabiej. Z bliżej niewiadomych powodów scenarzysta na koniec rezygnuje całkowicie z tego, co w filmie było najlepsze, czyli z interakcji między światem realnym i bajkowym. Finał będzie więc standardową opowiastką familijną (jakby sprzed paru dekad), w której mamy paskudny plan złych bogaczy, którzy chcą zniszczyć szkołę, by mieć grunty pod nowy hotel, mamy dobre dzieci i ich rodziców broniących szkoły oraz mamy oczywiste i sztampowe zakończenie. Była realna szansa na inteligentne kino familijne, uroczy hołd dla wyobraźni. W efekcie jednak tej wyobraźni twórcom najwyraźniej zabrakło.
koniec
23 stycznia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Hej, kto Kazach – hajda na Szejbanszacha!
Sebastian Chosiński

7 VIII 2022

Premiera „Złotego tronu” – drugiej odsłony dylogii Rustema Abdraszewa „Chanat Kazachski” – miała miejsce dwa lata i trzy miesiące po pierwszych pokazach „Diamentowego miecza”. Co nieco zmieniło się w tym czasie w samym Kazachstanie, a dowodem na to fakt, że z filmu zniknęły tym razem wszelkie nawiązania do postaci prezydenta Nursułtana Nazarbajewa, któremu w grudniu 2016 roku oddawano na ekranie prawdziwe hołdy.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 4. Polowanie w Meksyku
Marcin Mroziuk

5 VIII 2022

Wprawdzie rozprawienie się z prezesem Capstone Industries główny bohater odłożył na później, ale za to w napięciu obserwujemy, jak James Reece błyskawicznie zmierza do wyrównania rachunków z bezpośrednim zabójcą jego żony i córki. Inną sprawą jest, że brak umiaru w zemście niekoniecznie przysporzy komandosowi sympatii u widzów.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Mankurtyzacja” homo sovieticusa
Sebastian Chosiński

3 VIII 2022

Zdaję sobie sprawę, że tytuł dzisiejszej recenzji może wydać się niezrozumiały. W tekście jednak wszystko jest, jak sądzę, właściwie wyjaśnione. A dotyczy on adaptacji „Dnia dłuższego niż stulecie” – kolejnej powieści kirgiskiego klasyka Czingiza Ajtmatowa, którą tym razem przeniósł na ekran – pod tytułem „Mankurt” – turkmeński reżyser Chodżakuli Narlijew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Radość w aerozolu
— Ewa Drab

Ci parszywi Serbowie
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.