Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Ron Howard
‹Frost/Nixon›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrost/Nixon
Dystrybutor UIP
Data premiery13 lutego 2009
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaSalvatore Totino
Scenariusz
ObsadaSam Rockwell, Kevin Bacon, Rebecca Hall, Michael Sheen, Matthew Macfadyen, Frank Langella, Oliver Platt, Toby Jones
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Two Men Show
[Ron Howard „Frost/Nixon” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rozmowy bohaterów nowej opowieści Rona Howarda przypominają dynamiczne starcia dwójki rewolwerowców. Wbrew pozorom we „Frost/Nixon” wcale nie tak łatwo o klasyczny podział na „dobrego” i „złego” (rzut oka na fizjonomię byłego prezydenta USA przekonuje, że z „brzydkim” pójdzie znacznie łatwiej). Prawdziwym zwycięzcą frapującego pojedynku dziennikarza i polityka okazuje się widz, któremu proponuje się świetny film o godnych siebie przeciwnikach.

Piotr Czerkawski

Two Men Show
[Ron Howard „Frost/Nixon” - recenzja]

Rozmowy bohaterów nowej opowieści Rona Howarda przypominają dynamiczne starcia dwójki rewolwerowców. Wbrew pozorom we „Frost/Nixon” wcale nie tak łatwo o klasyczny podział na „dobrego” i „złego” (rzut oka na fizjonomię byłego prezydenta USA przekonuje, że z „brzydkim” pójdzie znacznie łatwiej). Prawdziwym zwycięzcą frapującego pojedynku dziennikarza i polityka okazuje się widz, któremu proponuje się świetny film o godnych siebie przeciwnikach.

Ron Howard
‹Frost/Nixon›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrost/Nixon
Dystrybutor UIP
Data premiery13 lutego 2009
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaSalvatore Totino
Scenariusz
ObsadaSam Rockwell, Kevin Bacon, Rebecca Hall, Michael Sheen, Matthew Macfadyen, Frank Langella, Oliver Platt, Toby Jones
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Howard podjął ryzyko, bo zdecydował się zerwać z tradycją ukazywania jednego z najbardziej znienawidzonych amerykańskich polityków jako wcielonego diabła. Filmowy Nixon wydaje się za to piekielnie inteligentny i obdarzony smoliście czarnym poczuciem humoru. Sprawca afery Watergate nie podlega oczywiście zupełnej rehabilitacji – reżyser może i wygląda na śmiałka, ale nie na wariata. Były prezydent zostaje przedstawiony jako niezdolny do pogodzenia się z życiową klęską mężczyzna, który z zażenowaniem bierze udział w chałturach dla organizacji pokroju Związku Ortodontów. Stojący po drugiej stronie barykady David Frost ma ze swoim adwersarzem wiele wspólnego. Znany showman potrafi zainteresować gawiedź wywiadem z Bee Gees, ale nie cieszy się szacunkiem kolegów z branży, przekonanych, że podczas konfrontacji z wytrawnym politycznym graczem prezenter będzie śpiewał znacznie bardziej cienko. Frostowi, zupełnie jak Nixonowi, zależy przede wszystkim na przyroście ego, ale także na rozroście majątku. Obaj dżentelmeni zgadzają się, że owe cele zdecydowanie uświęcają wszelkie środki.
Sceny, w których tytułowi bohaterowie występują w jednym kadrze, ogląda się świetnie, ale nie da się ukryć, że show często kradnie im drugoplanowa bohaterka – telewizja. Właśnie dzięki niej tak łatwo z początku polubić Nixona, podczas pierwszych wywiadów zdecydowanie górującego nad Frostem pod względem sprytu i intelektu. O potędze medium jeszcze bardziej świadczy zapis ostatniej z czterech rozmów – dotyczącej sprawy Watergate. Utrwalone przez kamerę kilkadziesiąt sekund odesłało w niebyt długie godziny wcześniejszych dyskusji. Jedna niefortunna wypowiedź („Jeśli prezydent coś robi, to znaczy, że to nie jest nielegalne”) sprawiła, że tak jak niegdyś rzesze Amerykanów, w jednej chwili ponownie zaczynamy dostrzegać w Nixonie polityka mającego w pogardzie standardy demokracji oraz odpowiedzialnego za śmierć milionów ludzi podczas wojen w Wietnamie i Kambodży.
Krótka sekwencja sprawia, że film, który – mimo poważnej tematyki – ze względu na błyskotliwe dialogi do tej pory ogląda się niemal jak komedię, zyskuje rangę przejmującego dramatu. „Frost/Nixon” w jednej chwili staje się opowieścią o człowieku błyskawicznie odartym ze złudzeń w wyniku tego, że gorzej niż przeciwnik rozumie wzrastającą potęgę mass mediów. Choć pokonany Nixon nie wzbudza współczucia, sugestywne wyjaśnienie przyczyn jego klęski przez scenarzystę Petera Morgana zasługuje na spore uznanie. Współtwórca sukcesu „Królowej” rozczarowuje jedynie wówczas, gdy przemianę byłego prezydenta z pewnego siebie triumfatora w zakompleksionego outsidera redukuje do zaledwie jednej sceny. Warto wybaczyć Morganowi tę drobnostkę, bo tak jak w słynnym filmie Stephena Frearsa, we „Frost/Nixon” konstruuje on przekonującą opowieść o wielkiej polityce jako przedstawieniu, którego prawdziwe oblicze można poznać tylko przez podpatrywanie aktorów niezdających sobie sprawy, że właśnie przechodzą do historii.
„Frost/Nixon” stanowi kolejny dowód, że jeżeli istnieje w Ameryce grupa ludzi mogąca odczuwać wdzięczność wobec sprawcy Watergate, stanowią ją hollywoodzcy producenci. Były prezydent USA stał się bohaterem kilkudziesięciu filmów, ale chyba żaden z celuloidowych Nixonów nie jest tak interesujący jak ten Howarda. Pokonany szeryf odchodzący w stronę zachodzącego słońca, po tym gdy nabywa bolesną świadomość, że nie potrafi posługiwać się nowoczesną bronią…
koniec
16 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 4. Sprawa się rypła
Marcin Mroziuk

2 VI 2023

Cóż z tego, że agenci z Slough House nie mają żadnego związku z niepowodzeniem operacji zaplanowanej przez Dianę Taverner, skoro idealnie nadają się na kozłów ofiarnych. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Jackson Lamb, który nie ma zamiaru poddać się bez walki.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Krótko o filmach: Han Solo
— Sebastian Chosiński

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz
— Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (8)
— Jakub Gałka

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Dżinn w akceleratorze
— Marcin T. P. Łuczyński

Tegoż autora

Do boju, Polsko!
— Piotr Czerkawski

Cud - miód
— Piotr Czerkawski

Nie wszystko gra
— Piotr Czerkawski

Jasność widzę, jasność!
— Piotr Czerkawski

Czerwono mi
— Piotr Czerkawski

Francuska miłość
— Piotr Czerkawski

Szukajcie, a znajdziecie?
— Piotr Czerkawski

Rysownicy do ołówków!
— Piotr Czerkawski

Dyskretny urok francuskiej mżawki
— Piotr Czerkawski

Dlaczego Ikea jest w Jankach?
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.