Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Darren Aronofsky
‹Zapaśnik›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZapaśnik
Tytuł oryginalnyThe Wrestler
Dystrybutor SPI
Data premiery20 marca 2009
ReżyseriaDarren Aronofsky
ZdjęciaMaryse Alberti
Scenariusz
ObsadaMickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Mark Margolis, Todd Barry, Wass Stevens, Ajay Naidu
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania109 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pokłon dla zawodnika
[Darren Aronofsky „Zapaśnik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Każdy upadek posiada swój rewers, jakim jest możliwość odkupienia, a niezłomny duch potrafi rzucić wyzwanie ograniczeniom umęczonego ciała. Dwie tezy, które posłużyły Darrenowi Aronofsky’emu do stworzenia fundamentu filmowej analizy amerykańskiego snu, razem z jego wszystkimi blaskami i cieniami. Tym samym twórca niezapomnianego „Requiem dla snu” nakręcił jedno ze swoich najlepszych dzieł.

Przemysław Pieniążek

Pokłon dla zawodnika
[Darren Aronofsky „Zapaśnik” - recenzja]

Każdy upadek posiada swój rewers, jakim jest możliwość odkupienia, a niezłomny duch potrafi rzucić wyzwanie ograniczeniom umęczonego ciała. Dwie tezy, które posłużyły Darrenowi Aronofsky’emu do stworzenia fundamentu filmowej analizy amerykańskiego snu, razem z jego wszystkimi blaskami i cieniami. Tym samym twórca niezapomnianego „Requiem dla snu” nakręcił jedno ze swoich najlepszych dzieł.

Darren Aronofsky
‹Zapaśnik›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZapaśnik
Tytuł oryginalnyThe Wrestler
Dystrybutor SPI
Data premiery20 marca 2009
ReżyseriaDarren Aronofsky
ZdjęciaMaryse Alberti
Scenariusz
ObsadaMickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Mark Margolis, Todd Barry, Wass Stevens, Ajay Naidu
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania109 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Robin Ramzinski (Mickey Rourke), znany lepiej jako Randy „The Ram” Robinson, jest niekwestionowaną ikoną amerykańskiego wrestlingu. Niestety, lata świetności minęły razem z pożółkłymi kartkami kalendarza. Teraz podstarzały osiłek odcina kupony od sławy, występując w trzeciorzędnych widowiskach zapaśniczych. Gdy ringowy heros (wyglądający jak sterana życiem i napakowana sterydami Christina Aguilera) trafia do szpitala z powodu zawału, wyrok lekarzy nie pozostawia najmniejszych złudzeń: Randy musi skończyć z wrestlingiem. Pozbawiony możliwości wykonywania sportu, któremu poświęcił całe swoje życie, zaczyna pracę w mięsnych delikatesach. Swoją pustą egzystencję stara się wypełnić jak najbardziej szczerym uczuciem do dzieciatej striptizerki Cassidy (Marisa Tomei), walcząc równocześnie o akceptację oraz przebaczenie ze strony swojej córki Stephanie (Evan Rachel Wood), która do tej pory znajdowała się na marginesie ojcowskiej troski. Gdy po wielu trudach udaje mu się namówić Cassidy na randkę oraz nawiązać nić cieplejszego porozumienia z córką, kolejna zła decyzja zburzy tę kruchą konstrukcję odbudowywanego zaufania. Robinson, stawiając wszystko na jedną kartę, decyduje się wziąć udział w turnieju, który ma stać się jego krótkotrwałym powrotem do jedynego świata, w którym potrafi żyć. A jeśli będzie trzeba – nawet umrzeć.
„Zapaśnik” – zdobywca Złotego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Wenecji – to przejmujące oraz jednocześnie niezwykle kameralne studium jednostkowego upadku oraz próby odkupienia: zarówno poprzez miłość oraz przezwyciężenie egoizmu, jak i odzyskanie szacunku dla samego siebie. To bez wątpienia wielki powrót Mickey’a Rourke’a – niegdysiejszego bożyszcze oraz ucieleśnienia seksu, którego bezkompromisowość, wybuchowy temperament, skłonność do mocnych używek oraz nieudane operacje plastyczne zepchnęły na margines życia, nie tylko artystycznego. Rolą przegranego sportowca Rourke dokonuje aktorskiej spowiedzi, ukazując zagubienie dawnego celebryta, wyrzuconego z nieba powszechnego uwielbienia oraz błysku fleszy. Pomimo faktu, że niegdysiejsza gwiazda „Dziewięciu i pół tygodnia” buduje postać Randy’ego głównie za sprawą szorstkiej fizys oraz muskulatury, to nie sposób odmówić jej ciepła oraz sympatii. „The Ram” swoim zoperowanym sercem, aparatem słuchowym oraz życiową nieporadnością budzi naszą litość, która z czasem ewoluuje w stronę szacunku. Nagroda BAFTA, Złoty Glob oraz nominacja do Nagrody Akademii za pierwszoplanową rolę męską z całą pewnością nie są dziełem przypadku. Nie mniej przekonująco wypadła Marisa Tomei (również nominowana do Oscara), której rola – także opierająca się na epatowaniu fizycznością – jest jedną z lepszych w jej karierze.
W odróżnieniu od filmów „Pi” (1998) oraz „Źródło”(2006), koncentrujących się na zagadnieniu szeroko rozumianej duchowości, „Zapaśnik” stanowi swoiste dopełnienie głośnego „Requiem dla snu” (2000), poświęcając o wiele więcej uwagi problemowi degradacji ludzkiej cielesności. Świątynia ciała bohaterów tego psychodelicznego dramatu zostaje zbrukana inwazją środków farmakologicznych oraz psychotropów, mających za zadanie wypełnić pustkę po niezrealizowanych marzeniach. Ciało Cassidy jest towarem luksusowym; obietnicą płatnej rozkoszy patrzenia, w której nie ma miejsce na sprawy ducha. Nasączone anabolikami ciało Randy’ego jest de facto scenicznym kostiumem, który – pomimo umowności ringowego spektaklu – jest co rusz rozrywany ku uciesze gawiedzi. Aronofsky stara się przeprowadzić wiwisekcję środowiska zapaśników, obnażając ich zagrania, tajne chwyty oraz zakulisowe życie, wolne od splendoru i okrzyków uwielbienia. Pokazuje, jak szybko wietrzeje sława oraz jak bardzo bolesna jest weryfikacja snów o sukcesie z bezlitosną praktyką codzienności. Dwuznaczne zakończenie, będące z jednej strony apoteozą nieposkromionego ducha, z drugiej – przejmującą elegią na odejście tylko utwierdza nas w tym przekonaniu. „Zapaśnik” to poruszający film, który zostaje w pamięci za sprawą rzetelnego aktorstwa, świetnej oprawy wizualnej, płynnego montażu oraz minimalistycznej muzyki autorstwa nadwornego kompozytora Aronofsky’ego, Clinta Mansella oraz nagrodzonego Złotym Globem motywu przewodniego w wykonaniu legendy amerykańskiej sceny, Bruce’a Springsteena. Gorąco polecam.
koniec
16 marca 2009

Komentarze

07 II 2010   10:36:58

świetna recenzja, świetnego filmu. Naprawdę polecam "THE WRESTLER"

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sherlock w Rosji: Odc. 1. Holmes na tropie Kuby Rozpruwacza
Sebastian Chosiński

23 IV 2021

Czegóż to już filmowcy nie wyprawiali z postacią słynnego detektywa mieszkającego w Londynie przy ulicy Baker Street 221B! Przenosili go w czasie i przestrzeni. Można więc zadać pytanie, dlaczego w takim razie nie wysłać go do Petersburga? Na taki właśnie pomysł wpadł Aleksandr Szaburow, który „sprzedał” go później reżyserowi Nurbekowi Egenowi. Tak narodził się ośmioodcinkowy serial „Sherlock w Rosji”.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Kosmiczni piraci chcą czytać myśli
Sebastian Chosiński

21 IV 2021

Co się może stać, kiedy moskiewski nastolatek z końca XX wieku przeniesie się w czasie w przyszłość o całe sto lat? A jakie będą konsekwencje przybycia do dwudziestowiecznej Moskwy kosmicznych piratów z 2084 roku? Na te i inne pytania odpowiada Paweł Arsienow w nakręconym na podstawie powieści Kira Bułyczowa młodzieżowo- fantastycznonaukowym miniserialu „Goście z przyszłości”.

więcej »

Czikatiło: Odc. 4. Przekraczanie granic
Sebastian Chosiński

20 IV 2021

W pierwszych trzech odcinkach serialu „Czikatiło” reżyser Sarik Andreasian skupił się na końcowym okresie dochodzenia, w wyniku którego ostatecznie aresztowano i postawiono przed sądem „Rzeźnika z Rostowa”. Od odcinka czwartego coraz więcej miejsca zajmują retrospekcje, za sprawą których widzowie dowiadują się, jak zaczęła się kryminalna działalność okrutnego zbrodniarza.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Do sedna: Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Padłeś? Powstań!
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Do sedna: Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Czarny łabędź
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Esensja ogląda: Październik 2014 (1)
— Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Jarosław Loretz, Piotr Dobry

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Źródła
— Grzegorz Fortuna

Tegoż autora

Objawienie i piekłowstąpienie
— Przemysław Pieniążek

Zaklęte między słowami
— Przemysław Pieniążek

Objazdowa rzeźnia pana B.
— Przemysław Pieniążek

Legenda Piekielnego Chłopca
— Przemysław Pieniążek

Kroniki O’Connellów
— Przemysław Pieniążek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.