Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 października 2023
w Esensji w Esensjopedii

Fernando Meirelles
‹Miasto ślepców›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiasto ślepców
Tytuł oryginalnyBlindness
Dystrybutor Best Film
Data premiery27 marca 2009
ReżyseriaFernando Meirelles
ZdjęciaCésar Charlone
Scenariusz
ObsadaJulianne Moore, Mark Ruffalo, Gael García Bernal, Danny Glover, Alice Braga, Sandra Oh, Maury Chaykin, Don McKellar
MuzykaMarco Antônio Guimarães
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiBrazylia, Japonia, Kanada
Czas trwania121 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Jasność widzę, jasność!
[Fernando Meirelles „Miasto ślepców” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Fernando Meirelles bawi się w doktora. Diagnoza wydaje się jasna – stan pacjentów jest ciężki, lecz nie beznadziejny. Choroby duszy nie da się wyleczyć witaminami ani dobrą energią. „Miasto ślepców” musi budzić skojarzenia z terapią szokową.

Piotr Czerkawski

Jasność widzę, jasność!
[Fernando Meirelles „Miasto ślepców” - recenzja]

Fernando Meirelles bawi się w doktora. Diagnoza wydaje się jasna – stan pacjentów jest ciężki, lecz nie beznadziejny. Choroby duszy nie da się wyleczyć witaminami ani dobrą energią. „Miasto ślepców” musi budzić skojarzenia z terapią szokową.

Fernando Meirelles
‹Miasto ślepców›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiasto ślepców
Tytuł oryginalnyBlindness
Dystrybutor Best Film
Data premiery27 marca 2009
ReżyseriaFernando Meirelles
ZdjęciaCésar Charlone
Scenariusz
ObsadaJulianne Moore, Mark Ruffalo, Gael García Bernal, Danny Glover, Alice Braga, Sandra Oh, Maury Chaykin, Don McKellar
MuzykaMarco Antônio Guimarães
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiBrazylia, Japonia, Kanada
Czas trwania121 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Czy znachorom z kamerami można w ogóle zaufać? Alejandro Inarritu po sukcesie „Amores Perros” ze smakiem zjada własny ogon, a jego liczni epigoni mają złudną nadzieję, że ich łzy wyleczą raka toczącego stosunki międzyludzkie. Z podobną szarlatanerią „Miasto ślepców” nie ma nic wspólnego. Scenarzysta, zamiast ufać wytworom własnego umysłu, podparł się pierwszorzędną literaturą (film stanowi ekranizację powieści laureata Nagrody Nobla – Jose Saramago). Metafora utraty wzroku wydaje się genialna w swojej prostocie. Błądzący od ściany do ściany chorzy nie są w stanie dostrzec żadnych drogowskazów moralnych. Zmuszone do nowej organizacji swojego świata jednostki padają na czworaka – upodlone i bezradne. W korowodzie ślepców znajdzie się miejsce dla każdego. Akcja toczy się w bliżej nieokreślonym mieście, zamieszkanym przez ludzi różnych ras mówiących odmiennymi językami. Historia upadku kolejnej Wieży Babel pod względem fabuły niewiele różni się od znakomitej powieści Saramago – kreatywność reżysera uwidacznia się w warstwie formalnej. Rozmyty obraz uchwycony w sekwencjach filmowanych z perspektywy niewidzącego – oto najbardziej rzucający się w oczy element „Miasta ślepców”.
Szkoda tylko, że gdzieś w tym rozmazaniu ginie ironiczno-litościwy ton opowieści, dzięki któremu Saramago trafił ze swoją wizją w dziesiątkę. Pozbawiony tego atutu reżyser strzela ślepakami. Znacznie trudniej przychodzi mu udowodnienie, że ludzie, choć zostają obdarzeni współczuciem, i tak zasługują na swój los. Mimo że żadnego z dotkniętych epidemią nie znamy z imienia i nazwiska, kluczowe postacie powieści były wyposażone w wyraziste cechy. Dwie godziny to dla Meirellesa za mało, aby któregokolwiek z bohaterów obdarzyć rysem indywidualności.
Przerażająca wizja rzeczywistości szokuje tak samo, niezależnie od stosunku do jednostek, które w niej funkcjonują. W świecie ślepców królem wydaje się ten, kto posiada pistolet i potrafi zabić w sobie ludzkie odruchy. Ostatecznym zwycięzcą okazuje się jednak kto inny. To Żona Lekarza – jedyna niedotknięta chorobą bohaterka filmu poddająca się kwarantannie i znosząca wszystkie upokorzenia w imię miłości do męża.
Nie na darmo chorzy zamiast zwyczajowej ciemności widzą przed sobą biel – kolor czystości i niewinności. Widok nędznych ulic pełnych rozkładających się ciał, których smród daje się niemal poczuć, działa oczyszczająco. Gdy przeżyło się Apokalipsę, można zacząć wszystko od początku. Wszak na otwarcie oczu nigdy nie jest za późno.
koniec
27 marca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Do boju, Polsko!
— Piotr Czerkawski

Cud - miód
— Piotr Czerkawski

Nie wszystko gra
— Piotr Czerkawski

Czerwono mi
— Piotr Czerkawski

Francuska miłość
— Piotr Czerkawski

Szukajcie, a znajdziecie?
— Piotr Czerkawski

Two Men Show
— Piotr Czerkawski

Rysownicy do ołówków!
— Piotr Czerkawski

Dyskretny urok francuskiej mżawki
— Piotr Czerkawski

Dlaczego Ikea jest w Jankach?
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.