Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Woody Allen
‹Vicky Cristina Barcelona›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVicky Cristina Barcelona
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 kwietnia 2009
ReżyseriaWoody Allen
ZdjęciaJavier Aguirresarobe
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Penélope Cruz, Javier Bardem, Rebecca Hall, Patricia Clarkson, Kevin Dunn, Zak Orth
MuzykaWoody Allen
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiHiszpania, USA
Czas trwania96 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wakacje od Ameryki
[Woody Allen „Vicky Cristina Barcelona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niechęć Allena do kręcenia w Stanach trwa już od jakiegoś czasu, czego przykładem były już „Wszystko gra” i „Scoop: Gorący temat”, oba rozgrywające się w Wielkiej Brytanii. Niestety, o ile być może prywatnie Europa dla Allena jest liberalnym azylem, o tyle artystycznie na pewno nie wnosi niczego odkrywczego do jego twórczości.

Katarzyna Fiedorczuk

Wakacje od Ameryki
[Woody Allen „Vicky Cristina Barcelona” - recenzja]

Niechęć Allena do kręcenia w Stanach trwa już od jakiegoś czasu, czego przykładem były już „Wszystko gra” i „Scoop: Gorący temat”, oba rozgrywające się w Wielkiej Brytanii. Niestety, o ile być może prywatnie Europa dla Allena jest liberalnym azylem, o tyle artystycznie na pewno nie wnosi niczego odkrywczego do jego twórczości.

Woody Allen
‹Vicky Cristina Barcelona›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVicky Cristina Barcelona
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 kwietnia 2009
ReżyseriaWoody Allen
ZdjęciaJavier Aguirresarobe
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Penélope Cruz, Javier Bardem, Rebecca Hall, Patricia Clarkson, Kevin Dunn, Zak Orth
MuzykaWoody Allen
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiHiszpania, USA
Czas trwania96 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bohaterkami najnowszego filmu Allena są dwie przyjaciółki: Vicky (Rebecca Hall) i Cristina (Scarlett Johansson), które postanawiają wyjechać do Barcelony na wakacje. Dla mającej niedługo wyjść za mąż Vicky podróż ma być to okazją do napisania pracy magisterskiej na temat kultury Katalonii, dla poczatkujacej aktorki Cristiny natomiast – okazją do przeżycia przygody i zdobycia artystycznych inspiracji. Wkrótce okazja ta nadarza się podczas jednej z imprez, na której poznają przystojnego malarza Juana Antonio (Javier Bardem). Cristina niemalże natychmiast ulega głębokiej fascynacji malarzem, Vicky jest do niego nastawiona bardzo sceptycznie i zasłania się swoimi zaręczynami z Dougiem (nudnym businessmanem, który został w Stanach). Niedługo później jednak sprawy się komplikują, bo również Vicky ulega zauroczeniu, a do tego wkrótce przyjeżdża była żona Juana (Penélope Cruz), z którą wciąż łączy go dość burzliwy związek...
Woody Allen bierze na warsztat ulubione wakacyjne zajęcie młodych panien z amerykańskiej klasy średniej, czyli podróż do Europy. W tym przypadku uosobieniem europejskości jest Barcelona, a celem dwa obowiązkowe punkty standardowej podróży na Stary Kontynent, czyli przygoda (czytaj: seks) oraz zwiedzanie zabytków. Podobnym torem podąża sam reżyser, który najwyraźniej postanowił zrobić lekki oraz ironiczny (w stylu Almodovara) film na temat skomplikowanych uczuć i związków, na tle romantycznych krajobrazów Hiszpanii. Problem jednak w tym, że efekt jest raczej stereotypowy i pełen niezbyt wyrafinowanych skojarzeń. Najlepszym tego przykładem jest sama Barcelona, filmowana z perspektywy masowego turysty, dla którego priorytetem jest zaliczenie jak największej ilości standardowych widoczków w stylu katedry Gaudiego. Nie lepiej ma się kwestia uczuć, która zasadniczo sprowadza się do tego że Amerykanie w swoich związkach są nudni, konformistyczni i w ogóle nieciekawi (para Vicky i Dough), Europejczycy zaś są wyzwolonymi artystami oraz wolnomyślicielami, często żyjącymi w trójkątach (Cristina, Juan i była żona). Ta właśnie stereotypowość gubi film i niestety najbardziej oddala od lekkości i humoru filmów Almodovara. Niestety, tak jak nie wystarczy przyjechać na wakacje do Europy, żeby ją zrozumieć, tak nie wystarczy obejrzeć kilku europejskich filmów, żeby stworzyć coś więcej niż ich powierzchowny pastisz.
koniec
17 kwietnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

W trzy lata po tym jak przeniósł na ekran powieść szwedzkiego prozaika Pera Wahlöö „Morderstwo na 31 piętrze”, estoński reżyser Peeter Urbla zabrał się za ekranizację kolejnego skandynawskiego kryminału. Tym razem padło na dzieło Karla Arnego Bloma, które w wersji filmowej otrzymało tytuł „Błędne koło”.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 8. Poświęcenie niejedno ma imię
Marcin Mroziuk

18 IX 2023

Z jednej strony trudno nie podziwiać wysiłku i ryzyka podjętego przez imperatora, z drugiej zaś strony jego osobowość okazuje się naprawdę przerażająca. Sporo emocji dostarcza nam również obserwowanie burzliwej rozmowy Gaal Dornick i cyfrowej wersji Hariego Seldona, a także walki o przejęcie kontroli nad Niepokonanym.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Drwina poza konwenansami
— Ewa Drab

Tegoż twórcy

Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2016 (1)
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Pażdziernik 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Sierpień 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Rozsądek i romantyczność
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Marzec 2014 (2)
— Krystian Fred, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2013 (3)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Espoo Ciné 2013: Kobieta na skraju załamania nerwowego
— Marta Bałaga

Tegoż autora

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Zmierzch apartheidu
— Katarzyna Bluszcz

Thriller po polsku
— Katarzyna Fiedorczuk

Piętno wojny
— Katarzyna Bluszcz

Wojna „domowa”
— Katarzyna Bluszcz

Policjant na zesłaniu
— Katarzyna Bluszcz

W czterech ścianach domowego więzienia
— Katarzyna Bluszcz

Angielska dekadencja
— Katarzyna Bluszcz

Powrót idioty
— Katarzyna Bluszcz

W labiryncie natury
— Katarzyna Bluszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.