Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Daniele Luchetti
‹Mój brat jest jedynakiem›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMój brat jest jedynakiem
Tytuł oryginalnyMio fratello è figlio unico
Dystrybutor Vivarto
Data premiery24 kwietnia 2009
ReżyseriaDaniele Luchetti
ZdjęciaClaudio Collepiccolo
Scenariusz
ObsadaElio Germano, Riccardo Scamarcio, Angela Finocchiaro, Massimo Popolizio, Ascanio Celestini
MuzykaFranco Piersanti
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania100 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wojna „domowa”
[Daniele Luchetti „Mój brat jest jedynakiem” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Charakter najnowszego filmu Daniela Luchettiego można określić jako dokładne przeciwieństwo rozgrywającego się zaledwie 10 lat wcześniej „Słodkiego życia” Felliniego, w którym Włochy są krajem dekadencji i moralnej pustki. Ukazane dekadę później w „Mój brat jest jedynakiem” Włochy to kraj biedny, robotniczy, toczący wewnętrzną walkę ideologiczną, ale jednocześnie – jak zawsze – stawiający wartości rodzinne ponad wszystko.

Katarzyna Fiedorczuk

Wojna „domowa”
[Daniele Luchetti „Mój brat jest jedynakiem” - recenzja]

Charakter najnowszego filmu Daniela Luchettiego można określić jako dokładne przeciwieństwo rozgrywającego się zaledwie 10 lat wcześniej „Słodkiego życia” Felliniego, w którym Włochy są krajem dekadencji i moralnej pustki. Ukazane dekadę później w „Mój brat jest jedynakiem” Włochy to kraj biedny, robotniczy, toczący wewnętrzną walkę ideologiczną, ale jednocześnie – jak zawsze – stawiający wartości rodzinne ponad wszystko.

Daniele Luchetti
‹Mój brat jest jedynakiem›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMój brat jest jedynakiem
Tytuł oryginalnyMio fratello è figlio unico
Dystrybutor Vivarto
Data premiery24 kwietnia 2009
ReżyseriaDaniele Luchetti
ZdjęciaClaudio Collepiccolo
Scenariusz
ObsadaElio Germano, Riccardo Scamarcio, Angela Finocchiaro, Massimo Popolizio, Ascanio Celestini
MuzykaFranco Piersanti
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania100 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja „Mój brat jest jedynakiem”, którego scenariusz został oparty na motywach powieści Antonio Pennacchiego, rozgrywa się na przestrzeni lat 60. i 70. XX wieku ukazując odmienne doświadczenia kształtujące postawy dwóch braci pochodzących z położonej niedaleko Rzymu robotniczej Latiny. Bracia dzieli niemal wszystko – od poglądów politycznych po osobowości. Młodszy Accio jest raczej nieśmiały i wycofany, co zmienia się jednak w momencie, gdy chłopak styka się ze środowiskiem, w którym dominują prawicowe poglądy. Przystojny i nieco próżny Manrico natomiast, pod wpływem awansu w pracy (obejmuje stanowisko przewodniczącego związków zawodowych w fabryce w Latinie), coraz bardziej angażuje się w propagowanie ideologii komunistycznej. Jego rewolucyjne aspiracje popiera również matka, która wyraźnie faworyzuje Manrico. Drugi brat natomiast, po wyrzuceniu z seminarium duchownego, coraz bardziej ulega fascynacji dogmatycznym faszystowskim przywódcą, który w pewnym sensie zastępuje mu ojca. Konflikt między braćmi dodatkowo podsyca rywalizacja o piękną Franceskę, studentkę pochodzą z arystokratycznej rodziny. Skrajnie odmienni, chociaż dalej należący do tej samej rodziny bracia próbują poradzić sobie ze sprzecznymi wyborami do jakich zmusza ich dorosłe życie oraz polityka.
Główną zaletą filmu jest to, że nawet przy poważnych rozważaniach na temat ideologicznych oraz rodzinnych konfliktów, nie ucieka od humoru. Reżyser starał się celowo uniknąć jakiegokolwiek patosu, w zamian wprowadzając lekkość wynikającą głównie ze umiejętnego wydobycia komediowego potencjału postaci. Satyra leży z reszta u podstaw tego filmu przedstawiającego „domową” wersję wewnętrznego narodowego konfliktu i może być postrzegana jako lekka krytyka bardziej „akademickich” analiz najnowszej historii Włoch, ignorujących jej ludzki aspekt. Jedynym minusem filmu jest dość stereotypowe i sentymentalne zakończenie – mimo to film jest zdecydowanie wart zobaczenia, głównie ze względu na doskonały portret życia codziennego we Włoszech lat 60.
koniec
23 kwietnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

W trzy lata po tym jak przeniósł na ekran powieść szwedzkiego prozaika Pera Wahlöö „Morderstwo na 31 piętrze”, estoński reżyser Peeter Urbla zabrał się za ekranizację kolejnego skandynawskiego kryminału. Tym razem padło na dzieło Karla Arnego Bloma, które w wersji filmowej otrzymało tytuł „Błędne koło”.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 8. Poświęcenie niejedno ma imię
Marcin Mroziuk

18 IX 2023

Z jednej strony trudno nie podziwiać wysiłku i ryzyka podjętego przez imperatora, z drugiej zaś strony jego osobowość okazuje się naprawdę przerażająca. Sporo emocji dostarcza nam również obserwowanie burzliwej rozmowy Gaal Dornick i cyfrowej wersji Hariego Seldona, a także walki o przejęcie kontroli nad Niepokonanym.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Zmierzch apartheidu
— Katarzyna Bluszcz

Thriller po polsku
— Katarzyna Fiedorczuk

Piętno wojny
— Katarzyna Bluszcz

Wakacje od Ameryki
— Katarzyna Bluszcz

Policjant na zesłaniu
— Katarzyna Bluszcz

W czterech ścianach domowego więzienia
— Katarzyna Bluszcz

Angielska dekadencja
— Katarzyna Bluszcz

Powrót idioty
— Katarzyna Bluszcz

W labiryncie natury
— Katarzyna Bluszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.