Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Max Färberböck
‹Kobieta w Berlinie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKobieta w Berlinie
Tytuł oryginalnyAnonyma - Eine Frau in Berlin
Dystrybutor Monolith Plus
Data premiery8 maja 2009
ReżyseriaMax Färberböck
ZdjęciaBenedict Neuenfels
Scenariusz
ObsadaNina Hoss, Jewgienij Sidichin, Rüdiger Vogler, Jördis Triebel, Juliane Köhler, August Diehl, Sandra Hüller, Sebastian Urzendowsky, Olgierd Łukaszewicz, Aleksiej Połujan, Catharina Schuchmann
MuzykaZbigniew Preisner
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiNiemcy, Polska
Czas trwania131 min
WWW
Gatunekdramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Piętno wojny
[Max Färberböck „Kobieta w Berlinie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Kobieta w Berlinie” powstała na podstawie kontrowersyjnego dziennika prowadzonego przez niemiecką dziennikarkę między kwietniem a czerwcem 1945 r. w okresie wkroczenia radzieckich wojsk do Berlina. Autorka, ukrywająca się za zasłoną anonimowości, opisała w nim szczegółowo atmosferę pierwszych dni „wyzwolenia” z perspektywy kobiet, na których koniec wojny odcisnął specyficzne piętno.

Katarzyna Fiedorczuk

Piętno wojny
[Max Färberböck „Kobieta w Berlinie” - recenzja]

„Kobieta w Berlinie” powstała na podstawie kontrowersyjnego dziennika prowadzonego przez niemiecką dziennikarkę między kwietniem a czerwcem 1945 r. w okresie wkroczenia radzieckich wojsk do Berlina. Autorka, ukrywająca się za zasłoną anonimowości, opisała w nim szczegółowo atmosferę pierwszych dni „wyzwolenia” z perspektywy kobiet, na których koniec wojny odcisnął specyficzne piętno.

Max Färberböck
‹Kobieta w Berlinie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKobieta w Berlinie
Tytuł oryginalnyAnonyma - Eine Frau in Berlin
Dystrybutor Monolith Plus
Data premiery8 maja 2009
ReżyseriaMax Färberböck
ZdjęciaBenedict Neuenfels
Scenariusz
ObsadaNina Hoss, Jewgienij Sidichin, Rüdiger Vogler, Jördis Triebel, Juliane Köhler, August Diehl, Sandra Hüller, Sebastian Urzendowsky, Olgierd Łukaszewicz, Aleksiej Połujan, Catharina Schuchmann
MuzykaZbigniew Preisner
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiNiemcy, Polska
Czas trwania131 min
WWW
Gatunekdramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Główna bohaterka, w której rolę wcieliła się Nina Hoss („Biała Masajka”) jest młoda, atrakcyjna i wykształcona. W przeciwieństwie do większości ukrywających się razem z nią w piwnicy sąsiadów zna rosyjski, co sprawia ze zostaje zauważona przez radzieckich żołnierzy, stacjonujących w zniszczonej dzielnicy. Przewaga bohaterki okazuje się jednak krótkotrwała, bo, chociaż udaje jej się uratować życie, nie potrafi się obronić przed brutalnością żołnierzy, którzy kolejno gwałcą ją i inne kobiety z tej okolicy. Po szczególnie brutalnym gwałcie bohaterka obiecuje sobie, że nigdy więcej nie doświadczy podobnych upokorzeń i postanawia znaleźć „obrońcę” – jej wybór pada na wysokiego rangą dowódcę Andrieja, który, chociaż początkowo ja ignoruje, z czasem coraz bardziej ulega fascynacji dziennikarką.
Mimo starań, nie udało się jednak reżyserowi, Maksowi Färberböckowi, dogłębnie pokazać motywacji bohaterów. To jest szczególnie widoczne w przypadku głównej bohaterki, która z jednej strony wydaje się mieć pewien sentyment do faszyzmu (ani razu z jej ust nie pada słowo krytyki pod adresem hitlerowskiej ideologii), a z drugiej strony, jako narrator dziennika (w filmie rolę tę przejmuje reżyser), przytacza historie i wypowiedzi innych osób, świadczące o tym, że zdaje sobie ona sprawę z tego, że Niemcy stały się ofiarami wojny, którą same wywołały. Jeszcze gorzej sprawa przedstawia się z motywacjami reszty postaci, w tym przede wszystkim Andrieja i pojawiającego się na samym końcu męża bohaterki, które są ledwo naszkicowane i nieprzekonujące.
Ciekawym, ale niestety nie do końca rozwiniętym wątkiem jest natomiast zachowanie postaci mieszkających wspólnie z bohaterką, które staja się uosobieniem „strategii przetrwania” w obliczu klęski, jaką była dla Niemców przegrana wojna. Niestety, ponownie reżyser popełnia błąd, akcentując przywiązanie do mieszczańskich wartości mieszkańców Berlina. Przez to widz, zamiast zrozumienia dla zwykłej ludzkiej chęci przetrwania, dostrzega tylko dwulicowość i konformizm ludzi, którzy, bez jakiegokolwiek uczucia wstydu, oddają się okupantowi nie tylko fizycznie za kawałek chleba, ale również mentalnie, wkupując się w łaski prymitywów, za jakich w głębi serca uważają rosyjskich najeźdźców.
Te i inne niedostatki fabuły rekompensuje natomiast szczegółowo dopracowana scenografia i kostiumy, a także doskonałe zdjęcia, z których większość powstała w Legnicy i Wrocławiu. Na uwagę zasługują zwłaszcza utrzymane w bardzo realistycznej konwencji początkowe sekwencje bombardowania Berlina. Dzięki tej sprawnej realizacji film ogląda się więc dobrze, przez co braki scenariusza nie wydają się aż tak rażące.
• • •
koniec
7 maja 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

W trzy lata po tym jak przeniósł na ekran powieść szwedzkiego prozaika Pera Wahlöö „Morderstwo na 31 piętrze”, estoński reżyser Peeter Urbla zabrał się za ekranizację kolejnego skandynawskiego kryminału. Tym razem padło na dzieło Karla Arnego Bloma, które w wersji filmowej otrzymało tytuł „Błędne koło”.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 8. Poświęcenie niejedno ma imię
Marcin Mroziuk

18 IX 2023

Z jednej strony trudno nie podziwiać wysiłku i ryzyka podjętego przez imperatora, z drugiej zaś strony jego osobowość okazuje się naprawdę przerażająca. Sporo emocji dostarcza nam również obserwowanie burzliwej rozmowy Gaal Dornick i cyfrowej wersji Hariego Seldona, a także walki o przejęcie kontroli nad Niepokonanym.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Sypiając z wrogiem
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Zmierzch apartheidu
— Katarzyna Bluszcz

Thriller po polsku
— Katarzyna Fiedorczuk

Wojna „domowa”
— Katarzyna Bluszcz

Wakacje od Ameryki
— Katarzyna Bluszcz

Policjant na zesłaniu
— Katarzyna Bluszcz

W czterech ścianach domowego więzienia
— Katarzyna Bluszcz

Angielska dekadencja
— Katarzyna Bluszcz

Powrót idioty
— Katarzyna Bluszcz

W labiryncie natury
— Katarzyna Bluszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.