Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Steve Jacobs
‹Hańba›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHańba
Tytuł oryginalnyDisgrace
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery22 maja 2009
ReżyseriaSteve Jacobs
ZdjęciaSteve Arnold
Scenariusz
ObsadaJohn Malkovich, Eriq Ebouaney, Scott Cooper, Fiona Press, Jessica Haines
MuzykaAnthony Partos
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiAustralia, RPA
Czas trwania120 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zmierzch apartheidu
[Steve Jacobs „Hańba” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Akcja filmu opartego na książce J.M. Coetzee rozgrywa się w latach 90. i opisuje schyłek panowania białych w RPA. Wraz ze zniesieniem apartheidu czarni dają upust swojej złości i frustracji nagromadzonej przez wieki niewolnictwa i poniżenia. Transformację tę reżyser Steve Jacobs opisuje oczami białego profesora uniwersytetu w Kapsztadzie, który musi się zmierzyć nie tylko ze zmianami społecznymi, ale również z własnymi słabościami.

Katarzyna Fiedorczuk

Zmierzch apartheidu
[Steve Jacobs „Hańba” - recenzja]

Akcja filmu opartego na książce J.M. Coetzee rozgrywa się w latach 90. i opisuje schyłek panowania białych w RPA. Wraz ze zniesieniem apartheidu czarni dają upust swojej złości i frustracji nagromadzonej przez wieki niewolnictwa i poniżenia. Transformację tę reżyser Steve Jacobs opisuje oczami białego profesora uniwersytetu w Kapsztadzie, który musi się zmierzyć nie tylko ze zmianami społecznymi, ale również z własnymi słabościami.

Steve Jacobs
‹Hańba›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHańba
Tytuł oryginalnyDisgrace
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery22 maja 2009
ReżyseriaSteve Jacobs
ZdjęciaSteve Arnold
Scenariusz
ObsadaJohn Malkovich, Eriq Ebouaney, Scott Cooper, Fiona Press, Jessica Haines
MuzykaAnthony Partos
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiAustralia, RPA
Czas trwania120 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
David Lurie (w tej roli świetny John Malkovich), wykładający poezje romantyczną, starzejący się profesor uniwersytecki, nawiązuje romans z czarną studentką. Kiedy skandal wychodzi na jaw (dziewczyna oskarża go o molestowanie), Lurie zostaje zmuszony do rezygnacji ze stanowiska i decyduje się na dobrowolne „zesłanie”. Schronieniem okazuje się farma jego córki Lucy, położona w odległym rolniczym regionie East Cape. Wkrótce córka zostaje zgwałcona przez trzech czarnych mężczyzn. Oboje wyniszczeni emocjonalnie i niemogący znaleźć odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”, próbują żyć, zmagając się ze sobą i swoją „hańbą”...
Trzeba przyznać, że film jest bardzo wierną ekranizacją powieści. Sam autor przez długi czas odmawiał zresztą przekazania praw do ekranizacji. Jacobsowi prawdopodobnie udało się przekonać autora głównie dzięki temu, że film, podobnie jak książkowy oryginał, kładzie nacisk na pokazanie politycznego i społecznego cynizmu, którym podszyte są stosunki międzyludzkie kraju zmagającego się ze swoją apartheidowską przeszłością. Reżyser, tak jak Coetzee, odmalowuje obraz „nowej”, globalizującej się Afryki Południowej, cały czas „wiercąc” w drażniącym temacie pseudomoralności. Pokazując całą sytuację z perspektywy głównego bohatera - człowieka, który sam zmaga się ze swoimi słabościami - reżyser unika przy tym moralizatorstwa, niejako przypadkowo obnażając nie tylko „hańbę” jednostkowego życia profesora Lurie, ale też mechanizmy, które sprawiły, że brytyjska autokratyczność i rasizm dały początek bezprawiu, przemocy i społecznej anarchii. Szczególnie niepokojąca jest w tym kontekście inwazja brutalnego miejskiego chaosu (symbolizowana przez gwałt na córce Luriego), która wkracza do sielskiej krainy East Cape.
„Hańba” jest filmem zawierającym wszystkie elementy, jakie powinny się znaleźć w dobrej adaptacji - interesująca historia upadku i klęski odchodzącego w przeszłość głównego bohatera splata się z niezwykle istotnymi przemyśleniami na temat konfliktu pokoleń, ras i płci. Wszystkiego dopełniają doskonałe lokalizacje i zdjęcia autorstwa Steve’a Arnolda. Zdecydowanie warto.
koniec
22 maja 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

W trzy lata po tym jak przeniósł na ekran powieść szwedzkiego prozaika Pera Wahlöö „Morderstwo na 31 piętrze”, estoński reżyser Peeter Urbla zabrał się za ekranizację kolejnego skandynawskiego kryminału. Tym razem padło na dzieło Karla Arnego Bloma, które w wersji filmowej otrzymało tytuł „Błędne koło”.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 8. Poświęcenie niejedno ma imię
Marcin Mroziuk

18 IX 2023

Z jednej strony trudno nie podziwiać wysiłku i ryzyka podjętego przez imperatora, z drugiej zaś strony jego osobowość okazuje się naprawdę przerażająca. Sporo emocji dostarcza nam również obserwowanie burzliwej rozmowy Gaal Dornick i cyfrowej wersji Hariego Seldona, a także walki o przejęcie kontroli nad Niepokonanym.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Thriller po polsku
— Katarzyna Fiedorczuk

Piętno wojny
— Katarzyna Bluszcz

Wojna „domowa”
— Katarzyna Bluszcz

Wakacje od Ameryki
— Katarzyna Bluszcz

Policjant na zesłaniu
— Katarzyna Bluszcz

W czterech ścianach domowego więzienia
— Katarzyna Bluszcz

Angielska dekadencja
— Katarzyna Bluszcz

Powrót idioty
— Katarzyna Bluszcz

W labiryncie natury
— Katarzyna Bluszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.