Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 października 2022
w Esensji w Esensjopedii

Xawery Żuławski
‹Wojna polsko-ruska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWojna polsko-ruska
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery22 maja 2009
ReżyseriaXawery Żuławski
ZdjęciaMarian Prokop
Scenariusz
ObsadaBorys Szyc, Roma Gąsiorowska, Maria Strzelecka, Magdalena Czerwińska, Sonia Bohosiewicz, Dorota Masłowska, Ewa Kasprzyk, Michał Czernecki
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Do boju, Polsko!
[Xawery Żuławski „Wojna polsko-ruska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Choć zaciekle broniłem się przed agresywną powieścią Doroty Masłowskiej, wobec filmowej „Wojny polsko-ruskiej” muszę ogłosić bezwarunkową kapitulację. Szarża Ksawerego Żuławskiego sieje w psychice spustoszenie godne „Requiem dla snu” czy „Dzikości serca” i wywiera niemal tak samo silne wrażenie. Czarny humor miesza się z rzeczywistością pomalowaną na intensywny kolor biało-czerwony, jak w najlepiej przyrządzonym koktajlu Mołotowa.

Piotr Czerkawski

Do boju, Polsko!
[Xawery Żuławski „Wojna polsko-ruska” - recenzja]

Choć zaciekle broniłem się przed agresywną powieścią Doroty Masłowskiej, wobec filmowej „Wojny polsko-ruskiej” muszę ogłosić bezwarunkową kapitulację. Szarża Ksawerego Żuławskiego sieje w psychice spustoszenie godne „Requiem dla snu” czy „Dzikości serca” i wywiera niemal tak samo silne wrażenie. Czarny humor miesza się z rzeczywistością pomalowaną na intensywny kolor biało-czerwony, jak w najlepiej przyrządzonym koktajlu Mołotowa.

Xawery Żuławski
‹Wojna polsko-ruska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWojna polsko-ruska
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery22 maja 2009
ReżyseriaXawery Żuławski
ZdjęciaMarian Prokop
Scenariusz
ObsadaBorys Szyc, Roma Gąsiorowska, Maria Strzelecka, Magdalena Czerwińska, Sonia Bohosiewicz, Dorota Masłowska, Ewa Kasprzyk, Michał Czernecki
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Najskuteczniejszą bronią młodego reżysera okazują się słowa padające z ekranu z prędkością karabinu maszynowego. Twórca „Chaosu” pokazuje język konwencjonalnej polszczyźnie. Bohaterowie mówią „gwarą masłoską”, dresiarskim „Panem Tadeuszem”, w którym dźwięczny wyraz z „r” w środku rymuje się z karykaturalnie zdeformowanym „wyszukanym słownictwem”. Żuławski biegle włada także językiem kina. W pojedynczych scenach łatwo rozpoznać prześmiewcze cytaty z „Matriksa”, a kamera wspomagana jakby jakąś czerwoną pigułką rejestruje obrazy przypominające naspidowaną wersję dawnych eksperymentów Godarda. W „Wojnie...” czuć podobny zapach wolności twórczej, co w „Kobieta jest kobietą” czy „Szalonym Piotrusiu”. Odurzeni owym aromatem nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czym zostaniemy zaskoczeni już w następnej scenie.
Znajdujący się w świetnej formie Żuławski znacznie mniej uwagi poświęca treści filmu. Ciężar fabuły niemal w całości unosi się na umięśnionych barkach Silnego. Osiedlowy gieroj z dumą nosi sportowe ciuchy w narodowych barwach, a za swoje ulubione dyscypliny uważa ćpanie oraz wyrywanie lasek. Mężczyzna, tak jak inni członkowie drużyny małomiasteczkowych freaków, jest uzależniony od polskości. Mimo że nią wymiotuje, nie potrafi przestać się szprycować. Życie bohaterów „Wojny...” przypomina tandetny festyn niespełnionych marzeń i straconych złudzeń. Silny próbuje znieczulić ból istnienia za pomocą wspomnianych dragów. Ala nosi okulary i czyta jakieś tam czasopisma, więc najpewniej chciałaby uchodzić za intelektualistkę. Natasza przeklina gorzej niż zastęp szewców, bo rozpaczliwie potrzebuje forsy. Andżela przeczytała w liceum ekonomicznym „Czarną Biblię” i odtąd marzy o karierze wierszokletki. Wszyscy przegrywają walkę z życiem na własne życzenie, ale winą za klęskę obarczają bliżej nieokreślonych „Onych” albo - zgodnie z tradycją – tytułowych Ruskich. Biorąc za cel cokolwiek prowincjonalną rodzimą mentalność, reżyser bombarduje nas niezbyt odkrywczymi wnioskami, że z krainy, w której życie toczy się w rytmie disco – polo, zwyczajnie nie ma ucieczki. Tajemne przejście do innej rzeczywistości, tej wykreowanej na kartach własnego zeszytu, potrafi odnaleźć jedynie Masłoska (w tej roli sama pisarka).
Wizja zaprezentowana w zekranizowanej „Wojnie polsko-ruskiej” funkcjonuje na podobnej zasadzie. Jest jak kolorowe i krzykliwe panaceum na rozczarowującą (tak w kinie, jak i w życiu) polską codzienność. Xawery Żuławski dał nam energetyczny film, który wprowadza w odmienny stan świadomości i aż się prosi o cytowanie w codziennych rozmowach. Bolsze spasiba!
koniec
24 maja 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Głos z krańca wszystkich marzeń
Andreas „Zoltar” Boegner

6 X 2022

Ostatnio przeczytałem książkę Olafa Stapledona „Ostatni i Pierwsi Ludzie” (1930), uznawaną za niezwykle wpływowe dzieło, którym inspirowali się zarówno uznani już pisarze science fiction (np. sam H. G. Wells oraz C. S. Lewis) jak i przyszłe gwiazdy literatury fantastyczno-naukowej (Arthur C. Clarke i Brian W. Aldiss). Podczas poszukiwań materiałów do artykułu o powieści Stapledona natrafiłem przypadkowo na jej nowoczesną filmową adaptację.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W oparach opium
Sebastian Chosiński

5 X 2022

W czasach kiedy wojna domowa w Rosji zbliżała się do końca, jedną z ostatnich nadziei „białych” był ataman Aleksandr Dutow. Przebywając na terenie Chin, nieopodal granicy z sowieckim Kazachstanem, planował on wdarcie się do Rosji i przepędzenie bolszewików. By do tego nie dopuścić, czekiści wymyślają śmiały plan pozbycia się wroga. O tym opowiada „Koniec atamana” Kazacha Szakena Ajmanowa, którego współscenarzystami byli Andriej Konczałowski i Andriej Tarkowski.

więcej »

Modelowa rodzina: Odc. 5. Korzyści z posiadania policyjnego ogona
Marcin Mroziuk

3 X 2022

Chociaż można było się spodziewać, że głównemu bohaterowi niebezpieczeństwo będzie zagrażać przede wszystkim z powodu wykonywania kolejnych misji zlecanych mu przez Kwang-chula, to kłopoty dla Dong-ha nadchodzą z zupełnie innej strony.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Cud - miód
— Piotr Czerkawski

Nie wszystko gra
— Piotr Czerkawski

Jasność widzę, jasność!
— Piotr Czerkawski

Czerwono mi
— Piotr Czerkawski

Francuska miłość
— Piotr Czerkawski

Szukajcie, a znajdziecie?
— Piotr Czerkawski

Two Men Show
— Piotr Czerkawski

Rysownicy do ołówków!
— Piotr Czerkawski

Dyskretny urok francuskiej mżawki
— Piotr Czerkawski

Dlaczego Ikea jest w Jankach?
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.