Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jonas Åkerlund
‹Horsemen: Jeźdzcy Apokalipsy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHorsemen: Jeźdzcy Apokalipsy
Tytuł oryginalnyThe Horsemen
Dystrybutor Best Film
Data premiery10 lipca 2009
ReżyseriaJonas Åkerlund
ZdjęciaEric Broms
Scenariusz
ObsadaDennis Quaid, Ziyi Zhang, Lou Taylor Pucci, Clifton Collins Jr., Patrick Fugit, Eric Balfour, Peter Stormare, Barry Shabaka Henley, Deborah Odell
MuzykaJan A.P. Kaczmarek
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania110 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Objawienie i piekłowstąpienie
[Jonas Åkerlund „Horsemen: Jeźdzcy Apokalipsy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Apokalipsa świętego Jana” jest jedną z najbardziej tajemniczych oraz najczęściej reinterpretowanych ksiąg biblijnych. W wielu przekładach występuje jako „Objawienie świętego Jana”, gdyż słowo apokalypsis oznacza tyle, co odsłonięcie. W najnowszej produkcji szwedzkiego reżysera Jonasa Åkerlunda fragment apokaliptycznego proroctwa staje się genezą krwawych morderstw, będących zapowiedzią nadchodzących czasów piekła na ziemi.

Przemysław Pieniążek

Objawienie i piekłowstąpienie
[Jonas Åkerlund „Horsemen: Jeźdzcy Apokalipsy” - recenzja]

„Apokalipsa świętego Jana” jest jedną z najbardziej tajemniczych oraz najczęściej reinterpretowanych ksiąg biblijnych. W wielu przekładach występuje jako „Objawienie świętego Jana”, gdyż słowo apokalypsis oznacza tyle, co odsłonięcie. W najnowszej produkcji szwedzkiego reżysera Jonasa Åkerlunda fragment apokaliptycznego proroctwa staje się genezą krwawych morderstw, będących zapowiedzią nadchodzących czasów piekła na ziemi.

Jonas Åkerlund
‹Horsemen: Jeźdzcy Apokalipsy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHorsemen: Jeźdzcy Apokalipsy
Tytuł oryginalnyThe Horsemen
Dystrybutor Best Film
Data premiery10 lipca 2009
ReżyseriaJonas Åkerlund
ZdjęciaEric Broms
Scenariusz
ObsadaDennis Quaid, Ziyi Zhang, Lou Taylor Pucci, Clifton Collins Jr., Patrick Fugit, Eric Balfour, Peter Stormare, Barry Shabaka Henley, Deborah Odell
MuzykaJan A.P. Kaczmarek
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania110 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Detektyw Aidan Breslin (Dennis Quaid) jest wdowcem samotnie wychowującym dwóch synów. Niestety, absorbująca do granic możliwości praca oraz permanentny natłok obowiązków skutecznie oddalają go od dorastającego Alexa (Lou Taylor Pucci) oraz małego Seana (Liam James). Wszelkie próby zacieśniania rodzinnych więzów niweczą kolejne służbowe telefony. Tak jest i tym razem – Aidan musi złapać grasującego w mieście psychopatę. Ale sprawa nie jest prosta. Znalezione przez przypadkowego mężczyznę naczynie z ludzkimi zębami (świeżo wyrwanymi), podobnie jak umieszczony na korze drzew krwistoczerwony komunikat „przyjdź i zobacz”, są jedynie preludium do makabrycznych wydarzeń. Wkrótce dochodzi do brutalnych morderstw o charakterze rytualnym. Dobór ofiar nie jest dziełem przypadku, gdyż każda z nich stanowi odrębny klucz do tej samej zagadki. Breslin zaczyna podejrzewać, iż sprawcy (wszak specyfika morderstw wyklucza działanie w pojedynkę) zapowiadają w ten sposób przybycie czterech jeźdźców Apokalipsy: Wojny, Zarazy, Głodu i Śmierci. Kiedy Kristen (Ziyi Zhang), przybrana córka jednej z ofiar, okazuje się być pierwszym filarem śmiercionośnego paktu, Breslin bez reszty oddaje się sprawie, pragnąc zapobiec kolejnym morderstwom. Wkraczając w epicentrum sadystycznych zbrodni Aidan zdaje się nie dostrzegać zgoła oczywistych faktów, które powoli, lecz nieubłaganie doprowadzą go do zatrważającego objawienia.
„Horsemen – jeźdźcy Apokalipsy” to propozycja skierowana przede wszystkim do miłośników dreszczowców utrzymanych w estetyce torture porn. Obrazowi Åkerlunda zdecydowanie brakuje inwencji oraz wieloznaczności „Siedem” Davida Finchera, oferując zamiast tego bogaty asortyment psychofizycznych cierpień oraz mocno rozbudowany wątek obyczajowy, zmierzający do dramatycznego finału. Scenariusz Davida Callahana (autora skryptu filmowej adaptacji gry „Doom” w reżyserii Andrzeja Bartkowiaka) stara się pogodzić w sobie walor rozrywkowy oraz funkcję społecznego komentarza, piętnującego ogrom zaniedbań współczesnych rodziców. A wszystko to okraszone zostaje przygnębiającymi, mrocznymi ujęciami Erica Bromsa, potęgującymi klimat wszechobecnej zgryzoty i cierpienia. Jednym z nielicznych „jasnych” punktów filmu jest rzetelne aktorstwo Dennisa Quaida oraz Ziyi Zhang. Chińska aktorka znana chociażby z takich eposów jak „Przyczajony tygrys, ukryty smok” Anga Lee czy „Dom latających sztyletów” Yimou Zhanga miała okazję wcielić się w postać złą do szpiku kości. Jedno jest pewne - ucieleśnione zepsucie już dawno nie posiadało tak niewinnego oblicza… Szkoda natomiast Petera Stormare’a, grającego rolę ojczyma Kristen. Kreacja ta poprzez swoją dwuznaczność posiadała niewątpliwy potencjał, szkoda więc, że wątek ten został ograniczony jedynie do pikantnego epizodu.
Warto również odnotować nastrojowe, choć niepozbawione ciemniejszych pasaży kompozycje autorstwa Jana A.P. Karczmarka, laureata Nagrody Akademii za muzykę do „Marzyciela” Marca Forstera. Reasumując, „Horsemen – jeźdźcy Apokalipsy” to sprawnie zrealizowany thriller z ambicjami, które udaje się zrealizować w niewielkim stopniu. Nie oglądać w stanie wzmożonego niepokoju egzystencjalnego.
koniec
7 lipca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 5. Pokerowa zagrywka
Marcin Mroziuk

9 VI 2023

Wprawdzie River Cartwright potrzebował sporo czasu, aby zrozumieć, czemu trafił do Slough House, ale teraz dzięki tej wiedzy może pomóc Jacksonowi Lambowi we wspólnym pokrzyżowaniu planów Diany Taverner. Pytanie brzmi, czy tej rozgrywki w łonie MI5 nie przypłaci życiem porwany Hassan Ahmed.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Leśni Bracia – estońscy „żołnierze wyklęci”
Sebastian Chosiński

7 VI 2023

Kinematografia estońska z czasów radzieckich nie miała w Polsce Ludowej szczególnego szczęścia. Jeśli już sprowadzano nad Wisłę filmy z republik nadbałtyckich, sięgano głównie po dzieła litewskie. A szkoda! Gdyby było inaczej, „Gniazdo na wietrze” Olava Neulanda, oparte na scenariuszu Grigorija Kanowicza i Isaaka Fridberga, mogłoby stać się sporym wydarzeniem.

więcej »

Kolorowy zawrót głowy
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VI 2023

Druga część trylogii o multiwersum wszystkich możliwych Spider-Manów (wliczając kota i prosiaka) jest jeszcze bardziej oszałamiająca wizualnie niż pierwsza. Na szczęście efektom nie udało się przyćmić fabuły.

więcej »

Polecamy

Marzenie archeologa

Z filmu wyjęte:

Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Pokłon dla zawodnika
— Przemysław Pieniążek

Zaklęte między słowami
— Przemysław Pieniążek

Objazdowa rzeźnia pana B.
— Przemysław Pieniążek

Legenda Piekielnego Chłopca
— Przemysław Pieniążek

Kroniki O’Connellów
— Przemysław Pieniążek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.