Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Jonathan Mostow
‹Surogaci›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSurogaci
Tytuł oryginalnySurrogates
Data premiery25 września 2009
ReżyseriaJonathan Mostow
ZdjęciaOliver Wood
Scenariusz
ObsadaBruce Willis, Radha Mitchell, Rosamund Pike, Boris Kodjoe, James Francis Ginty, James Cromwell, Ving Rhames, Jack Noseworthy, Devin Ratray
MuzykaRichard Marvin
Rok produkcji2009
Czas trwania89 min
WWW
Gatunekakcja, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Odrysowanka futurystyczna
[Jonathan Mostow „Surogaci” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Porządne kino rozrywkowe? Solidny hollywoodzki blockbuster? Tradycyjny, ale emocjonujący thriller science fiction? Nie chodzi chyba o „Surogatów” Jonathana Mostowa! A jednak – czar Bruce’a Willisa nadal działa na całe rzesze widzów i krytyków, bo w końcu chwalenie szablonowego, nielogicznego produkcyjniaka może być tylko objawem bezkrytycznego podejścia do ulubionej gwiazdy.

Ewa Drab

Odrysowanka futurystyczna
[Jonathan Mostow „Surogaci” - recenzja]

Porządne kino rozrywkowe? Solidny hollywoodzki blockbuster? Tradycyjny, ale emocjonujący thriller science fiction? Nie chodzi chyba o „Surogatów” Jonathana Mostowa! A jednak – czar Bruce’a Willisa nadal działa na całe rzesze widzów i krytyków, bo w końcu chwalenie szablonowego, nielogicznego produkcyjniaka może być tylko objawem bezkrytycznego podejścia do ulubionej gwiazdy.

Jonathan Mostow
‹Surogaci›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSurogaci
Tytuł oryginalnySurrogates
Data premiery25 września 2009
ReżyseriaJonathan Mostow
ZdjęciaOliver Wood
Scenariusz
ObsadaBruce Willis, Radha Mitchell, Rosamund Pike, Boris Kodjoe, James Francis Ginty, James Cromwell, Ving Rhames, Jack Noseworthy, Devin Ratray
MuzykaRichard Marvin
Rok produkcji2009
Czas trwania89 min
WWW
Gatunekakcja, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Surogaci” to rozrywkowe kino, które obiecywało wiele więcej niż niewymagająca refleksji, za to przyjemna w odbiorze, widowiskowa akcja. Tymczasem przycięty do marnych 90 minut film, straszący wizją dehumanizacji i zelektronizowania naszej rzeczywistości, okazuje się efektownym zlepkiem schematów z futurystycznych antyutopii z wygładzoną fabułą i nieodzownym miejscem w scenariuszu na uratowanie świata przez jedynego człowieka, który może tego dokonać – Bruce’a Willisa. Aktor potrafi znaleźć się w różnorodnych gatunkach filmowych, a do tego fenomenalnie ogrywa swój image niezłomnego twardziela, ironicznie kontrastując go z oznakami starzenia. Willis nie próbuje udawać energicznego młodzieńca, dlatego staje się bliższy widzowi. Dlatego go uwielbiamy i jesteśmy gotowi kupić takie schematyczne i antynowatorskie nudziarstwo jak „Surogaci”. I faktycznie, Willis jest w filmie Mostowa najjaśniejszym punktem, dzięki któremu warto brnąć dalej w oczywistą, przesadzoną historię. Gwiazdor „Szklanych pułapek” w obu wcieleniach – jako złamany policjant muszący zmierzyć się z tajemniczą zbrodnią i jako swoje skomputeryzowane alter ego w mechanicznym ciele surogata – wypada przekonująco może dlatego, że minimalizm aktorski łączy z emocjonalnym wypraniem bohatera. Na drugim planie dzielnie sekundują mu panie – Radha Mitchell i Rosamund Pike. Jednak czy tylko dobrym aktorstwem można uratować film, który kończy się, zanim zdążył się zacząć?
Główną bolączką „Surogatów” staje się przede wszystkim dobór jak najłatwiejszej drogi do banalnego finału. Pomysł z elektronicznymi kopiami ludzi, które zastępują swoich operatorów w interakcjach codziennego życia, dawał okazję na inteligentne kino rozrywkowe z mrocznym klimatem i porządną refleksją nad kondycją dzisiejszego człowieka na deser. Niestety, twórcy poszli po linii najmniejszego oporu i stworzyli film-szablon z dziurami logicznymi jak plamy na Księżycu. Co tam jednak logika, można powiedzieć, kiedy w grę wchodzi dobra zabawa. Szkoda tylko, że dobrej zabawy również szukać w filmie Mostowa na próżno, bo historia morderstwa surogata i zarazem jego ludzkiego operatora najpierw rozkręca się powoli, by potem przemienić w klasyczny i mało zaskakujący film akcji z obowiązkowym hasłem: „Mamy tylko 10 sekund na uratowanie świata! Zrób coś!”. Po czym Bruce robi. A że Bruce jest Bruce’em, to nie mamy żadnej wątpliwości, że wybierze słusznie i nauczy złych ludzi odpowiedniego podejścia do życia. Nie szkodzi, że czarny charakter jest niemrawy, a ludzkość nie chce wcale się zmieniać. Finał sugeruje błogi nowy początek, chociaż bez wątpienia żadna drastyczna zmiana nie może nastąpić tak łatwo, spokojnie i bezkonfliktowo, jak sugeruje Mostow.
I jak się zachwycać „Surogatami”, jeśli nie ze względu na Willisa? Jeśli filmowcy chcą nakręcić ambitną rozrywkę, to niech to zrobią, a nie oszukują, że mają coś do powiedzenia, podczas gdy gotowy produkt okazuje się przeciętnym filmidłem rozjechanym na gatunkowym skrzyżowaniu. Proszę brać wzór z Michaela Baya, panie Mostow. Można nie lubić jego kina, ale on nigdy nie wciska kitu, że oto nakręcił dzieło podejmujące kwestie człowieczeństwa i egzystencjalnych lęków. Jak zabawa, to zabawa, po prostu.
koniec
20 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
Marcin Mroziuk

8 VIII 2022

Nie jest żadnym zaskoczeniem ani dla widzów, ani dla głównego bohatera, że Steve Horn jest naprawdę doskonale chroniony. Dobranie mu się do skóry wymaga więc długotrwałych przygotowań, a James Reece do ostatniej chwili nie może być pewny, czy jego plan się powiedzie.

więcej »

East Side Story: Hej, kto Kazach – hajda na Szejbanszacha!
Sebastian Chosiński

7 VIII 2022

Premiera „Złotego tronu” – drugiej odsłony dylogii Rustema Abdraszewa „Chanat Kazachski” – miała miejsce dwa lata i trzy miesiące po pierwszych pokazach „Diamentowego miecza”. Co nieco zmieniło się w tym czasie w samym Kazachstanie, a dowodem na to fakt, że z filmu zniknęły tym razem wszelkie nawiązania do postaci prezydenta Nursułtana Nazarbajewa, któremu w grudniu 2016 roku oddawano na ekranie prawdziwe hołdy.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 4. Polowanie w Meksyku
Marcin Mroziuk

5 VIII 2022

Wprawdzie rozprawienie się z prezesem Capstone Industries główny bohater odłożył na później, ale za to w napięciu obserwujemy, jak James Reece błyskawicznie zmierza do wyrównania rachunków z bezpośrednim zabójcą jego żony i córki. Inną sprawą jest, że brak umiaru w zemście niekoniecznie przysporzy komandosowi sympatii u widzów.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Terminator: Maszyny bynajmniej nie zbuntowane
— Kamila Sławińska

Terminator: Domknięcie
— Janusz A. Urbanowicz

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.