Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 listopada 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Borys Lankosz
‹Rewers›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRewers
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 listopada 2009
ReżyseriaBorys Lankosz
ZdjęciaMarcin Koszałka
Scenariusz
ObsadaAgata Buzek, Krystyna Janda, Olena Leonenko, Marcin Dorociński, Anna Polony, Adam Woronowicz, Jacek Poniedziałek, Jerzy Bończak, Bronisław Wrocławski, Krystyna Tkacz
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia pewnej monety
[Borys Lankosz „Rewers” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ledwie z afisza zszedł „Generał Nil”, a już mamy w kinach kolejny tytuł o czasach stalinizmu - opromieniony zwycięstwem w konkursie filmowym w Gdyni „Rewers”. Ale debiut fabularny Borysa Lankosza nie przypomina wcale tamtego obrazu, ani w ogóle żadnego innego dzieła rodzimej produkcji. Bo to genialna i jakże niepolska zabawa kinem gatunków: zwłaszcza czarną komedią, dramatem politycznym i thrillerem noir.

Dorota Smela

Historia pewnej monety
[Borys Lankosz „Rewers” - recenzja]

Ledwie z afisza zszedł „Generał Nil”, a już mamy w kinach kolejny tytuł o czasach stalinizmu - opromieniony zwycięstwem w konkursie filmowym w Gdyni „Rewers”. Ale debiut fabularny Borysa Lankosza nie przypomina wcale tamtego obrazu, ani w ogóle żadnego innego dzieła rodzimej produkcji. Bo to genialna i jakże niepolska zabawa kinem gatunków: zwłaszcza czarną komedią, dramatem politycznym i thrillerem noir.

Borys Lankosz
‹Rewers›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRewers
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 listopada 2009
ReżyseriaBorys Lankosz
ZdjęciaMarcin Koszałka
Scenariusz
ObsadaAgata Buzek, Krystyna Janda, Olena Leonenko, Marcin Dorociński, Anna Polony, Adam Woronowicz, Jacek Poniedziałek, Jerzy Bończak, Bronisław Wrocławski, Krystyna Tkacz
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rzecz o trzech pokoleniach kobiet zmagających się z ponurymi realiami stalinowskiej Polski. Młodej Jankowskiej grozi staropanieństwo, z czym jej owdowiałe matka i babcia nie mogą się pogodzić. Bez mężczyzny przecież marny los, tłumaczą. Tymczasem kolejni kandydaci na męża Sabiny zdają się temu przeczyć: a to ich profil ideologiczny jest podejrzany, albo łapczywie żłopią nalewkę babuni. Kiedy wreszcie pojawia się nonszalancki Bronek, panie tracą głowę, na co w czasach denuncjacji, ubeckiego terroru i nocnych aresztowań nie można sobie przecież pozwalać.
Ta fikcyjna fabułka z elementami makabreski zdaje się o dziwo prawdziwsza od wspartego faktami kina martyrologicznego. To z pewnością zasługa realizacji, wiernie oddającej klimat epoki: dialogi „Rewersu” poprzetykane są partyjną nowomową, a zdjęcia Koszałki zlewają się z archiwaliami filmowymi. Siła filmu tkwi jednak nie tylko w perfekcyjnym odwzorowaniu czasów, ale także w jego intertekstualnej narracji.
Słusznie zauważono już w Gdyni, że debiutant kłania się tu mistrzom kina: Tarantino, (patrz: moneta a złoty zegarek w „Pulp Fiction”) i Almodovarowi, od którego zapożyczył postacie zdesperowanych heroin („Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?”,„Volver”). Ale najwięcej jest tu z poetyki filmów braci Coen, którzy jak nikt inny potrafią wykreować świat śmieszny i straszny zarazem. I właśnie w takiej optyce ukazuje Lankosz paradoksy stalinizmu.
Jednak urodzonego dwie dekady po śmierci Stalina reżysera bardziej interesuje żonglowanie konwencjami i znaczeniami niż publicystyka filmowa. Jego „Rewers” nie włącza się w nurt rozliczeniowy, jak „Przesłuchanie” czy „Dreszcze”, pozostając intrygująco wieloznaczny. Owszem, obecność współczesnej ramy można odczytać jako pytanie o sens rozdrapywania starych ran, ale ważniejsza zdaje się tu problematyka szeroko pojmowanej wolności (gejem wciąż łatwiej być w USA). Równie dobrze „Rewers” można też interpretować po prostu jako podziw dla silnych kobiet (mężczyźni zginęli w wojnach, piją itd.) albo osobliwy instruktaż przetrwania w trudnych czasach. Ta pojemność znaczeniowa w połączeniu ze spektakularnym mise-en-scène i świetnym scenariuszem dała efekt, o jakim inni polscy filmowcy dotąd tylko marzyli. W odróżnieniu od wcześniejszych komedii o stalinizmie – „Cwału” czy „Pułkownika Kwiatkowskiego”, „Rewers” jest filmem prawdziwie nowoczesnym i uniwersalnym w odbiorze. Bo choć zanurzony w polskiej historii, to w sposobie jej podania daleki jest od hermetyczności. Słowem jest to film idealny na eksport, który – kto wie, może nawet dać nam wyczekiwanego Oscara.
koniec
11 listopada 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Do sedna: Darren Aronofsky. Źródło
Marcin Knyszyński

16 XI 2019

„Źródło”, film Aronofsky’ego, który po wielu trudnościach pojawił się w końcu w kinach w 2006 roku, jest chyba najtrudniejszym dziełem reżysera. Równie mocno oklaskiwany co wygwizdywany, każe na nie tyle śledzić wydarzenia na ekranie, co nieustannie interpretować ich znaczenie.

więcej »

Przebudzony potwór kontratakuje!
Konrad Wągrowski

15 XI 2019

To nie będzie klasyczna recenzja filmowa. Nie spodziewajcie się szczegółowej analizy scenariusza, reżyserii, aktorstwa. Dla mnie, pasjonata historii wojen morskich, który nad „Burzą nad Pacyfikiem” Zbigniewa Flisowskiego spędził niemało godzin, w filmowej ekranizacji bitwy o Midway liczy się przede wszystkim bitwa.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co uczeń może powiedzieć o swoim nauczycielu?
Sebastian Chosiński

13 XI 2019

Nad „Kluczem bez prawa przekazania” kirgiskiej reżyserki Dinary Asanowej zawisła chyba jakaś klątwa. Bardzo smutny los czekał bowiem troje współtwórców tego filmu. Asanowa zmarła nagle w wieku zaledwie czterdziestu trzech lat, a dwoje nastoletnich odtwórców istotnych dla fabuły ról zginęło w wyjątkowo tragicznych okolicznościach.

więcej »

Polecamy

Patriotyzm lokalny. Z grubsza.

Z filmu wyjęte:

Patriotyzm lokalny. Z grubsza.
— Jarosław Loretz

Śmigłowiec rzecz droga
— Jarosław Loretz

Samochód rzecz święta
— Jarosław Loretz

Idea wiecznie żywa
— Jarosław Loretz

Dalekowschodnie nauki
— Jarosław Loretz

Jubileuszowy ptak
— Jarosław Loretz

Jak w plener, to z przyjaciółmi
— Jarosław Loretz

Pamiętajcie o higienie!
— Jarosław Loretz

Dom jak malowanie
— Jarosław Loretz

Po szkielecie poznasz ich
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (11)
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Beznadziejne królestwo miłości
— Dorota Smela

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.