Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Borys Lankosz
‹Rewers›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRewers
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 listopada 2009
ReżyseriaBorys Lankosz
ZdjęciaMarcin Koszałka
Scenariusz
ObsadaAgata Buzek, Krystyna Janda, Olena Leonenko, Marcin Dorociński, Anna Polony, Adam Woronowicz, Jacek Poniedziałek, Jerzy Bończak, Bronisław Wrocławski, Krystyna Tkacz
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia pewnej monety
[Borys Lankosz „Rewers” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ledwie z afisza zszedł „Generał Nil”, a już mamy w kinach kolejny tytuł o czasach stalinizmu - opromieniony zwycięstwem w konkursie filmowym w Gdyni „Rewers”. Ale debiut fabularny Borysa Lankosza nie przypomina wcale tamtego obrazu, ani w ogóle żadnego innego dzieła rodzimej produkcji. Bo to genialna i jakże niepolska zabawa kinem gatunków: zwłaszcza czarną komedią, dramatem politycznym i thrillerem noir.

Dorota Smela

Historia pewnej monety
[Borys Lankosz „Rewers” - recenzja]

Ledwie z afisza zszedł „Generał Nil”, a już mamy w kinach kolejny tytuł o czasach stalinizmu - opromieniony zwycięstwem w konkursie filmowym w Gdyni „Rewers”. Ale debiut fabularny Borysa Lankosza nie przypomina wcale tamtego obrazu, ani w ogóle żadnego innego dzieła rodzimej produkcji. Bo to genialna i jakże niepolska zabawa kinem gatunków: zwłaszcza czarną komedią, dramatem politycznym i thrillerem noir.

Borys Lankosz
‹Rewers›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRewers
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 listopada 2009
ReżyseriaBorys Lankosz
ZdjęciaMarcin Koszałka
Scenariusz
ObsadaAgata Buzek, Krystyna Janda, Olena Leonenko, Marcin Dorociński, Anna Polony, Adam Woronowicz, Jacek Poniedziałek, Jerzy Bończak, Bronisław Wrocławski, Krystyna Tkacz
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rzecz o trzech pokoleniach kobiet zmagających się z ponurymi realiami stalinowskiej Polski. Młodej Jankowskiej grozi staropanieństwo, z czym jej owdowiałe matka i babcia nie mogą się pogodzić. Bez mężczyzny przecież marny los, tłumaczą. Tymczasem kolejni kandydaci na męża Sabiny zdają się temu przeczyć: a to ich profil ideologiczny jest podejrzany, albo łapczywie żłopią nalewkę babuni. Kiedy wreszcie pojawia się nonszalancki Bronek, panie tracą głowę, na co w czasach denuncjacji, ubeckiego terroru i nocnych aresztowań nie można sobie przecież pozwalać.
Ta fikcyjna fabułka z elementami makabreski zdaje się o dziwo prawdziwsza od wspartego faktami kina martyrologicznego. To z pewnością zasługa realizacji, wiernie oddającej klimat epoki: dialogi „Rewersu” poprzetykane są partyjną nowomową, a zdjęcia Koszałki zlewają się z archiwaliami filmowymi. Siła filmu tkwi jednak nie tylko w perfekcyjnym odwzorowaniu czasów, ale także w jego intertekstualnej narracji.
Słusznie zauważono już w Gdyni, że debiutant kłania się tu mistrzom kina: Tarantino, (patrz: moneta a złoty zegarek w „Pulp Fiction”) i Almodovarowi, od którego zapożyczył postacie zdesperowanych heroin („Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?”,„Volver”). Ale najwięcej jest tu z poetyki filmów braci Coen, którzy jak nikt inny potrafią wykreować świat śmieszny i straszny zarazem. I właśnie w takiej optyce ukazuje Lankosz paradoksy stalinizmu.
Jednak urodzonego dwie dekady po śmierci Stalina reżysera bardziej interesuje żonglowanie konwencjami i znaczeniami niż publicystyka filmowa. Jego „Rewers” nie włącza się w nurt rozliczeniowy, jak „Przesłuchanie” czy „Dreszcze”, pozostając intrygująco wieloznaczny. Owszem, obecność współczesnej ramy można odczytać jako pytanie o sens rozdrapywania starych ran, ale ważniejsza zdaje się tu problematyka szeroko pojmowanej wolności (gejem wciąż łatwiej być w USA). Równie dobrze „Rewers” można też interpretować po prostu jako podziw dla silnych kobiet (mężczyźni zginęli w wojnach, piją itd.) albo osobliwy instruktaż przetrwania w trudnych czasach. Ta pojemność znaczeniowa w połączeniu ze spektakularnym mise-en-scène i świetnym scenariuszem dała efekt, o jakim inni polscy filmowcy dotąd tylko marzyli. W odróżnieniu od wcześniejszych komedii o stalinizmie – „Cwału” czy „Pułkownika Kwiatkowskiego”, „Rewers” jest filmem prawdziwie nowoczesnym i uniwersalnym w odbiorze. Bo choć zanurzony w polskiej historii, to w sposobie jej podania daleki jest od hermetyczności. Słowem jest to film idealny na eksport, który – kto wie, może nawet dać nam wyczekiwanego Oscara.
koniec
11 listopada 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Film nieoczywisty
Miłosz Cybowski

19 VII 2019

„Przedszkolanka” jest filmem nieoczywistym. Bo choć łatwo krytykować główną bohaterkę, o wiele trudniej nie docenić (w świetle finału) jej starań.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Portret dwóch kobiet w klaustrofobicznym wnętrzu
Sebastian Chosiński

17 VII 2019

Najsłynniejszym i najwybitniejszym filmem Ilji Awerbacha bezsprzecznie pozostaje nakręcony na początku lat 70. ubiegłego wieku dramat psychologiczny „Monolog”. W niczym jednak nie ustępuje mu również kolejne dzieło Rosjanina – opowiadające o skomplikowanych losach młodych kobiet „Cudze listy”, którego bohaterkami reżyser uczynił niespełna siedemnastoletnią uczennicę i jej starszą o kilka lat szkolną wychowawczynię.

więcej »

Krótko o filmach: Demoniczne Buenos
Jarosław Loretz

15 VII 2019

„Nocne istoty” to zupełne zaskoczenie z dalekiej Argentyny. Horror niedrogi, ale przy tym wypchany klimatem po same brzegi.

więcej »

Polecamy

Gdy mści się niechlujstwo

Z filmu wyjęte:

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (11)
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Beznadziejne królestwo miłości
— Dorota Smela

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.