Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 stycznia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Bartosz Konopka
‹Królik po berlińsku›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrólik po berlińsku
Tytuł oryginalnyRabbit à la Berlin
Dystrybutor Fundacja Film Polski
Data premiery4 grudnia 2009
ReżyseriaBartosz Konopka
ZdjęciaPiotr Rosołowski
Scenariusz
MuzykaMaciej Cieślak
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiNiemcy, Polska
Czas trwania52 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kto wrobił królika berlińskiego?
[Bartosz Konopka „Królik po berlińsku” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nic nie ujmując temu podejściu, odniosłem wrażenie, że Bartosz Konopka, twórca dokumentu „Królik po berlińsku”, swój film od razu nakręcił z myślą o nagrodach filmowych. Z jednej strony wybrał dobry, chwytliwy temat, w pełni zrozumiały i rozpoznawalny dla widza zagranicznego, ale z drugiej strony pomyślał nad jego nietypowym ujęciem.

Konrad Wągrowski

Kto wrobił królika berlińskiego?
[Bartosz Konopka „Królik po berlińsku” - recenzja]

Nic nie ujmując temu podejściu, odniosłem wrażenie, że Bartosz Konopka, twórca dokumentu „Królik po berlińsku”, swój film od razu nakręcił z myślą o nagrodach filmowych. Z jednej strony wybrał dobry, chwytliwy temat, w pełni zrozumiały i rozpoznawalny dla widza zagranicznego, ale z drugiej strony pomyślał nad jego nietypowym ujęciem.

Bartosz Konopka
‹Królik po berlińsku›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrólik po berlińsku
Tytuł oryginalnyRabbit à la Berlin
Dystrybutor Fundacja Film Polski
Data premiery4 grudnia 2009
ReżyseriaBartosz Konopka
ZdjęciaPiotr Rosołowski
Scenariusz
MuzykaMaciej Cieślak
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiNiemcy, Polska
Czas trwania52 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tematem jest upadek muru berlińskiego. A właściwie nie tyle jego upadek, ile cała historia – od budowy aż do jego zburzenia. Nie jest to jednak tylko historia muru, ale także historia ludzi po jego niewłaściwej stronie. Ludzi, choć przecież głównym bohaterem są… króliki.
Jako że film ma w najbliższy piątek swoją czwartą premierę (po seansach na Planete Doc Review, festiwalu Era Nowe Horyzonty i emisji telewizyjnej w rocznicę obalenia muru), większość widzów chyba wie już, jaki jest główny pomysł. „Królik po berlińsku” udaje film przyrodniczy (z narracją Krystyny Czubówny) opowiadający o długouchach zamieszkujących stolicę Niemiec (a właściwie w tym przypadku stolicę NRD). Króliki, zasiedlające w dużych ilościach berlińskie łąki, zostają w pewnym momencie lokatorami pasa ziemi niczyjej, oddzielającej Berlin wschodni od zachodniego – i dla nich jest to ewidentna zmiana na lepsze, bo otrzymuj spokój, opiekę i bezpieczeństwo. Jednak widz po kilkunastu minutach filmu zdaje sobie sprawę, że nie słucha w gruncie rzeczy opowieści o królikach, ale o ludziach… O życiu w systemie totalitarnym, o stosunku do relacji zniewolenie – bezpieczeństwo, o reakcjach na wielką zmianę, która nastąpiła w roku 1989.
Dowcip w tym, że jednak najciekawsze w filmie są króliki. Nic nie ujmując warstwie metaforycznej, nie niesie ona zbyt wiele wiedzy dla ludzi, którzy znają system komunistyczny od środka, byli tymi symbolicznymi królikami, znają dokładnie odczucia, o których mowa filmie. Być może dla widza zachodniego będzie w tym nimb nowości, ale my słuchamy z zainteresowaniem historii, którą w gruncie rzeczy znamy. Tymczasem przyrodnicza historia prawdziwych królików jest czymś nowym, nietypowym, zajmującym, a paralele miedzy ich losami a losami ludzi rozdzielonymi przez mur są wartością dodatkową. Pojawia się dość zabawne pytanie – do jakiego stopnia „Królik po berlińsku” opowiada historię realnych królików, a w jakim stopniu nagina ją, aby pasowała do metafory?
Tak czy inaczej poza delikatnym zgrzytem przy odbiorze sygnału „jestem tak fajnym i nietuzinkowym filmem, że trzeba mi przyznawać wszelkie nagrody” „Królika po berlińsku” ogląda się bardzo dobrze. Dobry scenariusz, przejrzysta metafora, świetnie dobrane zdjęcia archiwalne, zajmująca narracja – z pewnością nie zbiedniejemy, gdy film dostanie już tego Oscara. Czego z całego serca mu życzę.
koniec
2 grudnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Gambit królowej: Odc. 5. Rywale i sojusznicy
Marcin Mroziuk

22 I 2021

Jak można się było spodziewać, powrót do pustego domu nie jest dla głównej bohaterki miłym przeżyciem. W tym trudnym momencie nieoczekiwanie pomocną dłoń do niej wyciąga jednak dawny szachowy przeciwnik.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Powrót po śmierć i po złoto
Sebastian Chosiński

20 I 2021

Rok po „Wyprawie po złoto” Wieniamin Dorman postanowił dopowiedzieć dalsze losy najważniejszych bohaterów tamtego filmu. A przynajmniej tych, którym udało się przeżyć, jak Kirył Zimin, Tasia Smiełkowa, Aleksiej Kumanin, Jefim Subbota czy Siłantij. Co ciekawe, sequel pod postacią „Złotodajnej rzeczki” okazał się ciekawszy od części pierwszej tej easternowej dylogii.

więcej »

Gambit królowej: Odc. 4. Puste miejsce na widowni
Marcin Mroziuk

18 I 2021

Nie ulega wątpliwości, że Elizabeth Harmon pod opieką Almy Wheatley zazwyczaj może korzystać z naprawdę dużej swobody. Inną sprawą jest, że przyjemności i rozrywki schodzą u głównej bohaterki zawsze na dalszy plan, kiedy tylko nadchodzi czas poważnej szachowej rywalizacji.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Na pogańskim globie
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Październik 2012 (DVD i Blu Ray)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

I co teraz, chłopie?
— Patrycja Rojek

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (2/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.