Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 maja 2023
w Esensji w Esensjopedii

Nie tylko Kurosawa. Kino japońskie pięciu dekad

Esensja.pl
Esensja.pl
Filmoteka Narodowa
Filmoteka Narodowa wspólnie z Ambasadą Japonii i Fundacją Japońską organizuje w kinie Iluzjon przegląd filmowy NIE TYLKO KUROSAWA. KINO JAPOŃSKIE PIĘCIU DEKAD.

Filmoteka Narodowa

Nie tylko Kurosawa. Kino japońskie pięciu dekad

Filmoteka Narodowa wspólnie z Ambasadą Japonii i Fundacją Japońską organizuje w kinie Iluzjon przegląd filmowy NIE TYLKO KUROSAWA. KINO JAPOŃSKIE PIĘCIU DEKAD.
W listopadzie i grudniu zaprezentowane zostaną 23 tytuły z bogatej kinematografii japońskiej. Co ciekawe żaden z filmów nie będzie sygnowany nazwiskiem Akiry Kurosawy. Unik ten jest próbą odnotowania istotnych zjawisk i kierunków rozwoju powojennego filmu japońskiego, które – mimo, że niezwykle interesujące – nie zaistniało w powszechnej świadomości kinomanów z taką siłą, jak dzieła Kurosawy.
Podczas przeglądu w foyer kina Iluzjon będzie można obejrzeć wystawę plakatów do prezentowanych filmów ze zbiorów Działu Dokumentacji Filmoteki Narodowej. Projekcjom towarzyszyć będą spotkania ze znawcami kinematografii japońskiej.
Pokaz inauguracyjny filmu „Brutalny glina” (r. Takeshi Kitano, Japonia 1989), który odbędzie się 25 listopada o godzinie 19.30, dopełni słowo wstępne Henryka Lipszyca – wybitnego japonisty, tłumacza, dyplomaty, byłego ambasadora Polski w Japonii.
Podczas przeglądu przywołane zostaną filmy takich twórców jak:
Yasujiro Ozu – przez krytyków uznany za jednego z najbardziej „japońskich” reżyserów, mistrz kina psychologicznego, wnikliwy badacz stosunków rodzinnych (najczęściej cichych konfliktów i dramatów)
Kon Ichikawa – „gorzki moralista”, dla którego najważniejszy był człowiek – osamotniony i pełen rozterek, osaczony przez świat współczesny i dręczony brzemieniem przeszłości.
Hiroshi Teshigahara – twórca kina filozofującego potrafił z pomocą samego obrazu docierać do ludzkiej podświadomości, ukazując zasadniczą sprzeczność pomiędzy tym, co na zewnątrz a tym, co tkwi w najgłębszych pokładach naszego ego.
Japońska „nowa fala” lat 60. ubiegłego wieku, przedstawiciele: Yoshishige Yoshida, Susumu Hani, Masahiro Shinoda i powszechnie uważany przez filmowców za anarchistę i prowokatora Nagisa Oshima. Ich filmy dotykały przede wszystkim problemów związanych ze skutkami gwałtownego rozwoju gospodarczego, konfliktu pokoleń i braku perspektyw. Buntownicze treści wsparte zostały równie buntowniczą (w stosunku do uznanych mistrzów) formą.
Takeshi Kitano – enfant terrible kraju Kwitnącej Wiśni, reżyser, scenarzysta, malarz, aktor, autor książek i poeta. Sławę zdobył realizując filmy również poza Japonią (w przeglądzie pojawią się trzy tytuły wyprodukowane w ojczyźnie).
Potwory made in Japan – pierwsza była słynna Godzilla siejąca grozę w filmie Ishiro Hondy z 1954 r. Na ekranie oglądaliśmy też radona, varana, motra, gidora, gamere, gajosa i wiele innych krzyżówek smoków, nietoperzy, ciem i żółwi poruszających się z pomocą silników odrzutowych. Jakkolwiek widowiska te nie grzeszyły głębią przekazu, potwory japońskiego kina stały się nieodrodną częścią światowej popkultury.
koniec
25 listopada 2011
Filmoteka Narodowa
00-975 Warszawa, ul. Puławska 61
tel. 022-845-50-74
fax 022-646-53-73

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nebule 2022 przyznane

15 V 2023

W niedzielę 14 maja ogłoszono laureatów nagrody Nebula za rok 2022.

więcej »

Finaliści Nebuli 2022

8 III 2023

Ogłoszono listę finalistów nagród Nebula za rok 2022. Nagrody te przyznawane są przez Amerykańskie Stowarzyszenie Pisarzy Fantasy i SF (Science Fiction Writers of America). Razem z Nebulami poznaliśmy nominacje do nagród Bradbury’ego i Andre Norton, które choć oficjalnie nie są kategoriami Nebuli, ale przyznawane są według tych samych zasad.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Filmoteka Narodowa
— Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej

Filmoteka Narodowa, Goethe-Institut w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa
— Warszawskie Dni Wagnera

Filmoteka Narodowa
— 35 mm historii piłki nożnej

Filmoteka Narodowa
— Zamknięnie kina Iluzjon w Bibliotece Narodowej

Filmoteka Narodowa
— Maj w Iluzjonie

Filmoteka Narodowa
— Konkurs na nazwy sal kina Iluzjon

Filmoteka Narodowa
— Przedpremierowe pokazy w kinie Iluzjon

Filmoteka Narodowa
— Billy Wilder w 10. rocznicę śmierci

Filmoteka Narodowa
— Mogiła nieznanego żołnierza w Warszawie

Filmoteka Narodowa
— Martin Scorsese – wirtuoz stylu w Iluzjonie

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.