Nie tylko Kurosawa. Kino japońskie pięciu dekadFilmoteka Narodowa Filmoteka Narodowa wspólnie z Ambasadą Japonii i Fundacją Japońską organizuje w kinie Iluzjon przegląd filmowy NIE TYLKO KUROSAWA. KINO JAPOŃSKIE PIĘCIU DEKAD.
Filmoteka NarodowaNie tylko Kurosawa. Kino japońskie pięciu dekadFilmoteka Narodowa wspólnie z Ambasadą Japonii i Fundacją Japońską organizuje w kinie Iluzjon przegląd filmowy NIE TYLKO KUROSAWA. KINO JAPOŃSKIE PIĘCIU DEKAD. W listopadzie i grudniu zaprezentowane zostaną 23 tytuły z bogatej kinematografii japońskiej. Co ciekawe żaden z filmów nie będzie sygnowany nazwiskiem Akiry Kurosawy. Unik ten jest próbą odnotowania istotnych zjawisk i kierunków rozwoju powojennego filmu japońskiego, które – mimo, że niezwykle interesujące – nie zaistniało w powszechnej świadomości kinomanów z taką siłą, jak dzieła Kurosawy. Podczas przeglądu w foyer kina Iluzjon będzie można obejrzeć wystawę plakatów do prezentowanych filmów ze zbiorów Działu Dokumentacji Filmoteki Narodowej. Projekcjom towarzyszyć będą spotkania ze znawcami kinematografii japońskiej. Pokaz inauguracyjny filmu „Brutalny glina” (r. Takeshi Kitano, Japonia 1989), który odbędzie się 25 listopada o godzinie 19.30, dopełni słowo wstępne Henryka Lipszyca – wybitnego japonisty, tłumacza, dyplomaty, byłego ambasadora Polski w Japonii. Podczas przeglądu przywołane zostaną filmy takich twórców jak: Yasujiro Ozu – przez krytyków uznany za jednego z najbardziej „japońskich” reżyserów, mistrz kina psychologicznego, wnikliwy badacz stosunków rodzinnych (najczęściej cichych konfliktów i dramatów) Kon Ichikawa – „gorzki moralista”, dla którego najważniejszy był człowiek – osamotniony i pełen rozterek, osaczony przez świat współczesny i dręczony brzemieniem przeszłości. Hiroshi Teshigahara – twórca kina filozofującego potrafił z pomocą samego obrazu docierać do ludzkiej podświadomości, ukazując zasadniczą sprzeczność pomiędzy tym, co na zewnątrz a tym, co tkwi w najgłębszych pokładach naszego ego. Japońska „nowa fala” lat 60. ubiegłego wieku, przedstawiciele: Yoshishige Yoshida, Susumu Hani, Masahiro Shinoda i powszechnie uważany przez filmowców za anarchistę i prowokatora Nagisa Oshima. Ich filmy dotykały przede wszystkim problemów związanych ze skutkami gwałtownego rozwoju gospodarczego, konfliktu pokoleń i braku perspektyw. Buntownicze treści wsparte zostały równie buntowniczą (w stosunku do uznanych mistrzów) formą. Takeshi Kitano – enfant terrible kraju Kwitnącej Wiśni, reżyser, scenarzysta, malarz, aktor, autor książek i poeta. Sławę zdobył realizując filmy również poza Japonią (w przeglądzie pojawią się trzy tytuły wyprodukowane w ojczyźnie). Potwory made in Japan – pierwsza była słynna Godzilla siejąca grozę w filmie Ishiro Hondy z 1954 r. Na ekranie oglądaliśmy też radona, varana, motra, gidora, gamere, gajosa i wiele innych krzyżówek smoków, nietoperzy, ciem i żółwi poruszających się z pomocą silników odrzutowych. Jakkolwiek widowiska te nie grzeszyły głębią przekazu, potwory japońskiego kina stały się nieodrodną częścią światowej popkultury. ![]() 25 listopada 2011 |
W niedzielę 14 maja ogłoszono laureatów nagrody Nebula za rok 2022.
więcej »Ogłoszono listę finalistów nagród Nebula za rok 2022. Nagrody te przyznawane są przez Amerykańskie Stowarzyszenie Pisarzy Fantasy i SF (Science Fiction Writers of America). Razem z Nebulami poznaliśmy nominacje do nagród Bradbury’ego i Andre Norton, które choć oficjalnie nie są kategoriami Nebuli, ale przyznawane są według tych samych zasad.
więcej »Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz
Filmoteka Narodowa
— Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
Filmoteka Narodowa, Goethe-Institut w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa
— Warszawskie Dni Wagnera
Filmoteka Narodowa
— 35 mm historii piłki nożnej
Filmoteka Narodowa
— Zamknięnie kina Iluzjon w Bibliotece Narodowej
Filmoteka Narodowa
— Maj w Iluzjonie
Filmoteka Narodowa
— Konkurs na nazwy sal kina Iluzjon
Filmoteka Narodowa
— Przedpremierowe pokazy w kinie Iluzjon
Filmoteka Narodowa
— Billy Wilder w 10. rocznicę śmierci
Filmoteka Narodowa
— Mogiła nieznanego żołnierza w Warszawie
Filmoteka Narodowa
— Martin Scorsese – wirtuoz stylu w Iluzjonie