Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Mistrz polskiej animacji Witold Giersz bohaterem retrospektywy na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Esensja.pl
Esensja.pl
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Kolejnym mistrzem polskiej animacji, który będzie miał swoją retrospektywę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty będzie Witold Giersz. Zrealizował blisko pół setki filmów, za które otrzymał ponad sześćdziesiąt nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Oberhausen, Paryżu, Teheranie, Turynie, Krakowie i Poznaniu.

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Mistrz polskiej animacji Witold Giersz bohaterem retrospektywy na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Kolejnym mistrzem polskiej animacji, który będzie miał swoją retrospektywę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty będzie Witold Giersz. Zrealizował blisko pół setki filmów, za które otrzymał ponad sześćdziesiąt nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Oberhausen, Paryżu, Teheranie, Turynie, Krakowie i Poznaniu.
Pierwsze filmy Witolda Giersza były realizowane tradycyjną metodą rysunkową, przełomem okazał się Mały western (1961), pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia „dużego” westernu, w którym – zafascynowany kolorem jako tworzywem filmowym – porzucił ją na rzecz tzw. ruchomego malarstwa, które od tego czasu przeważać będzie w jego twórczości. Zaczął malować na celuloidach, ożywiając swobodną plamę barwną, co przyniosło znakomite efekty, najlepszym tego przykładem Czerwone i czarne (1963), pełna suspensu i humoru opowieść o konflikcie między dwiema tytułowymi barwami, z których jedną uosabia toreador, a w drugą wciela się byk. W swym ruchomym malarstwie doszedł niemal do perfekcji w Koniu (1967), urzekającej opowieści o wolnym rumaku, który zwycięża z próbującym go okiełznać człowiekiem, czy w Pożarze (1975), dramatycznej impresji przedstawiającej życie wypełnionego zwierzętami lasu, w którym wybuchł groźny pożar. Duże wrażenie robi, zrealizowana tuż po stanie wojennym, Gwiazda (1985), pełna poezji i zadumy – oparta na Kolędzie nocce Ernesta Brylla i Wojciecha Trzcińskiego – opowieść bożonarodzeniowa. Wszystkie filmy zobaczymy podczas zbliżającego się festiwalu.
Z okazji retrospektywy ukaże się również książka o twórczości mistrza Ruchome malarstwo Witolda Giersza, której autorami będą Joanna Giersz oraz Jerzy Armata, niedawny laureat nagrody PISF za wspaniałą książkę o Mariuszu Wilczyńskim.
koniec
22 maja 2012
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
00-153 Warszawa, ul. Zamenhoffa 1
tel. +48 22 536 92 00
fax +48 22 635 20 01

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nebule 2021 przyznane

22 V 2022

W sobotę 21 maja ogłoszono laureatów nagrody Nebula za rok 2021.

więcej »

Fantastyka i Futurologia w Krakowie
Polska Fundacja Fantastyki Naukowej

19 IV 2022

Polska Fundacja Fantastyki Naukowej już w najbliższą sobotę inauguruje cykl spotkań literacko-naukowych „Fantastyka i Futurologia”.

więcej »

Finaliści nagród Hugo 2022

9 IV 2022

Ogłoszono listę finalistów nagród Hugo 2022 za utwory, które swoją premierę miały w roku 2021.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

"Od czwartku do niedzieli" zwycięzcą 12. T-Mobile Nowe Horyzonty
— Esensja

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Nowe Horyzonty
— Goście 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Nowe Horyzonty
— Koncerty gwiazd i DJ Nights w Klubie Festiwalowym w Arsenale

Nowe Horyzonty
— 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu

Nowe Horyzonty
— Nowe Horyzonty Języka Filmowego: dźwięk-filmy, spotkania z twórcami i książka

Nowe Horyzonty
— Filmy o sztuce na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Nowe Horyzonty
— Kino eksperymentalne Petera Tscherkassky’ego i Eve Heller na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Nowe Horyzonty
— Warsztaty dla polskich script doctorów na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Nowe Horyzonty
— Kino Meksyku na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Gutek Film, Nowe Horyzonty, Instytut Francuski w Polsce
— Przegląd Nowego Kina Francuskiego we Wrocławiu

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.