Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Kino Meksyku na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Esensja.pl
Esensja.pl
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
„Kino Meksyku”, wybór kilkunastu filmów z ostatnich lat i pełna retrospektywa twórczości Carlosa Reygadasa (wraz z nagrodzonym za reżyserię na ostatnim festiwalu w Cannes Post Tenebras Lux) udowodni, że meksykańskim twórcom najbliżej dziś do tradycji minimalistycznego kina z Europy i Azji.

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Kino Meksyku na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

„Kino Meksyku”, wybór kilkunastu filmów z ostatnich lat i pełna retrospektywa twórczości Carlosa Reygadasa (wraz z nagrodzonym za reżyserię na ostatnim festiwalu w Cannes Post Tenebras Lux) udowodni, że meksykańskim twórcom najbliżej dziś do tradycji minimalistycznego kina z Europy i Azji.
Młodzi reżyserzy łamią podstawowe zasady scenopisarstwa, zatrudniają naturszczyków, improwizują na planie. Powstaje kino skupione na doświadczeniu codzienności, ale opowiadające o niej w sposób niejasny, często brutalnie naturalistyczne, zmuszające do szukania własnych odpowiedzi na jedynie zasugerowane pytania.
Kierunek nurtu wyznacza kontemplacyjny Carlos Reygadas (Japón, Bitwa w niebie, Ciche światło), wielka osobowość współczesnego kina. Tuż obok niego znajduje się młodszy Amat Escalante (Sangre) – obaj potrafią zachwiać równowagą widza. Nicolás Pereda, skupiony na relacjach rodzinnych, na życiu meksykańskiej klasy robotniczej, w Perpetuum Mobile miesza poczucie humoru z melancholią rozpadu i straty. Matías Meyer w anty-westernie Los ultimos cristeros w zaskakującym świetle stawia powstania katolików z początku XX w. Debiutanci: Michel Lipkes w Malaventura pokazuje ostatni dzień z życia sprzedawcy balonów z Mexico City, Daniela Schneider – autorka scenografii do filmów Reygadasa i Escalante – wyreżyserowała Cesado.
Przegląd pozwoli spojrzeć na Meksyk z różnych stron. Tematem Canícula Jose Álvareza jest rękodzieło i rytuały społeczności Totonac z Veracruz. W nowelowym Revolución trzy generacje reżyserów pokazują, co pozostało z idei meksykańskiej Rewolucji. Będzie też okazja obejrzenia filmu jednej z nielicznych przedstawicielek „kina kobiecego”, Maríi Novaro – Las buenas hierbas.
koniec
3 czerwca 2012
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
00-153 Warszawa, ul. Zamenhoffa 1
tel. +48 22 536 92 00
fax +48 22 635 20 01

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nebule 2021 przyznane

22 V 2022

W sobotę 21 maja ogłoszono laureatów nagrody Nebula za rok 2021.

więcej »

Fantastyka i Futurologia w Krakowie
Polska Fundacja Fantastyki Naukowej

19 IV 2022

Polska Fundacja Fantastyki Naukowej już w najbliższą sobotę inauguruje cykl spotkań literacko-naukowych „Fantastyka i Futurologia”.

więcej »

Finaliści nagród Hugo 2022

9 IV 2022

Ogłoszono listę finalistów nagród Hugo 2022 za utwory, które swoją premierę miały w roku 2021.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

"Od czwartku do niedzieli" zwycięzcą 12. T-Mobile Nowe Horyzonty
— Esensja

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Nowe Horyzonty
— Goście 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Nowe Horyzonty
— Koncerty gwiazd i DJ Nights w Klubie Festiwalowym w Arsenale

Nowe Horyzonty
— 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu

Nowe Horyzonty
— Nowe Horyzonty Języka Filmowego: dźwięk-filmy, spotkania z twórcami i książka

Nowe Horyzonty
— Filmy o sztuce na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Nowe Horyzonty
— Kino eksperymentalne Petera Tscherkassky’ego i Eve Heller na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Nowe Horyzonty
— Warsztaty dla polskich script doctorów na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Nowe Horyzonty
— Mistrz polskiej animacji Witold Giersz bohaterem retrospektywy na 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Gutek Film, Nowe Horyzonty, Instytut Francuski w Polsce
— Przegląd Nowego Kina Francuskiego we Wrocławiu

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.