Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 grudnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Klasyka kina radzieckiego w wyjątkowym wydaniu

Esensja.pl
Esensja.pl
Filmostrada prezentuje kolekcję najwybitniejszych filmów radzieckich, wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych festiwalach. Filmów, które odważnie przełamywały dogmaty stalinowskich zasad tworzenia sztuki. Obrazy te zyskały rzesze widzów na całym świecie. Miło nam poinformować, że Esensja objęła patronat medialny nad kolekcją.

Klasyka kina radzieckiego w wyjątkowym wydaniu

Filmostrada prezentuje kolekcję najwybitniejszych filmów radzieckich, wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych festiwalach. Filmów, które odważnie przełamywały dogmaty stalinowskich zasad tworzenia sztuki. Obrazy te zyskały rzesze widzów na całym świecie. Miło nam poinformować, że Esensja objęła patronat medialny nad kolekcją.
Seria obejmuje 22 ponadczasowe arcydzieła kina radzieckiego w unikatowym opracowaniu dwujęzycznym, ze wspólną szatą graficzną.
Mosfilm – największa w Rosji wytwórnia filmowa. W okresie ZSRR zrealizowano w niej ponad 2 500 filmów, z których wiele weszło do klasyki kina światowego.
NAJWIĘKSZE TYTUŁY ROSYJSKIEJ KINEMATOGRAFII, WIELOKROTNIE WYRÓŻNIANE PRESTIŻOWYMI NAGRODAMI FILMOWYMI:
„Moskwa nie wierzy łzom” reż. Władimir Mieńszow
• Oscar® za najlepszy film nieanglojęzyczny (1981)
• Berlinale: Nominacja do Złotego Niedźwiedzia (1980)
„Solaris” reż. Andriej Tarkowski
• Grand Prix Festiwalu w Cannes za Najlepszy Film (1972)
„Jesienny maraton” reż. Gieorgij Danelija
• Wygrana w kategorii „Najlepszy Aktor” na MFF w Wenecji (1979)
• Berlinale: Nagorda Specjalna (1980)
„Lecą żurawie” reż. Michaił Kałatozow
• Złota Palma na Festiwalu w Cannes za Najlepszy Film (1958)
• Nagroda Specjalna na Festiwalu w Cannes (1958)
• Dwie nominacje BAFTA w kategorii Najlepszy Film i Najlepsza Aktorka
„Wojna i Pokój” reż. Siergiej Bondarczuk
• Oscar® za Najlepszy Film Nieanglojęzyczny (1969)
• Złoty Glob za Najlepszy Film Zagraniczny (1969)
„Chodząc po Moskwie” reż. Gieorgij Danelija
• Nominacja do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes (1964)
SERIA ZAWIERA:
1. "Hełm Aleksandra Macedońskiego” reż. Aleksandr Seryj
2. "Moskwa nie wierzy łzom” reż. Władimir Mieńszow
3. "Operacja Y, czyli przygody Szurika” reż. Leonid Gajdaj
4. "Biurowy romans” reż. Eldar Riazanow
5. "Solaris” reż. Andriej Tarkowski
6. "Jesienny maraton” reż. Gieorgij Danelija
7. "Mimino” reż. Gieorgij Danelija
8. "Lecą żurawie” reż. Michaił Kałatozow
9. "Iwan Wasiljewicz zmienia zawód” reż. Leonid Gajdaj
10. "Brylantowa ręka” reż. Leonid Gajdaj
11. "Szirli-Myrli” reż. Władimir Mieńszow
12. "Kurier” reż. Arnold Ide
13. "Ironia losu, czyli: Szczęśliwego Nowego Roku!” reż. Eldar Riazanow
14. "Kaukaska branka, czyli nowe przygody Szurika” reż. Leonid Gajdaj
15. "Panie proszą Panów” reż. Iwan Kjasaszwili
16. "Stworzył nas Jazz” reż. Karen Szachnazarow
17. "Chodząc po Moskwie” reż. Gieorgij Danelija
18. "Miłość i gołębie” reż. Władimir Mieńszow
19. "Dziewczęta” reż. Jurij Czuliukin
20. "Afonia” reż. Gieorgij Danelija
21. "Dwanaście krzeseł” reż. Leonid Gajdaj
22. "Wojna i Pokój” reż. Siergiej Bondarczuk
„Moskwa nie wierzy łzom” reż. Władimir Mieńszow
Moskwa lat 50-tych. Do stolicy przyjeżdżają trzy młode dziewczyny z prowincji, w poszukiwaniu tego, czego szukają młodzi we wszystkich stolicach świata – miłości, szczęścia i pieniędzy. Ich losy są odzwierciedleniem charakteru każdej z nich. Antonina – wychodzi za mąż, rodzi dzieci i pochłania ją rodzina. Ludmiła, wciąż gna za szczęściem i czeka na swój wygrany los. Katia – nieszczęśliwie zakochuje się, zachodzi w ciążę z mężczyzną, który porzuca ją od razu po tym jak dowiaduje się o dziecku. Nie załamuje się jednak, sama wychowuje córkę i jednocześnie pnie się po stopniach kariery. Po 40-stce życie Katii, przynosi niespodziewanie prawdziwą miłość…
„Biurowy romans” reż. Eldar Riazanow
Nowosielcow jest samotnie wychowującym dwójkę dzieci szeregowym pracownikiem Urzędu Statystycznego w Moskwie. W związku z ciągłymi kłopotami finansowymi i jednocześnie długim stażem pracy marzy o zajęciu stanowiska szefa jednego z działów urzędu. Stary kolega Nowosielcowa – Samochwałow podpowiada mu, by ten w celu otrzymania awansu zaczął flirtować ze swoją szefową – kobietą niezwykle zasadniczą i postrzeganą jako nieczułą i nieatrakcyjną. Nowosielcow zdobywa upragniony awans, ale zarazem uświadamia sobie, że flirt przerodził się w głębokie uczucie.
„Solaris” reż. Andriej Tarkowski
„Solaris” jest ekranizacją słynnej powieści fantastycznonaukowej Stanisława Lema. Wybiegająca w przyszłość fabuła opowiada o tajemniczych wydarzeniach na stacji kosmicznej orbitującej wokół tytułowej planety Solaris. To osobliwe ciało niebieskie w całości pokryte jest oceanem, który z czasem zaczyna przejawiać dziwną aktywność. Z powodu niepokojących wydarzeń na stacji, Ziemia wysyła na orbitę Solaris psychologa, Krisa Kelvina. Kelvin na miejscu odkrywa, że jeden z członków załogi nie żyje, a pozostali mają do czynienia z zagadkowym zjawiskiem.
„Jesienny Maraton” reż. Gieorgij Danelija
Andriej Buzykin (Oleg Basilaszwili) to mężczyzna w średnim wieku, doświadczony tłumacz pracujący w wydawnictwie i wykładowca na uniwersytecie Leningradzkim. W życiu prywatnym rozdarty między żoną Niną (Natalja Gundariewa) i kochanką Ałłą (Marina Niejołowa) . Nie potrafi zdecydować się na jedną kobietę, bo nie chce nikogo zranić. Uważa, że nie może już zmienić swojego życia, więc sprawnie lawiruje między prawdą i absurdalnymi wymówkami, by pogodzić ze sobą pracę, życie rodzinne i spotkania z młodą kochanką. Przez całe życie starał się wszystkim pomóc i nikogo nie urazić. Jego miękki charakter i niezdolność powiedzenia „nie” wykorzystują wszyscy dookoła. Mimo, że Andriejowi wydaje się, że robi dobrze, każde następne kłamstwo coraz bardziej komplikuje jego życie.
„Mimino” reż. Gieorgij Danelija
Walentin Mizandari bardziej znany jest wśród znajomych jako Mimino (w języku gruzińskim „Sokół”). Pracuje on dla miejscowych linii lotniczych w Gruzji pilotując helikopter. Pewnego dnia spotyka na lotnisku swojego kolegę z klasy, który lata odrzutowcem i regularnie udaje się zagranicę. W jego załodze pracuje piękna stewardessa, w której Mimino od razu się zakochuje. Marząc o sukcesach w międzynarodowych liniach lotniczych, wyrusza do Moskwy, aby spełnić swoje marzenia. Na swojej drodze poznaje ormiańskiego kierowcę ciężarówki – Rubika. Jak się jednak okazuje, życie w stolicy dla przybysza z prowincji nie jest takie łatwe. „Mimino” to jedna z najbardziej znanych radzieckich komedii, w której zagrał znany gruziński piosenkarz i aktor Wachtang Kikabidze. Rola w tym filmie należy do jego najbardziej rozpoznawalnych. Obraz Danieliji otrzymał główną nagrodę Moskiewskiego Festiwalu Filmowego.
„Lecą Żurawie” reż. Michaił Kałatozow
„Lecą żurawie” to piękna historia romantycznej i jednocześnie tragicznej miłości pary kochanków. Ich szczęściu przeszkodziła wojna. Borys wraz z kolegą Stiepanem zgłasza się na front na ochotnika i Weronika zostaje sama w dniu swoich urodzin.
Wspaniałe role Tatiany Samojłowej i Aleksieja Batałowa poruszają głębią przeżyć psychologicznych. Film został nagrodzony w 1958 roku na XI MFF w Cannes Złotą Palmą.
„Iwan Wasiliewicz zmienia zawód” reż. Leonid Gajdaj
„Iwan Wasiliewicz zmienia zawód” to ostatnia komedia z udziałem uwielbianego w ZSRR filmowego bohatera – Szurika (Aleksander Demianienko) i kolejny wielki sukces frekwencyjny na koncie reżysera Leonida Gajdaja. Tym razem twórca sięgnął po zapomnianą komedię Michaiła Bułhakowa (1891-1940) „Iwan Wasiliewicz” z 1935 roku.
„Brylantowa ręka” reż. Leonid Gajdaj
Siemion Siemionowicz Gorbunkow za namową żony wyrusza w rejs liniowcem „Michaił Swietłow” po Morzu Czarnym. Na statku spotyka Giennadija Pietrowicza Kozodojewa, jednego z przemytników, który na wycieczkę wybiera się, aby przewieźć ze Stambułu brylanty i złoto. Jego zadaniem jest poślizgnąć się w wyznaczonym miejscu i upadając wykrzyczeć specjalne hasło „niech to diabli”. Zrządzeniem losu pierwszy na miejsce dociera niczego nieświadomy Siemion Gorbunkow i całkowicie nieświadomie wypowiada hasło. Od tej pory życie głównego bohatera zmienia się nie do poznania.
Film obejrzało ponad 76 milionów widzów, co oznacza, że jest on trzecim co do popularności filmem w historii radzieckiej kinematografii.
„Wojna i pokój” reż. Siergiej Bondarczuk
Adaptacja powieści historycznej Lwa Tołstoja „Wojna i Pokój” (1865-1869), która jest uważana za rosyjską epopeję narodową. Ta najbardziej znana powieść Lwa Tołstoja, kilkukrotnie została przeniesiona na ekran w postaci filmów fabularnych i seriali na całym świecie. To historia kilku rodów szlacheckich: Rostowów, Bołkońskich, Kuraginów i Bezuchowów.
„Kurier” reż. Arnold Ide
Iwan jest siedemnastoletnim chłopakiem, który właśnie ukończył szkołę. Po nieudanej próbie dostania się na studia, do których i tak nie był przekonany, odlicza dni do służby wojskowej. Chcąc wykorzystać ten czas, podejmuje się pracy gońca w redakcji czasopisma naukowego. Podczas wykonywania swoich obowiązków poznaje profesora Kuzniecowa i jego córkę Katię, studentkę prestiżowej uczelni. Jego swobodne podejście do życia niezbyt odpowiada profesorowi, który uważa go za typowego przedstawiciela zepsutego pokolenia. Katia z drugiej strony jest pod wielkim wrażeniem poczucia humoru chłopaka. Młodzi zaczynają się spotykać, co doprowadzi zarówno do wielu zabawnych perypetii, jak również i dojrzałych wniosków.
„Ironia losu, czyli: Szczęśliwego Nowego Roku!” reż. Eldar Riazanow
Historia niebanalna, poruszająca, a także zaskakująca. Niespodziewane zwroty akcji, dynamika i barwne postaci – to tylko nieliczne zalety dzieła Riazanowa. Jak sam tytuł wskazuje, rzecz ma odniesienie do nadzwyczajnej ironii losu i pokazuje jak bardzo zależny od losu jest człowiek i jego dzieje, mimo planów i zamierzeń.
„Kaukaska branka, czyli nowe przygody Szurika” reż. Leonid Gajdaj
Szurik przyjeżdża na Kaukaz, aby prowadzić badania terenowe nad obyczajami tutejszych mieszkańców. Przez swoją naiwność wplątuje się w porwanie nowopoznanej pięknej dziewczyny – Niny – studentki, sportsmenki i komsomołki, którą wbrew jej woli chce posiąść za żonę jeden z miejscowych kacyków. Jak się okazuje za porwaniem stoi wujek dziewczyny, który na małżeństwie zamierza zyskać także coś dla siebie.
„Stworzył nas Jazz” reż. Karen Szachnazarow
Komedia muzyczna nakręcona w 1983 r. przez Karena Szachnazarowa w wytwórni filmowej Mosfilm. Opowiada historię założenia pierwszego zespołu jazzowego w ZSRR. Kostia Iwanow jest pionierem jazzu (akcja toczy się w latach 20. XX wieku), przez co zostaje skreślony z listy uczniów odesskiego technikum muzycznego. Młody muzyk postanawia założyć własny zespół jazzowy, zdobyć sławę i uznanie publiczności.
„Chodząc po Moskwie” reż. Gieorgij Danelija
Wołodia jest młodym robotnikiem pochodzącym z Syberii, który przyjeżdża do Moskwy, aby spotkać się z Woroninem- pisarzem. Ten pomaga młodemu chłopakowi z opowiadaniem, które wkrótce ma zostać opublikowane. W metrze spotyka Kolję – przez swoją dobroć i chęć pomocy innym, zawsze wpadającego w wir przygód. Kola postanawia pomóc również Wołodii i razem szukają adresu pisarza. Niewinna wędrówka po mieście przeradza się w cykl zabawnych i wzruszających historii.
„Miłość i gołębie” reż. Władimir Mieńszow
Wasilij Kuziakin jest pracownikiem gospodarstwa przemysłu leśnego, który wiedzie spokojne życie u boku żony – Nadii i trójki dzieci – Oli, Ludki i Lońki. Jego pasją, wbrew niezadowoleniu i niezrozumieniu małżonki, jest hodowla gołębi. Zajęcie to pochłonęło go do tego stopnia, że całe dnie spędza w gołębniku, a ostatnie pieniądze wydaje na zakup nowych skrzydlatych stworzeń. Wszystko się zmienia, gdy na wskutek nieszczęśliwego wypadku w pracy, bohater dostaje skierowanie do sanatorium nad Morzem Czarnym i nawiązuje tam znajomość z inteligentną femme fatale – Raisą Zacharowną. Nowo poznana kobieta wywraca jego dotychczasowe życie do góry nogami i wystawia na próbę związek z Nadią.
„Dziewczęta” reż. Jurij Czuljukin
Młoda, pełna energii Tosia przyjeżdża na północ kraju, aby pracować w jednym z przedsiębiorstw przemysłu leśnego jako kucharka. Szybko poznaje Ilję – powszechnie szanowanego drwala, który swoim pyszałkowatym sposobem bycia naraża się dziewczynie. Kiedy próbuje zaprosić ją na tańce, ta odmawia, urażając do żywego jego męską dumę. Ilja przekonuje wszystkich, że w ciągu tygodnia rozkocha w sobie niepokorną dziewczynę. Jednak jak się okaże, nie będzie to wcale takie proste.
„Dwanaście krzeseł” reż. Leonid Gajdaj
Film oparty na znakomitej książce Ilja Ilfa i Eugeniusza Pietrowa, pod tym samym tytułem. Głównym bohaterem filmu jest Ostap Bender, który latem 1927 roku przybywa do Starogrodu. Zatrzymuje się u stróża Tichona, którego przypadkiem poznaje w czasie swojej wędrówki przez miasto. Tego samego dnia w kamienicy zjawia się, mieszkający w niej przed laty, Hipolit Matwiejewicz Worobjaninow. Jego cel jest prosty – odnaleźć kosztowności, które w obawie przed konfiskatą, zostały przez jego teściową zaszyte w jednym z krzeseł.
„Afonia” reż. Gieorgij Danelija
Afonia jest młodym hydraulikiem i prowadzi beztroskie i hulaszcze życie. Zadziorny, wesoły, lubiący wypić i pouganiać się za kobietami. Te lekkie życie jest jednak moralnie zepsute. Afonia zaczyna dorabiać na lewo usprawiedliwiając się sam przed sobą, że nie wypada odmówić. Tak przelatuje dzień za dniem, do momentu gdy tytułowy bohater spotyka na swojej drodze miłość…
„Szirli-Myrli” reż. Władimir Mieńszow
Historia trzech braci bliźniaków, którzy nigdy o sobie nie słyszeli. Pierwszy z nich – podrzucony w dzieciństwie do cygańskiego taboru – został księciem. Drugi, który dorastał w domu dziecka, teraz jest światowej sławy pianistą. Ostatni z braci, wychowywany przez ciocię, stał się jednym z najbardziej poszukiwanych złodziei w Rosji. To właśnie on, dzięki niebywałemu talentowi do przekrętów, owija wokół palca szefa mafii i kradnie diament – „Zbawcę Rosji”. Kamień jest niezwykle cenny, dlatego szybko wybucha wielka afera, rząd i bandyci szukają drogocennego diamentu, a cały świat śledzi burzliwe poszukiwania w mediach.
koniec
24 października 2018

Komentarze

25 X 2018   21:42:11

Z całym szacunkiem, ale brakuje mi tu przynajmniej jednego twórcy- gdzie jest Eisenstein?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pierwszy zwiastun „Avengers: Endgame”

7 XII 2018

Oto pierwszy zwiastun wielkiego finału Trzeciej Fazy Kinowego Uniwersum Marvela.

więcej »

Laureaci 12. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”

19 XI 2018

Warszawska edycja 12. „Sputnika” dobiegła końca. Festiwal wyrusza teraz w filmową podróż po Polsce. Do kwietnia 2019 roku zagramy m.in. w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Białymstoku, Bydgoszczy, Szczecinie, Katowicach, Elblągu, Hajnówce, Kętrzynie, Łodzi, Nowym Sączu, Olsztynie i Płocku.

więcej »

Klasyka na Cinergii z okazji stulecia niepodległości

18 XI 2018

Wśród wydarzeń filmowych tegorocznego Forum Kina Europejskiego CINERGIA w Łodzi, czeka na widzów specjalny przegląd filmowy z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, prezentujący najważniejsze dokonania polskiej kinematografii w okresie 1918-2018, a także pokaz wybitnego niemego dzieła filmowego z muzyką na żywo.

więcej »

Polecamy

Zombie a… kobieta?

Z filmu wyjęte:

Zombie a… kobieta?
— Jarosław Loretz

Robot a kobieta
— Jarosław Loretz

Gardło Innym Podrzynam Dibbler
— Jarosław Loretz

Zacząć dzień z przytupem
— Jarosław Loretz

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zatokaman i wspólnicy
— Jarosław Loretz

Zatokaman
— Jarosław Loretz

Żeby lepiej słyszeć
— Jarosław Loretz

Ostatnia impreza
— Jarosław Loretz

Coś dla gniazdowników
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.