Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Ethan Coen, Joel Coen
‹To nie jest kraj dla starych ludzi›

WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTo nie jest kraj dla starych ludzi
Tytuł oryginalnyNo Country for Old Men
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery15 lutego 2008
ReżyseriaEthan Coen, Joel Coen
ZdjęciaRoger Deakins
Scenariusz
ObsadaJavier Bardem, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Stephen Root, Garret Dillahunt
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Oscar dla Coenów, Wajda bez Oscara

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Dla większości polskich widzów emocje oscarowej nocy skończyły się w momencie ogłoszenia informacji o przyznaniu nagrody Akademii Filmowej dla austriackiego obrazu „Fałszerze”. Ale przyznajmy, że i tak nie była to bardzo emocjonująca ceremonia.

Konrad Wągrowski

Oscar dla Coenów, Wajda bez Oscara

Dla większości polskich widzów emocje oscarowej nocy skończyły się w momencie ogłoszenia informacji o przyznaniu nagrody Akademii Filmowej dla austriackiego obrazu „Fałszerze”. Ale przyznajmy, że i tak nie była to bardzo emocjonująca ceremonia.

Ethan Coen, Joel Coen
‹To nie jest kraj dla starych ludzi›

WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTo nie jest kraj dla starych ludzi
Tytuł oryginalnyNo Country for Old Men
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery15 lutego 2008
ReżyseriaEthan Coen, Joel Coen
ZdjęciaRoger Deakins
Scenariusz
ObsadaJavier Bardem, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Stephen Root, Garret Dillahunt
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niestety, osiemdziesięciolecie Oscarów objawiło się w czasie ceremonii głównie szeregiem filmowych materiałów wspominkowych, ukazujących minionych laureatów czy fragmenty nagrodzonych filmów (każdy widz mógł sprawdzić przy okazji, które z nich przeszły próbę czasu). Poza tym wielkich atrakcji nie przygotowano. Jon Stewart prowadził ceremonię z klasą i sympatycznie, unikając jednak ostrzejszych tematów politycznych (poza krótkim monologiem na temat Baracka Obamy i żartem z wieku Johna McCaina). Polityką powiało jedynie w momencie przyznawania nagród za kino dokumentalne, ale i tu udało się uniknąć zapraszania na scenę Michaela Moore’a. Najzabawniej wypadła chyba para z „Supersamca” – bliźniaczo podobni Seth Rogen i Jonah Hill, zapowiadający kategorie dźwiękowe i kłócący się, kto z nich jest Halle Berry, a kto Judi Dench. Polscy widzowie oglądający relację na Canal+ i tak stracili ok. 60% dowcipów dzięki tradycyjnie docenianej pracy naszych tłumaczy, którzy bojąc się wpadek porównywalnych do „Labiryntu Elfa” z zeszłego roku, gdy czegoś nie rozumieli, po prostu tego nie tłumaczyli. Czyli wszystko w normie.
Zwycięzcami okazali się oczywiście bracia Coen, trzykrotnie wychodzący na scenę i odbierający Oscary za scenariusz, reżyserię i produkcję. Za każdym razem dawali popis luzu i dystansu, jednocześnie pokazując, że z braćmi Wachowskimi łączy niechęć ich do wystąpień publicznych. W pełni zrekompensował to Javier Bardem, odbierając czwartego Oscara dla „To nie jest kraj dla starych ludzi” i dając najlepsze wystąpienie ze wszystkich nagrodzonych (widać, że był doskonale przygotowany). Szkoda tylko, że nie zachował fryzury z filmu…
Na osłodę drugiemu faworytowi, „Aż poleje się krew”, wpadły dwa Oscary, w tym dla Daniela Day-Lewisa. Pozostałe nominowane filmy w najważniejszej kategorii musiały zadowolić się jedną statuetką – „Pokuta” za muzykę, „Juno” za scenariusz oryginalny, a „Michael Clayton” za rolę Tildy Swinton. I ta ostatnia była jedną z nielicznych niespodzianek wieczoru, bo raczej typowano Cate Blanchett za rolę Boba Dylana w „I’m Not There”. Emocji było niewiele, bo tym razem trudno uznać któryś film za bardzo wybijający się, ale też ewidentnych wpadek w nominacjach nie było. Po prostu walczyły ze sobą dobre filmy.
Trzeba zresztą przyznać, że zasada „wszystkim po trochu” tym razem kierowała ceremonią. Oscary trafiły też do „Sweeneya Todda”, „Elizabeth: Złoty wiek”, „Złotego kompasu”, „Ratatuja”, „Niczego nie żałuję” (dwa – w tym dla Marion Cottillard). Technikę zdominowało jak najbardziej zasłużenie „Ultimatum Bourne’a” z trzema Oscarami.
A dla nas? Oscar dla „Piotrusia i wilka”, mało jednak ekscytujący, bo odbierali go Anglicy, a nikt nie opowiadał o tym, w jakim studiu film powstał. „Katyń” przegrał z "Fałszerzami" i nie doszukiwałbym się tu jakichś politycznych powodów – po prostu członkowie Akademii przedłożyli przyzwoity film o Holocauście nad w miarę przyzwoity film Wajdy. Paradoksalnie, ta decyzja powinna usatysfakcjonować wszystkich – dla zwolenników „Katynia” wystarczającą nagrodą powinna być sama nominacja (pierwsza od 26 lat dla polskiego filmu), przeciwnicy powinni się ucieszyć brakiem Oscara.
A kto wyglądał najładniej? Typuję ciężarną Jessikę Albę i Javiera Bardema.
Oto lista nagrodzonych:
Najlepszy film
„To nie jest kraj dla starych ludzi”
Najlepszy aktor
Daniel Day-Lewis – „Aż poleje się krew”
Najlepsza aktorka
Marion Cotillard – „Niczego nie żałuję – Edith Piaf”
Aktor drugoplanowy
Javier Bardem – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Aktorka drugoplanowa
Tilda Swinton – „Michael Clayton”
Najlepszy reżyser
Ethan Coen i Joel Coen – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Scenariusz adaptowany
Ethan Coen i Joel Coen – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Scenariusz oryginalny
Diablo Cody – „Juno”
Film nieanglojęzyczny
„Fałszerze” (Austria) reż. Stefan Ruzowitzky
Film animowany
„Ratatuj” reż. Brad Bird
Najlepsze zdjęcia
Robert Elswit – „Aż poleje się krew”
Najlepszy montaż
Christopher Rouse – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepsza charakteryzacja
Didier Lavergne, Jan Archibald – „Niczego nie żałuję – Edith Piaf”
Najlepsza scenografia i dekoracje
„Sweeney Todd”
Scenografia: Dante Ferretti
Dekoracje: Francesca Lo Schiavo
Najlepsze kostiumy
Alexandra Byrne – „Elizabeth: Złoty wiek”
Najlepsza muzyka
Dario Marianelli – „Pokuta”
Najlepsza piosenka
„Falling Slowly” z filmu „Once”
słowa i muzyka: Glen Hansard i Marketa Irglova
Najlepszy montaż efektów dźwiękowych
Karen Baker Landers, Per Hallberg – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepszy dźwięk
Scott Millan, David Parker, Kirk Francis – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepsze efekty specjalne
Michael Fink, Bill Westenhofer, Ben Morris, Trevor Wood – „Złoty kompas”
Najlepszy długometrażowy film dokumentalny
„Taxi to the Dark Side” reż. Alex Gibney i Eva Orner
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
„Freeheld” reż. Cynthia Wade, Vanessa Roth
Najlepszy animowany film krótkometrażowy
„Piotruś i wilk” reż. Suzie Templeton, Hugh Welchman
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
„Le Mozart des Pickpockets” reż. Philippe Pollet-Villard
koniec
25 lutego 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pierwszy zwiastun „Avengers: Endgame”

7 XII 2018

Oto pierwszy zwiastun wielkiego finału Trzeciej Fazy Kinowego Uniwersum Marvela.

więcej »

Laureaci 12. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”

19 XI 2018

Warszawska edycja 12. „Sputnika” dobiegła końca. Festiwal wyrusza teraz w filmową podróż po Polsce. Do kwietnia 2019 roku zagramy m.in. w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Białymstoku, Bydgoszczy, Szczecinie, Katowicach, Elblągu, Hajnówce, Kętrzynie, Łodzi, Nowym Sączu, Olsztynie i Płocku.

więcej »

Klasyka na Cinergii z okazji stulecia niepodległości

18 XI 2018

Wśród wydarzeń filmowych tegorocznego Forum Kina Europejskiego CINERGIA w Łodzi, czeka na widzów specjalny przegląd filmowy z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, prezentujący najważniejsze dokonania polskiej kinematografii w okresie 1918-2018, a także pokaz wybitnego niemego dzieła filmowego z muzyką na żywo.

więcej »

Polecamy

Karnawał osobliwości

Z filmu wyjęte:

Karnawał osobliwości
— Jarosław Loretz

Jeszcze à propos jedzenia
— Jarosław Loretz

Smacznego z Ameryki
— Jarosław Loretz

Telewizja cię zje!
— Jarosław Loretz

Na parkowej ławeczce
— Jarosław Loretz

Zombie a… kobieta?
— Jarosław Loretz

Robot a kobieta
— Jarosław Loretz

Gardło Innym Podrzynam Dibbler
— Jarosław Loretz

Zacząć dzień z przytupem
— Jarosław Loretz

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Perfekcyjna niedoskonałość
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Co za dzień! Co za cudowny dzień!
— Piotr Dobry

Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna

Tom Chaney musi wisieć
— Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Wenecja i Poważny człowiek
— Esensja

Kot Schrödingera
— Karol Kućmierz

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (1)
— Jakub Gałka

Prowincjonalne ciasteczko, czyli bracia Coen trzymają poziom
— Łukasz Kustrzyński

Dużo pod powierzchnią
— Michał Chaciński

Farsa z głową
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Mój ojciec jest naleśnikiem, a matka się złamała
— Konrad Wągrowski

Do czego służy mapa?
— Konrad Wągrowski

Okrucieństwo świata skrzatów
— Konrad Wągrowski

Zbuduj swój mózg
— Konrad Wągrowski

Niespełnione argentyńskie marzenie
— Konrad Wągrowski

Tok, tok, tok!
— Konrad Wągrowski

Piłka w rękach tyranów
— Konrad Wągrowski

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nadal w drodze
— Konrad Wągrowski

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.