Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ethan Coen, Joel Coen
‹To nie jest kraj dla starych ludzi›

WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTo nie jest kraj dla starych ludzi
Tytuł oryginalnyNo Country for Old Men
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery15 lutego 2008
ReżyseriaEthan Coen, Joel Coen
ZdjęciaRoger Deakins
Scenariusz
ObsadaJavier Bardem, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Stephen Root, Garret Dillahunt
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Oscar dla Coenów, Wajda bez Oscara

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Dla większości polskich widzów emocje oscarowej nocy skończyły się w momencie ogłoszenia informacji o przyznaniu nagrody Akademii Filmowej dla austriackiego obrazu „Fałszerze”. Ale przyznajmy, że i tak nie była to bardzo emocjonująca ceremonia.

Konrad Wągrowski

Oscar dla Coenów, Wajda bez Oscara

Dla większości polskich widzów emocje oscarowej nocy skończyły się w momencie ogłoszenia informacji o przyznaniu nagrody Akademii Filmowej dla austriackiego obrazu „Fałszerze”. Ale przyznajmy, że i tak nie była to bardzo emocjonująca ceremonia.

Ethan Coen, Joel Coen
‹To nie jest kraj dla starych ludzi›

WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTo nie jest kraj dla starych ludzi
Tytuł oryginalnyNo Country for Old Men
Dystrybutor Imperial, UIP
Data premiery15 lutego 2008
ReżyseriaEthan Coen, Joel Coen
ZdjęciaRoger Deakins
Scenariusz
ObsadaJavier Bardem, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Stephen Root, Garret Dillahunt
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
ParametryDolby Digital 5.1; format: 1,85:1
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niestety, osiemdziesięciolecie Oscarów objawiło się w czasie ceremonii głównie szeregiem filmowych materiałów wspominkowych, ukazujących minionych laureatów czy fragmenty nagrodzonych filmów (każdy widz mógł sprawdzić przy okazji, które z nich przeszły próbę czasu). Poza tym wielkich atrakcji nie przygotowano. Jon Stewart prowadził ceremonię z klasą i sympatycznie, unikając jednak ostrzejszych tematów politycznych (poza krótkim monologiem na temat Baracka Obamy i żartem z wieku Johna McCaina). Polityką powiało jedynie w momencie przyznawania nagród za kino dokumentalne, ale i tu udało się uniknąć zapraszania na scenę Michaela Moore’a. Najzabawniej wypadła chyba para z „Supersamca” – bliźniaczo podobni Seth Rogen i Jonah Hill, zapowiadający kategorie dźwiękowe i kłócący się, kto z nich jest Halle Berry, a kto Judi Dench. Polscy widzowie oglądający relację na Canal+ i tak stracili ok. 60% dowcipów dzięki tradycyjnie docenianej pracy naszych tłumaczy, którzy bojąc się wpadek porównywalnych do „Labiryntu Elfa” z zeszłego roku, gdy czegoś nie rozumieli, po prostu tego nie tłumaczyli. Czyli wszystko w normie.
Zwycięzcami okazali się oczywiście bracia Coen, trzykrotnie wychodzący na scenę i odbierający Oscary za scenariusz, reżyserię i produkcję. Za każdym razem dawali popis luzu i dystansu, jednocześnie pokazując, że z braćmi Wachowskimi łączy niechęć ich do wystąpień publicznych. W pełni zrekompensował to Javier Bardem, odbierając czwartego Oscara dla „To nie jest kraj dla starych ludzi” i dając najlepsze wystąpienie ze wszystkich nagrodzonych (widać, że był doskonale przygotowany). Szkoda tylko, że nie zachował fryzury z filmu…
Na osłodę drugiemu faworytowi, „Aż poleje się krew”, wpadły dwa Oscary, w tym dla Daniela Day-Lewisa. Pozostałe nominowane filmy w najważniejszej kategorii musiały zadowolić się jedną statuetką – „Pokuta” za muzykę, „Juno” za scenariusz oryginalny, a „Michael Clayton” za rolę Tildy Swinton. I ta ostatnia była jedną z nielicznych niespodzianek wieczoru, bo raczej typowano Cate Blanchett za rolę Boba Dylana w „I’m Not There”. Emocji było niewiele, bo tym razem trudno uznać któryś film za bardzo wybijający się, ale też ewidentnych wpadek w nominacjach nie było. Po prostu walczyły ze sobą dobre filmy.
Trzeba zresztą przyznać, że zasada „wszystkim po trochu” tym razem kierowała ceremonią. Oscary trafiły też do „Sweeneya Todda”, „Elizabeth: Złoty wiek”, „Złotego kompasu”, „Ratatuja”, „Niczego nie żałuję” (dwa – w tym dla Marion Cottillard). Technikę zdominowało jak najbardziej zasłużenie „Ultimatum Bourne’a” z trzema Oscarami.
A dla nas? Oscar dla „Piotrusia i wilka”, mało jednak ekscytujący, bo odbierali go Anglicy, a nikt nie opowiadał o tym, w jakim studiu film powstał. „Katyń” przegrał z "Fałszerzami" i nie doszukiwałbym się tu jakichś politycznych powodów – po prostu członkowie Akademii przedłożyli przyzwoity film o Holocauście nad w miarę przyzwoity film Wajdy. Paradoksalnie, ta decyzja powinna usatysfakcjonować wszystkich – dla zwolenników „Katynia” wystarczającą nagrodą powinna być sama nominacja (pierwsza od 26 lat dla polskiego filmu), przeciwnicy powinni się ucieszyć brakiem Oscara.
A kto wyglądał najładniej? Typuję ciężarną Jessikę Albę i Javiera Bardema.
Oto lista nagrodzonych:
Najlepszy film
„To nie jest kraj dla starych ludzi”
Najlepszy aktor
Daniel Day-Lewis – „Aż poleje się krew”
Najlepsza aktorka
Marion Cotillard – „Niczego nie żałuję – Edith Piaf”
Aktor drugoplanowy
Javier Bardem – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Aktorka drugoplanowa
Tilda Swinton – „Michael Clayton”
Najlepszy reżyser
Ethan Coen i Joel Coen – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Scenariusz adaptowany
Ethan Coen i Joel Coen – „To nie jest kraj dla starych ludzi”
Scenariusz oryginalny
Diablo Cody – „Juno”
Film nieanglojęzyczny
„Fałszerze” (Austria) reż. Stefan Ruzowitzky
Film animowany
„Ratatuj” reż. Brad Bird
Najlepsze zdjęcia
Robert Elswit – „Aż poleje się krew”
Najlepszy montaż
Christopher Rouse – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepsza charakteryzacja
Didier Lavergne, Jan Archibald – „Niczego nie żałuję – Edith Piaf”
Najlepsza scenografia i dekoracje
„Sweeney Todd”
Scenografia: Dante Ferretti
Dekoracje: Francesca Lo Schiavo
Najlepsze kostiumy
Alexandra Byrne – „Elizabeth: Złoty wiek”
Najlepsza muzyka
Dario Marianelli – „Pokuta”
Najlepsza piosenka
„Falling Slowly” z filmu „Once”
słowa i muzyka: Glen Hansard i Marketa Irglova
Najlepszy montaż efektów dźwiękowych
Karen Baker Landers, Per Hallberg – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepszy dźwięk
Scott Millan, David Parker, Kirk Francis – „Ultimatum Bourne’a”
Najlepsze efekty specjalne
Michael Fink, Bill Westenhofer, Ben Morris, Trevor Wood – „Złoty kompas”
Najlepszy długometrażowy film dokumentalny
„Taxi to the Dark Side” reż. Alex Gibney i Eva Orner
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
„Freeheld” reż. Cynthia Wade, Vanessa Roth
Najlepszy animowany film krótkometrażowy
„Piotruś i wilk” reż. Suzie Templeton, Hugh Welchman
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
„Le Mozart des Pickpockets” reż. Philippe Pollet-Villard
koniec
25 lutego 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Copernicon 2021: spotkajmy się w Wirtualnym Toruniu!

5 VIII 2021

W tym roku Copernicon odbędzie się wyjątkowo w cyberprzestrzeni dzięki aplikacji Gather Town. Umożliwia ona uczestnictwo w festiwalu z dowolnego miejsca na świecie bez utraty unikalnej atmosfery konwentu fantastyki oraz stworzenie wrażenia faktycznej bliskości z innymi uczestnikami.

więcej »

Nebule 2020 przyznane

6 VI 2021

W sobotę 5 czerwca ogłoszono laureatów nagrody Nebula za rok 2020.

więcej »

Finaliści nagród Hugo 2021

13 IV 2021

Ogłoszono listę finalistów nagród Hugo 2021 za utwory, które swoją premierę miały w roku 2020.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Perfekcyjna niedoskonałość
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Co za dzień! Co za cudowny dzień!
— Piotr Dobry

Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna

Tom Chaney musi wisieć
— Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Wenecja i Poważny człowiek
— Esensja

Kot Schrödingera
— Karol Kućmierz

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (1)
— Jakub Gałka

Prowincjonalne ciasteczko, czyli bracia Coen trzymają poziom
— Łukasz Kustrzyński

Dużo pod powierzchnią
— Michał Chaciński

Farsa z głową
— Michał Chaciński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.