Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 grudnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Poznaj prawdziwy smak Indii

Esensja.pl
Esensja.pl
Siedem przebojów kina spod znaku Bollywood wypełni program drugiej edycji Bollywood Festiwalu, organizowanego od 23 do 29 marca w 16 kinach na terenie kraju. Organizatorzy przygotowali filmy pokazujące różnorodne oblicza współczesnych Indii. „Poznaj prawdziwy smak Indii” to hasło przewodnie tegorocznego festiwalu.

Poznaj prawdziwy smak Indii

Siedem przebojów kina spod znaku Bollywood wypełni program drugiej edycji Bollywood Festiwalu, organizowanego od 23 do 29 marca w 16 kinach na terenie kraju. Organizatorzy przygotowali filmy pokazujące różnorodne oblicza współczesnych Indii. „Poznaj prawdziwy smak Indii” to hasło przewodnie tegorocznego festiwalu.
Firma dystrybucyjna Epelpol Entertainment już po raz drugi, wspólnie z sieciami Multikino i Silverscreen, zaprasza fanów filmów z Indii do kin. Tym razem festiwal zawita do Warszawy, Poznania, Krakowa, Wrocławia, Gdańska, Rybnika, Zabrza, Bydgoszczy, Szczecina, Koszalina oraz Gdyni i Łodzi.
Otworzy go kino odległe od bollywoodzkich schematów – nominowany do Oscara kanadyjski „Water” w reżyserii hinduski Deepy Mehty. Historia tocząca się w 1938 roku porusza problem drażliwych elementów tradycji Indii – stosunku do wdów, które po śmierci męża trafiały dożywotnio do aśramu, przeznaczonego dla nich „przytułku”. Miały tam żyć w ubóstwie, celibacie i czystości do końca życia. Większość z nich trafiała tam za młodu, gdyż do małżeństwa w Indiach zmuszane są nawet małe dziewczynki, które rodzice wydają za dojrzałych lub nawet starych mężczyzn. Taką dziewczynką jest główna bohaterka filmu Chuyia. Ma osiem lat i właśnie straciła męża. Musi teraz udać się do aśramu i spędzić tam resztę życia na umartwianiu się. Poznaje tam piękną wdowę Kalyani, którą próbuje przywrócić do normalnego życia młody zwolennik Gandhiego. Ich losy splotą się nieoczekiwanie.
Nieoczekiwany zwrot czeka też bohaterów filmu „Dostana” w reżyserii Taruna Mansukhaniego. To pierwszy film z Bollywood zrealizowany w całości w USA. Opowiada historię dwóch chłopaków, którzy aby móc dalej wynajmować mieszkanie wspólnie z piękną siostrzenicą właścicielki domu, zaczynają udawać parę gejów. Niestety, dziewczyna w dobrej wierze zaczyna ich zapoznawać z innymi gejami i nie widzi rodzącego się uczucia. „Dostana” nie mówi o sprawach homoseksualizmu na serio, ale radośnie i z pełnym szacunkiem dla inności. To zwariowana, sympatyczna komedia, w której główne role odgrywają gwiazdy hinduskiego kina – Abhishek Bachchan, John Abraham i piękna Priyanka Chopra. Warto dodać, że film wywołał w Indiach kontrowersje. Wyższy sąd w indyjskim Lahore zablokował początkowo jego emisję, tłumacząc to tym, że zawiera niepożądane, wręcz nie do przyjęcia, gejowskie treści. Potem uchylił jednak początkowy wyrok.
Kontrowersji nie przyniósł z kolei „Outsourced” w reżyserii Johna Jeffcoata. Film nagradzany na wielu festiwalach, niezwykle gorąco przyjmowany przez widzów w delikatny i błyskotliwy sposób opowiada o zderzeniu kultur USA i Indii oraz oczywiście o miłości. „Outsourced” to historia Todda Andersona – pracownika dużego centrum handlowego w Seattle. Szef postanawia przenieść go setki kilometrów od domu – do biura w Indiach. Kiedy Todd przybywa do miejsca, w którym od teraz będzie musiał nie tylko pracować, ale też mieszkać i żyć, jest zagubiony, przytłoczony nową kulturą. Na szczęście w Bombaju spotyka piękną dziewczynę. Zostanie ona jego przewodniczką. „»Outsourced« jest unikalny: wrażliwość na piękno obcej kultury mogłaby być nauczana w szkołach biznesu” – pisał krytyk „New York Timesa”.
Zupełnie inną historię przynosi nam „Rab Ne Bana Di Jodi” w reżyserii Adityi Chory, najnowszy indyjski przebój z megagwiazdą Bollywood – Shahrukhiem Khanem. To wspaniała, pełna humoru i życiowych mądrości opowieść o tym, że wielka miłość może zrodzić się w zupełnie zaskakujący sposób i połączyć pozornie odległe od siebie o lata świetlne osoby. Shahrukh gra tu Surindera, bardzo spokojnego urzędnika, który dzięki splotom okoliczności ku swemu zaskoczeniu żeni się z wymarzoną dziewczyną Taani. Jednak ona go nie kocha. Wtedy Surinder przechodzi w tajemnicy przemianę – zyskuje drugą osobowość, playboya i seksownego tancerza imieniem Raj. Jako Raj spotyka Taani i zaczyna walkę o jej serce. W filmie ogromną rolę gra taniec i wielkie barwne układy taneczne.
Bardzo poważnym tematem zajmuje się z kolei reżyser filmu „Taare Zameen Par”, znany też jako aktorska supergwiazda – Aamir Khan. To film, w którym zdaniem fanów Aamir kolejny raz udowodnił, że jest utalentowanym, wielkim, wszechstronnym artystą oraz absolutnym perfekcjonistą jako aktor, reżyser i producent. „Taare Zameen Par” opowiada niezwykłą historię małego chłopca dyslektyka, walczącego z problemami w szkole i w życiu codziennym. Bohater jest niepoprawnym marzycielem, buntownikiem, ma problemy z nauką, z czytaniem, pisaniem oraz z kontaktami międzyludzkimi. Film daje nadzieję i będzie bliski wszystkim rodzicom, szczególnie tym, którym nie jest obcy problem dysleksji. Obraz porusza i potwierdza, że Bollywood to nie tylko łzawe melodramaty, ale często kawał dobrego, mądrego kina.
Na koniec dwa filmy spod znaku call-center. Nie dziwi taka tematyka, ponieważ wielkie koncerny budują w Indiach wiele centrów telefonicznej obsługi klienta ze względu na powszechną znajomość angielskiego wśród Hindusów i niskie koszty. W takim centrum pracuje szóstka bohaterów „Hello” w reżyserii Atula Agnihotri. Film to historia niesamowitego wydarzenia, do jakiego doszło pewnej nocy – do wiecznie skłóconych bohaterów filmu zadzwoni bowiem nie kolejny wściekły klient, ale… Bóg. Od tego momentu nic już nie będzie takie same.
W call-center ulokowano także część akcji filmu „Tashan”. To reżyserski debiut Vijay Krishna Acharya, scenarzysty znanych filmów „Dhoom” i „Dhoom 2”. „Tashan” to opowieść o tym, jak uczucie może wpędzić ludzi w poważne kłopoty z mafią w tle.
Jimmy Klif jest kierownikiem call-center w Bombaju. Wraz z dziewczyną kradnie pieniądze lokalnego gangstera. W pościg za nimi rusza płatny zabójca. McDonagh Maitland z TV Guide tak opisywał ten film: „galopująca swawola zbrodni zapożycza nastawienie od Quentina Tarantino, zaś liczne wystylizowane ujęcia sięgają do Sergio Leone. Z kolei sceny walki mają w sobie mnóstwo kreatywnych zapożyczeń z filmów akcji z Hongkongu. W efekcie dostajemy szalony i śmieszny pastisz w stylu neo noir ze znakomitymi numerami muzycznymi”.
II Bollywood Festiwal odbędzie się od 23 do 29 marca. Ceny biletów w zależności od miasta wynoszą: normalne 18-19 zł, ulgowe 16-17 zł, karnety 60-65 zł/65-70 zł. Będą w sprzedaży od 5 marca. Więcej informacji na stronie festiwalu.
koniec
5 marca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pierwszy zwiastun „Avengers: Endgame”

7 XII 2018

Oto pierwszy zwiastun wielkiego finału Trzeciej Fazy Kinowego Uniwersum Marvela.

więcej »

Laureaci 12. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”

19 XI 2018

Warszawska edycja 12. „Sputnika” dobiegła końca. Festiwal wyrusza teraz w filmową podróż po Polsce. Do kwietnia 2019 roku zagramy m.in. w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Białymstoku, Bydgoszczy, Szczecinie, Katowicach, Elblągu, Hajnówce, Kętrzynie, Łodzi, Nowym Sączu, Olsztynie i Płocku.

więcej »

Klasyka na Cinergii z okazji stulecia niepodległości

18 XI 2018

Wśród wydarzeń filmowych tegorocznego Forum Kina Europejskiego CINERGIA w Łodzi, czeka na widzów specjalny przegląd filmowy z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, prezentujący najważniejsze dokonania polskiej kinematografii w okresie 1918-2018, a także pokaz wybitnego niemego dzieła filmowego z muzyką na żywo.

więcej »

Polecamy

Na parkowej ławeczce

Z filmu wyjęte:

Na parkowej ławeczce
— Jarosław Loretz

Zombie a… kobieta?
— Jarosław Loretz

Robot a kobieta
— Jarosław Loretz

Gardło Innym Podrzynam Dibbler
— Jarosław Loretz

Zacząć dzień z przytupem
— Jarosław Loretz

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zatokaman i wspólnicy
— Jarosław Loretz

Zatokaman
— Jarosław Loretz

Żeby lepiej słyszeć
— Jarosław Loretz

Ostatnia impreza
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.