10 najlepszych zagranicznych gier fabularnych dekadyWybór dziesięciu najlepszych gier fabularnych wydanych zagranicą był dla nas o wiele większym wyzwaniem niż polska edycja rankingu. Musieliśmy uwzględnić zarówno te bardzo znane, jak i dość niszowe produkty. I choć moglibyśmy dorzucić przynajmniej kolejne dziesięć równie ciekawych pozycji, to właśnie wymienione tutaj warto poznać. A przynajmniej wiedzieć, o co w nich chodzi.
Esensja10 najlepszych zagranicznych gier fabularnych dekadyWybór dziesięciu najlepszych gier fabularnych wydanych zagranicą był dla nas o wiele większym wyzwaniem niż polska edycja rankingu. Musieliśmy uwzględnić zarówno te bardzo znane, jak i dość niszowe produkty. I choć moglibyśmy dorzucić przynajmniej kolejne dziesięć równie ciekawych pozycji, to właśnie wymienione tutaj warto poznać. A przynajmniej wiedzieć, o co w nich chodzi. ![]()
Wyszukaj / Kup Dark Heresy Pierwsza część trylogii (kolejne to Rogue Trader i Deathwatch) przenoszącej realia Warhammera 40,000 z gry bitewnej do świata erpegów. System otwiera przed graczami olbrzymie uniwersum tysięcy planet zamieszkanych przez ludzkość rządzoną żelazną ręką nieśmiertelnego Imperatora, nękaną jednocześnie wieloma atakami obcych oraz heretyków. Choć mechanika (wzięta z drugiej edycji zwykłego Warhammera) nie prezentuje się najlepiej, to bogata wizja świata (prezentowana dodatkowo w licznych powieściach) w pełni to rekompensuje. Nie wolno też zapominać, że podręczniki i dodatki wydawane przez FFG należą do jednych z najbardziej dorpacowanych pod względem graficznym. Nowa edycja kultowego systemu Shane Hansleya, dostosowana do mechaniki Savage Worlds. Pięknie wydany podręcznik, pełen klimatycznych ilustracji i grafik, porządnie opracowane zmiany mechaniczne, mnóstwo dobrej zabawy i porządnego horroru. Jest to jeden z tych systemów, który po prostu trzeba poznać, a jego klimatu nie sposób porównać z jakimkolwiek innym erpegiem. Potwory czające się w ciemnych lasach Dziwnego Zachodu, samotne wioski nawiedzane przez nieumarłych oraz bohaterowie, którzy sami mogą obudzić się jako wygrzebańcy – w to trzeba zagrać. System otrzymał też nagrodę Origins za najlepszy suplement w 2006 roku. Czytaj też naszą recenzję. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że SWE było rewolucją na rynku. Mechanika Savage Worlds Explorer′s Edition trafiła do sprzedaży jako mała, broszurowa książeczka w cenie zaledwie pięciu dolarów. System wyrósł na bazie klasycznej mechaniki Deadlands (wykorzystującej karty i sztony, ale pozbawionej takich możliwości jak SW) i po sporym zainteresowaniu, jakim cieszyła się wersja Revised zdołał na stałe wbić się w erpegowy krajobraz ostatniej dekady. Mało który system pozwala na tak szybkie rozwiązywanie wszystkich testów, łatwe kierowanie poplecznikami oraz nieskrępowaną zabawę w awanturniczych klimatach. Czytaj też naszą recenzję edycji Revised. Jedna z pierwszych niezależnych gier fabularnych (Indie RPG), nagrodzona Indie RPG Awards 2004 za najlepszą grę roku oraz najbardziej innowacyjną grę roku. Bohaterowie wcielają się w Mormonów, którzy podróżują między miasteczkami zachodnich Stanów Zjednoczonych i zajmują się rozwiązywaniem problemów miejscowych społeczności i pilnowaniem przestrzegania religijnych praw. Realia bazują na stanie Utah w połowie dziewiętnastego wieku, krainie wysokich gór, lodowatych rzek, cedrowych lasów i gorących pustyń. Rozgrywka zakłada, że każda nowa przygoda to nowe miasto, a co za tym idzie – inny problem. Postaci graczy dysponują religijną władzą i starają się za wszelką cenę ochronić niewielkie społeczności przed złem, rozkładem wewnętrznym czy innymi czynnikami osłabiającymi ich jedność. Jak w przypadku większości Indie, także w Dogs in the Vineyard mechanika opiera się na określaniu stawek, czyli celów, jakie BG chcą osiągnąć w danej scenie. Kolejny system Indie RPG i kolejna mechanika na naszej liście. W dwóch obszernych podręcznikach podstawowych zawarto podstawy tworzenia bohaterów oraz światów (domyslnie w konwencji fantasy), w których mogą rozgrywać się przygody. Mechanika umożliwia zarówno rozwiązywanie problemów przy pomocy pojedynczych testów, jak i wykorzystywania metody konfliktów. Podobnie jak w Dogs in the Vineyard, gracze określają przed testem swój cel, zaś MG określa co się stanie w przypadku porażki. Jak stwierdza sam autor systemu, Luke Crane, w grze nie ma sytuacji bez wyjścia – nawet niepowodzenia wiodą do kolejnych konfliktów, napędzając rozgrywkę. Nazywany przez niektórych mianem Dungeons and Dragons 3.75. Choć system opiera swoją mechanikę na d20, wprowadza także liczne modyfikacje, które znacznie urozmaicają rozgrywkę. Pathfinder to także bogaty świat zamieszkany przez dziesiąti nacji, ras i potworów) obszerny bestiariusz, wydany jako osobny dodatek, zawiera opisy 350 istot). Śmiertelność postaci została ograniczona, czyniąc z systemu o wiele bardziej heroiczną konwencję niż klasyczne DnD. O jakości systemu może świadczyć, że jeszcze przed jego wydaniem cały planowany nakład został wyprzedany, zaś Paizo non stop wydaje kolejne oficjalne dodatki oraz przygody. System zdobył nagrodę ENnie 2010 jako Product of the Year. ![]() Dungeons and Dragons ed. 3.5 Wielki powrót Lochów i Smoków. Trzecia edycja nie uniknęła jednak pewnych błędów i właśnie stąd wzięła się wersja opatrzona znaczkiem 3.5. Co prawda różnice między nimi potrafią dostrzec tylko zagorzali fani d20, nie zmienia to jednak faktu, iż nowa edycja oferuje niezwykle rozbudowaną (dla niektórych wręcz turlacką) mechanikę oraz mnóstwo oficjalnych i nieoficjalnych settingów (wszystko dzięki licencji OGL pozwalającej każdemu fanowi na stworzenie własnego świata wykorzystującego zasady DnD). Nowa edycja tylko utwierdziła pozycję Dungeons and Dragons na rynku jako najpopularniejszego i najbardziej rozpoznawalnego systemu RPG. Ponad czterysta stron systemu hard sf eksploatującego motywy transhumanizmu. Na dodatek za darmo. Na dodatek po lekturze darmowego pdf-a nie sposób się oprzeć chęci zdobycia wersji drukowanej (ta już kosztuje), choćby dla samych kapitalnych grafik i ilustracji. Eclipse Phase oferuje bogatą wizję na poły posapokaliptycznego świata (Upadek i zniszczenie Ziemi podczas wojny były dla ludzkości olbrzymią traumą), w którym śmierć jest tylko drobną niedogodnością pomiędzy „zasiedlaniem” kolejnych cielesnych powłok. Bohaterowie, specjalni agenci pracujący dla organizacji Firewall, starają się ochronić ludzkość przed ponownym atakiem zbuntowanych sztucznych inteligencji znanych pod nazwą TITAN. System umożliwia eksploatowanie bogatych i równorodnych środowisk całego Układu Słonecznego, od platform mieszkalnych umieszczonych w pobliżu Słońca, przez przeludnione miasta na Księżycu i Marsie, aż po odległe, niezależne placówki krążące w okolicach Jowisza, Saturna i Urana. Różnorodność korporacji, poglądów społecznych i religijnych daje wręcz nieograniczone możliwości zabawy i tworzenia rozmaitych miejsc. System otrzymał nagrodę ENnies 2010 w kategorii Best Writing. W pełni narracyjny system pozbawiony jakichkolwiek kostek i losowej mechaniki. Bohaterowie wcielają się w nim w potężne moce reprezentujące pewien ograniczony aspekt rzeczywistości (miłość, wiatr, koty, magazyny internetowe) i są często w stanie kształtować świat wedle swoich własnych wyobraźeń. Bohaterowie mogą reprezentować jeden z pięciu głównych kodów postępowania: Piekło, Niebo, Ciemność, Światło lub Dzicz. Każdy z kodów reprezentuje inne pryncypia (przykładowo dla Nieba najwyższą wartością jest piękno, a sprawiedliwość jest jego odmianą), wedle których musza postępować Moce. Nie zabrakło także arcywrogów, Straszliwych, istot z poza Stworzenia, które toczą nieustanną wojnę z Mocami. Nobilis to wyjątkowo artystyczny system, pozwalający na zabawę w zupełnie innych klimatach niż te oferowane rpzez większośc erpegów. System otrzymał nagrodę Origins za 2002 rok w kategorii Best Graphic Presentation of a Book Format Product. Najlepszy z wydanych dotychczas settingów do nowego Świata Mroku (nagrody ENnie 2008 w kategoriach Product of the Year, Best Writing i Best Production Values), system opowiadający o przemienionych ludziach, którzy dostali się w ręce złowrogich Fae i jakimś cudem zdołali powrócić z ich dominiów do świata rzeczywistego. Jednak ich życie już nigdy nie będzie takie samo: odmienieni przez pobyt za Żywopłotem muszą odnaleźć swoje miejsce na świecie. Niepowtarzalny, oniryczny klimat podręcznika i systemu (wraz ze specjalnymi zasadami dotyczącymi śnienia i wpływania na sny innych ludzi), fenomenalna szata graficzna (uhonorowana nagrodą ENnie za rok 2008 w kategorii Best Interior Art) oraz poruszane tematy czynią z Changelinga niepowtarzalny system, wyjątkowo odmienny od reszty światomrokowych settingów. Czytaj też naszą recenzję. • • • Jeśli uważacie, że pominęliśmy jakieś istotne tytuły – podeślijcie je na adres gry@redakcja.esensja.pl wraz z uzasadnieniem. Z Waszych propozycji stworzymy listę alternatywną. ![]() 12 listopada 2010 |
Luty nie obfitował w nadmiar nowości, ale przynajmniej wiemy, jakich dodatków możemy się spodziewać w najbliższym czasie. A dla spragnionych brutalnego sportu mamy też informacje o najnowszej odsłonie „Blood Bowl”.
więcej »Może i luty jest najkrótszym miesiącem, ale to nie znaczy że nie było czego recenzować!
więcej »Jak co roku proponuję chwilę zadumy nad stratami, jakie poniosła w 2022 roku szeroko pojęta popkultura. Dziś miesiące październik-grudzień.
więcej »Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Polityka wśród zielonoskórych
— Miłosz Cybowski
Tajemnicza wyspa
— Miłosz Cybowski
Nie trać głowy
— Miłosz Cybowski
Przygoda na Halloween
— Miłosz Cybowski
W ogrodzie Morra
— Miłosz Cybowski
Kaplice zamiast pomników
— Miłosz Cybowski
Gabinet osobistości
— Miłosz Cybowski
Nieludzie Starego Świata
— Miłosz Cybowski
Psy ogrodnika
— Miłosz Cybowski
10 najlepszych systemów grozy
— Miłosz Cybowski
Biszkopt: Kiedy siodła zaczynają płonąć
— Miłosz Cybowski
Transhumanizm, postapokalipsa i inne trudne słowa
— Miłosz Cybowski
Tak, ale! RPG jako część kultury popularnej
— Stanisław Krawczyk
W tym szaleństwie jest metoda
— Miłosz Cybowski
Kulą w płot
— Miłosz Cybowski
Najlepsze książki dekady – wybór czytelników Esensji
— Esensja
Kolejne 50 książek minionej dekady, które warto znać
— Esensja
50 książek minionej dekady, które warto znać
— Esensja
10 najlepszych gier fabularnych wydanych po polsku
— Esensja
50 najlepszych polskich płyt dekady
— Esensja
Najlepsze gry planszowe dekady – suplement
— Esensja
10 najlepszych gier planszowych dla dzieci
— Esensja
15 najlepszych gier planszowych dekady
— Esensja
50 najlepszych zagranicznych płyt dekady
— Esensja
100 najlepszych filmów dekady
— Esensja
Erpegi ze starej szafy: Miał pociąg do cygar, miał pociąg do wina…
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Święta na Dziwnym Zachodzie
— Miłosz Cybowski
Przydatny gadżet?
— Miłosz Cybowski
Pomiędzy Kryształami Czasu a Midnight
— Miłosz Cybowski
Bo to, co nas podnieca, to się nazywa wygrzew
— Miłosz Cybowski
Dzikość serca
— Miłosz Cybowski
W świecie pdf-ów: Jak hartowały się Dzikie Światy
— Miłosz Cybowski
Piekło na koncie
— Wiktor „Wiki” Matlakiewicz
Indianie i kowboje
— Wiktor Matlakiewicz
Raz, dwa, trzy... osiem?!?!
— Wiktor Matlakiewicz
Prezenty świąteczne 2016: Gry planszowe
— Esensja
Po grę marsz: Wrzesień 2016
— Esensja
Po grę marsz: Sierpień 2016
— Esensja
Po grę marsz: Lipiec 2016
— Esensja
Gra Pomyłek już w sklepach
— Esensja
Po grę marsz: Czerwiec 2016
— Esensja
Po grę marsz: Maj 2016
— Esensja
Po grę marsz: Kwiecień 2016
— Esensja
SPOT coraz bliżej!
— Esensja
Larpuj na północy!
— Esensja
A gdzie WARHAMMER fantasy role play???
Warhammer RZADZI