KaloryferLeszek ’Leslie’ Karlik, Małgorzata ’Ama’ Roznerska, Witold Witaszewski Rozwiązaniem może być stworzenie systemu RPG, który skanalizowałby mordercze instynkty graczy, koncentrując się przede wszystkim na niczym nie ograniczonym, radosnym i bezkompleksowym wygrzewie.
Leszek ’Leslie’ Karlik, Małgorzata ’Ama’ Roznerska, Witold WitaszewskiKaloryferRozwiązaniem może być stworzenie systemu RPG, który skanalizowałby mordercze instynkty graczy, koncentrując się przede wszystkim na niczym nie ograniczonym, radosnym i bezkompleksowym wygrzewie. RADIATOR OVERKILL ROLEPLAY – RORP Wersja 2.0 Autor: Witold Witaszewski Współpraca: Małgorzata ’Ama’ Roznerska Redakcja: Leszek ’Leslie’ Karlik WSTĘP, CZYLI PREAMBUŁA Myślę, że wszyscy, którzy grają w RPG zetknęli się kiedyś w życiu z tzw. Syndromem Rambo. Tym, którzy się nie zetknęli, wyjaśniam: Syndrom Rambo (zwany też pikselozą, myśleniem mięśniami, syndromem wiecznie naciśniętego cyngla) to zespół cech umysłowych niektórych graczy w RPG, objawiający się tendencją do rozwiązywania przez ich postacie wszystkich problemów przy pomocy siły, zostawiania za sobą pasa spalonej ziemi i tak dalej. Spieszę także wyjaśnić, że ofiara Syndromu Rambo jest niezwykle uciążliwa dla innych graczy. O ile sami go nie mają, rzecz jasna. Jeśli dodatkowo system, w którym rzecz się dzieje, został napisany z myślą o innym „stylu” gry (np. „Call of Cthulhu”), sytuacja jest wręcz tragiczna. Niestety, tradycyjne metody „leczenia” chorych na Syndrom nie skutkują. Na nic reedukacja takiego gracza, na nic zabicie mu postaci i podziękowanie za współpracę. Czy jest jakieś rozwiązanie? Tak. Rozwiązaniem może być stworzenie systemu RPG, który skanalizowałby mordercze instynkty graczy, koncentrując się przede wszystkim na niczym nie ograniczonym, radosnym i bezkompleksowym wygrzewie. Wprawdzie stworzono już kilka takich gier, ale każda z nich daje do zrozumienia, że jest dla ludzi poważnych, umiejących grać w RPG i że jej istotą jest odgrywanie ról. Jednym ze skutków ubocznych jest to, że na sesje w takie systemy trafiają czasem ludzie, którzy chcą trochę pograć w RPG, a do tego jeszcze traktują poważnie te wszystkie kawałki o odgrywaniu postaci. Jeśli zaś oprócz nich w sesji uczestniczy czterech graczy z Syndromem Rambo i MG, który ma ów syndrom w postaci utajonej lub jest niedoświadczony… Horror. Zatem postanowiłem napisać system, którego istotą i głównym celem będzie wygrzew. ŚWIAT GRY Rzecz dzieje się w wielkim mieście zwanym po prostu Miastem. Stoi ono na planecie zwanej Światem. Miasto jest ogromne – ci, którzy twierdzą, że dotarli kiedyś do końca Miasta są bardzo nieliczni i w dodatku nikt im nie wierzy. Większa część Miasta jest brudna, chaotyczna i niemiła. Ludziom to jednak nie przeszkadza, bo przywykli. W Mieście dzieją się różne dziwne rzeczy, na które zazwyczaj nikt nie zwraca uwagi. W Mieście żyje pełno maniaków z ciężką bronią, dzięki którym solidna część Miasta wygląda naprawdę nieprzyjemnie. Wypalone budynki, sterty gruzów i załogi Pogotowia wynoszące worki ze zwłokami to powszechny widok. Istnieją oczywiście części Miasta, w których żyje się dosyć miło, które są czyste, miłe i bezpieczne (w miarę) – tam jednak żadna z postaci raczej nie trafi… W skrócie rzecz ujmując, Miasto jest nieco podobne do Night City z pewnej gry, której nazwa kończy się na „-punk”, skrzyżowanego z Seattle z gry, której nazwa kończy się na „-run” oraz Kompleksem Alfa, z gry, której nazwę wszyscy znają (prawda, Obywatele?). Jeśli dodać do tego kawałki zdezelowanej scenografii z najróżniejszych filmów katastroficznych, smog, latające taksówki oraz pancerne radiowozy i Sędziego Dredda, obraz będzie prawie kompletny. Oczywiście każdy MG powinien dodać do obrazu Miasta coś od siebie – im bardziej chorego, tym lepiej. KTO MIESZKA W MIEŚCIE? Z punktu widzenia postaci graczy, w Mieście mieszkają dwie kategorie ludzi: frajerzy, czyli szara masa mieszkańców, ludzie żyjący regularnie i nudno, oraz cała reszta – z tej grupy wywodzą się postacie graczy. Cała reszta to przeróżne męty, typki żerujące na frajerach i na sobie nawzajem. TWORZENIE POSTACI Każda postać jest ma następujące cechy:
Oprócz wymienionych cech postać posiada jeszcze jedną, najważniejszą:
Postać ma też zdolności. Podzielone są na grupy: Zdolności pakerskie
Zdolności zręcznościowe
Zdolności odruchowe (refleks)
Zdolności inteligenckie (czajenie)
Przy tym tylko dwie grupy umiejętności są dostępne dla wszystkich postaci bez ograniczeń – zręcznościowe i odruchowe. Zdolności pakerskie nie są dostępne dla postaci o pakerności poniżej 20, zaś zdolności inteligenckich nie może mieć postać o czajeniu mniejszym niż 5. KLASY POSTACI Przy tworzeniu postaci gracz ma do wyboru następujące klasy postaci: Tank Tank to koleś, który od urodzenia wiedział, co będzie robić w życiu: strzelać! Temu dziecięcemu marzeniu postać poświęciła wszystkie swoje wysiłki, wszystkie ambicje postaci ograniczały się do upodobnienia się do Rambo. Spowodowało to pewne zaniedbania w kształceniu i rozwoju umysłowym postaci, ale cóż – wszystko ma swoją cenę… |
Luty nie obfitował w nadmiar nowości, ale przynajmniej wiemy, jakich dodatków możemy się spodziewać w najbliższym czasie. A dla spragnionych brutalnego sportu mamy też informacje o najnowszej odsłonie „Blood Bowl”.
więcej »Może i luty jest najkrótszym miesiącem, ale to nie znaczy że nie było czego recenzować!
więcej »Jak co roku proponuję chwilę zadumy nad stratami, jakie poniosła w 2022 roku szeroko pojęta popkultura. Dziś miesiące październik-grudzień.
więcej »Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Polityka wśród zielonoskórych
— Miłosz Cybowski
Tajemnicza wyspa
— Miłosz Cybowski
Nie trać głowy
— Miłosz Cybowski
Przygoda na Halloween
— Miłosz Cybowski
W ogrodzie Morra
— Miłosz Cybowski
Kaplice zamiast pomników
— Miłosz Cybowski
Gabinet osobistości
— Miłosz Cybowski
Nieludzie Starego Świata
— Miłosz Cybowski
Full Thrust
— Leszek ’Leslie’ Karlik
Atak krytyków
— Leszek ’Leslie’ Karlik
Logika szkodzi
— Witold Witaszewski
Relatywny tłumek ludzi
— Leszek ’Leslie’ Karlik, Małgorzata ’Ama’ Roznerska
Średnia 3+
— Leszek ’Leslie’ Karlik
Super-naziści w kosmosie
— Leszek ’Leslie’ Karlik
Matrix
— Leszek ’Leslie’ Karlik
Kaloryfer – The Adventure
— Witold Witaszewski
D20 - Open Gaming?
— Leszek ’Leslie’ Karlik
Gasnące Słońca
— Leszek ’Leslie’ Karlik