Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 lutego 2021
w Esensji w Esensjopedii

Online: Ekonomia w czasach zarazy
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niezwykle interesująca gra ekonomiczno-strategiczna, w której przyjdzie nam ocalić grupę straceńców przed pożarciem przez hordy wygłodniałych zombie.

Jakub Gromnicki

Online: Ekonomia w czasach zarazy
[ - recenzja]

Niezwykle interesująca gra ekonomiczno-strategiczna, w której przyjdzie nam ocalić grupę straceńców przed pożarciem przez hordy wygłodniałych zombie.
Nie da się ukryć, że zombie to temat ostatnio niezwykle popularny. Stanowiły już tło ogromnej liczby bardzo różnorodnych gier. Dotarły nawet do krainy strategii ekonomicznych, dając nam między innymi „Rebuild” – całkiem zabawną grę autorstwa Sary Northway. Postawione nam zadanie tylko z pozoru jest proste. Zaczynamy w środku wymarłego miasta z niewielkim, ogrodzonym barykadą przyczółkiem ludzkości, grupą kilkunastu straceńców, skromnym zapasem żywności i ambitnym planem odbicia metropolii z rąk truposzy. Na naszej drodze do odbudowania cywilizacji i ponownego zajęcia miasta stanie wiele przeciwności.
„Rebuild” to gra polegająca w dużej mierze na jak najskuteczniejszym żonglowaniu skromną pulą dostępnych środków. Do zwycięstwa prowadzi jedyna słuszna droga: postawienie sobie właściwych priorytetów i konsekwentnie planowany rozwój. Jednocześnie należy zachować daleko idącą elastyczność. Zmieniające się warunki lub nieplanowane skutki uboczne naszych działań mogą nas zmusić do błyskawicznej zmiany strategii. Bez pewnego marginesu bezpieczeństwa cały włożony w przetrwanie i rozwój wysiłek może w jednej chwili obrócić się wniwecz.
Aspektów rozgrywki, które gracz musi ogarnąć umysłem, jest zresztą całkiem sporo. Naszych straceńców należy nakarmić, znaleźć im kąt do mieszkania, obronić przed hordami zombie, a do tego utrzymać w dobrym nastroju. Zaniedbanie dowolnej z tych rzeczy prędzej czy później zakończy się tragedią. Żonglować musimy także specjalnościami naszych ludzi, do czego innego przyda nam się żołnierz, co innego zaś będzie podstawowym zadaniem budowlańca czy naukowca. Jakby tego było mało, konkretne budynki zrujnowanego miasta pełnią rozmaite funkcje, a do poprawnego funkcjonowania naszej kolonii będziemy potrzebować odpowiedniej kombinacji struktur pozwalających zaspokoić podstawowe potrzeby naszej populacji.
Konieczne będzie pogodzenie ze sobą eksploracji leżącego w ruinie miasta, poszukiwania dodatkowych zapasów i ludzi, obrony oraz ekspansji, a są to cele ściśle ze sobą powiązane i do pewnego stopnia sprzeczne. Bardziej rozbudowana kolonia przyciąga więcej uwagi i staje się trudniejsza do obrony. Większa liczba rąk do pracy oznacza konieczność zdobycia większej ilości pożywienia, przybliżając widmo śmierci głodowej. Pozostawienie żołnierzy do obrony fortu ogranicza możliwości oczyszczania i przejmowania kolejnych budynków. Wszystkie te zależności splatają się w dość zawiły układ, który fanom gier ekonomicznych powinien przynieść sporo radości, chociaż amatorów prostszych rozrywek ma szansę doprowadzić do bólu głowy.
Mogę śmiało polecić „Rebuild” jako sposób na miłe spędzenie popołudnia dla fanów apokaliptycznych scenariuszy, których nie odstrasza odrobina kalkulacji i planowania. Wyższe poziomy trudności wymagają sporej wprawy i niemal perfekcyjnego zgrania poszczególnych aspektów gry polecam jednak jedynie fanatykom strategii ekonomicznych.
koniec
26 lutego 2011

Komentarze

27 II 2011   10:09:29

Grałem wczoraj, ciekawa i przyjemna gierka, z jednym zastrzeżeniem, na poziomie Easy jest dość przewidywalna. Na plus dodam kilka możliwości osiągnięcia zwycięstwa.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak bardzo mnie (nie) znasz?
Wojciech Gołąbowski

27 II 2021

Żyjąc z kimś (lub blisko kogoś) kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt lat, można tę osobę poznać na wylot… lub nie poznać jej wcale. „Mini Maxi” pomoże to zweryfikować w pełen humoru sposób.

więcej »

Krótko o grach: Próba czasu
Miłosz Cybowski

20 II 2021

„Dominion” wraz z licznymi dodatkami należy do klasyków gier karcianych spod znaku mechaniki budowania talii. O ile jednak kiedyś ta gra, z braku innych dostępnych tytułów, mogła wciągać, to dzisiaj nie wytrzymuje już próby czasu.

więcej »

Krótko o grach: Asasyni warci wielbłąda
Miłosz Cybowski

13 II 2021

„Pięć Klanów” to gra, którą swego czasu reklamowano jako przeciwieństwo bardziej klasycznych planszówek: zamiast dokładać pionki na modułową planszę, główna mechanika polega na zabieraniu tychże. I, trzeba przyznać, ta innowacja sprawdza się tutaj bardzo dobrze.

więcej »

Polecamy

Testowanie szczepionki na wirusa?

Online:

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Wolsung w stylu kolonialnym
— Jakub Gromnicki

Arsenał Mistrza Gry
— Jakub Gromnicki

Pogromcy duchów: spółka z ograniczoną poczytalnością
— Jakub Gromnicki

Za Królową i Ojczyznę
— Jakub Gromnicki

Na przełaj przez otchłań
— Jakub Gromnicki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.