Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Holger Bösch
‹Czarne historie 3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarne historie 3
Tytuł oryginalnyBlack Stories 3
Data produkcjiczerwiec 2011
Autor
Producent Moses
Wydawca G3
CyklCzarne historie
EAN5907732314595
Infood 2 graczy, od 14 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kto, kogo, jak, dlaczego i w jakiej pozycji?
[Holger Bösch „Czarne historie 3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzecia odsłona popularnych „Czarnych historii” nie przynosi żadnych istotnych zmian w rozgrywce: wciąż ideą jest zgadywanie powodów, dla których komuś przydarzył się jakiś wypadek (często, choć nie zawsze, zakończony wyszukaną śmiercią). Jak udowodniły poprzednie części, motyw ten jest wyjątkowo chwytliwy i sprawdza się znakomicie. Czy podobnie jest i tym razem?

Miłosz Cybowski

Kto, kogo, jak, dlaczego i w jakiej pozycji?
[Holger Bösch „Czarne historie 3” - recenzja]

Trzecia odsłona popularnych „Czarnych historii” nie przynosi żadnych istotnych zmian w rozgrywce: wciąż ideą jest zgadywanie powodów, dla których komuś przydarzył się jakiś wypadek (często, choć nie zawsze, zakończony wyszukaną śmiercią). Jak udowodniły poprzednie części, motyw ten jest wyjątkowo chwytliwy i sprawdza się znakomicie. Czy podobnie jest i tym razem?

Dziękujemy wydawnictwu G3 za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Holger Bösch
‹Czarne historie 3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarne historie 3
Tytuł oryginalnyBlack Stories 3
Data produkcjiczerwiec 2011
Autor
Producent Moses
Wydawca G3
CyklCzarne historie
EAN5907732314595
Infood 2 graczy, od 14 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pudełko do „Czarnych historii” zawiera zestaw kart i instrukcję. Tylko tyle wystarcza nam do wielogodzinnej, znakomitej zabawy rodem z „Kryminalnych zagadek”. Jeden z graczy bierze na siebie rolę narratora: to on przedstawia pozostałym krótki opis sytuacji, a sam zaznajamia się z wydarzeniami, które do niej doprowadziły. Celem reszty grających jest odgadnąć, co się wydarzyło, zadając narratorowi pytania, na które ten może odpowiedzieć: tak lub nie.
I to właściwie wszystko jeśli chodzi o zasady (notabene przypominające do złudzenia grę w dwadzieścia pytań, w której zgadnąć należało przedmiot, o którym pomyślał jeden z grających). Reszta zawiera się tylko i wyłącznie w kartach oraz historiach na nich zawartych. Te zaś bywają różne i nie wszystkie są krwawe (w jednej mamy do czynienia z umundurowanym człowiekiem płaczącym na plaży, w innej zaś aż z trójką denatów). Podobnie jak stopień „morderczości” zagadek, różni się także poziom ich skomplikowania. W niektórych otrzymujemy całkiem ciekawe i nieźle przemyślane sytuacje (mężczyzna, który po wyjeździe z domu zdecydował się zabić swoją żonę, człowiek i kaktus, wspomniane wyżej trzy trupy czy mężczyzna leżący w łóżku w pomieszczeniu pełnym krwi), podczas gdy w innych zagmatwanie motywów potrafi uprzykrzyć życie nawet doświadczonym i zaprawionym w bojach graczom (głucha babuleńka, rodzina na wakacjach).
W tym wypadku na jaw wychodzi kolejny ważny element rozgrywki, którym jest zdolność improwizacji narratora: znając całą historię, jakkolwiek kuriozalna by ona nie była, musi potrafić wyrzucić z niej zbędne elementy (niekiedy trafiają sie takie, które nie mają zupełnie żadnego wpływu na rozwiązanie zagadki), a także dodać takie, które mogą być istotne. Nie dzieje się to za każdym razem, jednak w przypadku nieodłącznych przestojów, gdy gracze trafiają swoją dedukcją w ślepą uliczkę, pomoc prowadzącego (często wykraczająca poza mechaniczne ’tak’ i ’nie’) potrafi być zbawienna. Radość wynikająca z trafnego odgadnięcia i opowiedzenia całej czarnej historii jest na tyle satysfakcjonująca, że automatycznie sięga się po kolejną zagadkę.
Wydawać by się mogło, że „Czarne historie” są grą o ograniczonej żywotności: wszak po poznaniu wszystkich kilkudziesięciu zagadek toczenie rozgrywki w tym samym gronie jest pozbawione sensu. Jednak jest to jedna z nielicznych „wędrownych” gier, którą można ze sobą zabrać wszędzie i zaprosić do wspólnej rozgrywki praktycznie każdego. Co najważniejsze, trafia ona zarówno do fanów karcianek i planszówek, niedzielnych graczy, jak i tych, którzy nie mają z nimi wiele do czynienia. Zakładając oczywiście, że lubią historie z dreszczykiem i kryminalne zagadki.
koniec
29 czerwca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W świecie pdf-ów: Typowe miasto
Miłosz Cybowski

23 IX 2023

Być może nie dostrzegłem tych wszystkich pomysłów na bohaterów, jakie obiecuje „A Player’s Guide to Ptolus”. A może to po prostu średniej jakości produkt, który Mistrzowie Gry podrzucają swoim graczom, żeby uniknąć konieczności tłumaczenia im tego settingu?

więcej »

W świecie pdf-ów: Gnijący las
Miłosz Cybowski

2 IX 2023

„Forest of Hate” nie jest typowym przypadkiem scenariusza do najnowszej edycji Warhammera. Zamiast prowadzić nas po sznurku liniowej przygody, tym razem dostajemy bardziej otwarte (sandboxowe) podejście do wydarzeń. Co ma swoje dobre i złe strony.

więcej »

Mniej, ale więcej
Miłosz Cybowski

19 VIII 2023

Drugi tom „The best of Magazyn Portal” prezentuje mniejszą liczbę tekstów, ale są one za to o wiele dłuższe i, w większości przypadków, bardziej treściwe. Z ich jakością bywa jednak różnie.

więcej »

Polecamy

Typowe miasto

W świecie pdf-ów:

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Polityka wśród zielonoskórych
— Miłosz Cybowski

Tajemnicza wyspa
— Miłosz Cybowski

Nie trać głowy
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Innego końca świata nie będzie
— Miłosz Cybowski

Bywało lepiej
— Miłosz Cybowski

Ojciec i wielki syn
— Miłosz Cybowski

Księga reklamy
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.