Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

‹iKnow›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułiKnow
Data produkcjiczerwiec 2014
Wydawca Tactic
EAN616739406657
Info2-6 osób; od 15 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ja wiem, że ty wiesz
[„iKnow” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gier w formie quizu jest na naszym rynku sporo i zazwyczaj mają one jedną poważna wadę – zawsze wygrywa osoba, która najwięcej wie. Niby to oczywiste, w końcu testujemy wiedzę grających, ale jaka to przyjemność, gdy już na starcie możemy przewidzieć kto zwycięży. Na szczęście nie musi to być regułą.

Agata Hanak

Ja wiem, że ty wiesz
[„iKnow” - recenzja]

Gier w formie quizu jest na naszym rynku sporo i zazwyczaj mają one jedną poważna wadę – zawsze wygrywa osoba, która najwięcej wie. Niby to oczywiste, w końcu testujemy wiedzę grających, ale jaka to przyjemność, gdy już na starcie możemy przewidzieć kto zwycięży. Na szczęście nie musi to być regułą.

Dziękujemy wydawnictwu Tactic za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

‹iKnow›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułiKnow
Data produkcjiczerwiec 2014
Wydawca Tactic
EAN616739406657
Info2-6 osób; od 15 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwsze co zwraca uwagę w przypadku „iKNOW” to wydanie – biało-srebrne pudełko i plansza, a do tego przeźroczyste plastikowe pionki w nowoczesnych kształtach. Wszystko wygląda bardzo dobrze i daje wrażenie przedmiotu luksusowego. Całość uzupełniają karty z pytaniami oraz bardzo krótka instrukcja.
Pytania dzielą się na cztery kategorie: ludzie, świat, historia i kultura. Dużym zaskoczeniem był dla mnie fakt, że wiele pytań historycznych dotyczy sportu. Na każdej karcie mieszczą się cztery zagadki, po jednej z każdej kategorii. W grze mamy 400 kart, czyli 1600 pytań – wystarczy na bardzo wiele rozgrywek. Wszystkie karty skonstruowane są tak, że mamy początek pytania, np.: „Jakie miasto…”, następnie trzy podpowiedzi, każda kolejna teoretycznie łatwiejsza niż poprzednia. Swoją drogą pytania nie należą do najłatwiejszych, poziom trudności jest wysoki, ale trzecia podpowiedź zazwyczaj rozwiewa wątpliwości i rzadko nie udaje się odpowiedzieć w ogóle.
Na czym dokładnie zabawa polega? Każdy z graczy otrzymuje dwa pionki – iKNOW do obstawiania odpowiedzi oraz iBET do określania jak poradzą sobie inni gracze. Wybierany jest lektor – osoba, która w danej kolejce nie udziela odpowiedzi, a wyłącznie czytania pytania. Następnie ustalana jest kategoria (najlepiej sprawdza się reguła, że lektorem oraz wybierającym kategorię zostają gracze w kolejności ruchu wskazówek zegara). Po przeczytaniu początkowej części pytania gracze obstawiają, po ilu podpowiedziach udzielą odpowiedzi – jednej (co daje trzy punkty zwycięstwa), dwóch (za dwa punkty) lub trzech (za jeden punkt). Następnie zgadują jak poradzą sobie inni. Zaczynając od gracza, którego pionek iKNOW jest najbliżej początku planszy, wszyscy po kolei stawiają pionek iBET na polu „+” (wie) lub „-” (nie wie) przy wybranym zawodniku.
Teraz lektor czyta pierwszą podpowiedź i odpowiada gracz, który zdecydował się odpowiadać za trzy punkty i jego pionek jest pierwszy w kolejności (w grze są po dwa pola dla każdej wartości punktowej), następnie odpowiadają ci, którzy zdecydowali się na dwie wskazówki, a na końcu te osoby, które potrzebowały aż trzech. Punkty dostaje każdy z graczy, który znał poprawną odpowiedź. Im później nasza kolej tym większa szansa na poprawną odpowiedź, bo nie tylko dostaniemy więcej informacji, ale ktoś przed nami może już odgadnąć o co chodzi.
Po podliczeniu punktów za wiedzę, następuje zliczanie bonusów za przewidywanie odpowiedzi innych. Jeśli założyliśmy, że gracz czerwony odpowie poprawnie, to, jeśli tak faktycznie było, dostajemy dodatkowy punkt (bądź go tracimy w przypadku pomyłki). Na tym kończy się runda, następuje zmiana lektora i zabawa trwa dalej, aż któryś z graczy osiągnie 20 punktów.
„iKNOW” jest grą wymagającą nie tylko wiedzy, ale i sprytu. Jeżeli zdecydujemy się zgadywać już po pierwszej podpowiedzi to grozi to niepowodzeniem (i brakiem punktów), ale daje nam pierwszeństwo przy ustalaniu jak poradzą sobie inni. Z drugiej strony dalsza pozycja na planszy daje większą szansę na zgadnięcie, więc trzeba przekalkulować co nam się w danej chwili bardziej opłaca. Im bardziej znamy współgraczy, tym łatwiej przewidzieć czy odgadną poprawnie. Przyznawanie i odbieranie punktów za obstawianie odpowiedzi graczy potrafi bardzo namieszać w końcowej punktacji i sprawia, że gra jest bardzo wyrównana i każdy ma szansę na końcowy sukces.
Minusem jest dość kiepska skalowalność tego tytułu. Wprawdzie wydawca przewiduje nawet opcję dwuosobową (gracz czytający pytania stara się nie patrzeć na podpowiedzi), ale nie jest to zbyt dobre rozwiązanie, a rozgrywka pozbawiona jest emocji. Gra pokazuje pełnię swoich możliwości przy co najmniej pięciu graczach.
Z czystym sumieniem mogę polecić „iKNOW” jako świetną grę imprezową (niekoniecznie rodzinną ze względu na poziom trudności). Piękne wydanie, walory edukacyjne, spora dawka emocji i duża liczba pytań gwarantują udaną rozrywkę przez długi czas. Sama rozgrywka nie trwa zbyt długo (zazwyczaj udaje się zamknąć w godzinie), co sprawia, że gracze od razu mają ochotę na rewanż.
koniec
13 sierpnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Postapokaliptyczna klasyka
Miłosz Cybowski

24 VII 2021

W ostatnich latach mogliśmy obserwować prawdziwy wysyp gier paragrafowych, szczególnie adresowanych do młodszych czytelników. Jak na ich tle prezentuje się „Piekło na autostradzie” (ugrzecznione i mniej kontrowersyjne tłumaczenie oryginalnego „Highway Holocaust”) Joe’go Devera?

więcej »

W świecie pdf-ów: Początki na Arrakis
Miłosz Cybowski

23 VII 2021

Zbliżająca się wielkimi krokami premiera najnowszej ekranizacji „Diuny” Franka Herberta związana jest z całym szeregiem innych publikacji związanych z tym uniwersum. „Wormsign”, przygoda startowa do nowego systemu „Dune: Adventures in the Imperium”, jest jedną z nich.

więcej »

Jak pić, to w wesołym towarzystwie
Wojciech Gołąbowski

17 VII 2021

Witaj, goblinie! Siadaj, czeka na nas wiele eliksirów do wypicia! Nie przejmuj się, jeśli w trakcie imprezy wyzioniesz ducha – to może być stan przejściowy. Zdrowie wiedźmy!

więcej »

Polecamy

Testowanie szczepionki na wirusa?

Online:

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.