Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CLXXXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Hobbity.pl DriveThruRPG.com Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

growe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

growe

więcej »

Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
‹Apacze i Komancze›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułApacze i Komancze
Tytuł oryginalnyBison: Thunder on the Prairie
Autor
Producent Mayfair Games
Wydawca Egmont
Info2 - 4 osoby; od 10 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Zew dzikiej prerii
[Michael Kiesling, Wolfgang Kramer „Apacze i Komancze” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Biali ludzie od zawsze toczyli między sobą boje o dostęp do jak najobfitszych terenów. Nie inaczej bywało wśród indiańskich szczepów. O tym właśnie opowiada gra „Apacze i Komancze”.

Jakub Małecki

Zew dzikiej prerii
[Michael Kiesling, Wolfgang Kramer „Apacze i Komancze” - recenzja]

Biali ludzie od zawsze toczyli między sobą boje o dostęp do jak najobfitszych terenów. Nie inaczej bywało wśród indiańskich szczepów. O tym właśnie opowiada gra „Apacze i Komancze”.

Podziękowania dla wydawnictwa Egmont za udostępnienie gry na potrzeby recenzji.

Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
‹Apacze i Komancze›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułApacze i Komancze
Tytuł oryginalnyBison: Thunder on the Prairie
Autor
Producent Mayfair Games
Wydawca Egmont
Info2 - 4 osoby; od 10 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Pudełkowa okładka może sugerować grę wręcz wojenną. Widzimy oto starcie dwóch plemion. Konni jeźdźcy, w wojowniczych pozach, uzbrojeni po zęby. I tego wszystkiego podczas rozgrywki nie uświadczymy. „Apacze i Komancze” są bowiem grą optymalizacją, polegającą na zdobywaniu przewag w regionach. Będziemy wykładać kostki symbolizujące Indian, a także przemieszczać je po powstającej w trakcie gry planszy. Powstającej, bo całość będzie się składać z dość dużych kafelków o sześciu, wypukłych i wklęsłych, bokach.
Podczas przygotowania grający otrzymują własną planszę, kostki akcji oraz pewną część znaczników Indian, tipi i czółen, które razem tworzą obóz gracza. Pozostałe elementy stanowić będą zasoby, które będzie można w dowolnym momencie dokupić. Plansza została podzielona na kilka obszarów. Największy zajmują tory do zaznaczenia liczby posiadanych bizonów, indyków i łososi. Są one środkiem płatniczym i jednocześnie końcowym celem całej zabawy. Nieco poniżej znajdują się ramki z cenami zasobów i kosztami akcji, a także sześć miejsc z możliwymi do wykonania akcjami.
Gra toczy się przez cztery do sześciu rund, zależnie od liczby uczestników i kończy się wyczerpaniem stosu kafelków. Na każdym z nich znajdują się zawsze trzy pola (preria, rzeka i góry) oraz różna liczba zwierząt. Każda runda rozpoczyna się dobraniem przez wszystkich jednego kafelka. Następnie gracze naprzemiennie wykonują akcje, cztery z sześciu do wyboru. Mogą to robić w dowolnej kolejności, żadna nie może się powtórzyć i tylko jedna jest obowiązkowa (powiększenie obszaru gry). Ponadto gracze będą wprowadzać na planszę Indian, przesuwać ich po niej na kilka sposobów oraz budować i powiększać tipi/czółna, które mocno się liczą podczas rozpatrywania przewag w regionach. Ciekawą sprawą są koszty podejmowanych działań. Tylko od nas zależy jak duży będą miały efekt. Im więcej Indian użyjemy, tym więcej zwierząt trzeba będzie na to poświęcić. Cała sztuka w odnalezieniu właściwego balansu. Rundy kończą się punktowaniem. Gracz, który zajmuje pierwsze miejsce w regionie dostaje tyle zwierząt, ile się w nim znajduje, drugi połowę z tego, a pozostali zdobywają już tylko tyle, co na polach przez nich zajętych. Właściciel największego zwierzyńca po ostatniej rundzie zostaje władcą prerii.
„Apacze i Komancze” to ciągłe przepychanki i zmiany układów sił, raczej dla osób spokojnych, lubiących kalkulacje. Najprostsze skojarzenie jakim można je określić, to „Carcassonne dla zaawansowanych”. Może stanowić dobry wybór dla osób chcących zrobić krok do przodu. Dla starych wyjadaczy może to być jednak zbyt mało. Wykonanie nie odbiega od przyjętych standardów, nie powala, ale i nie odstrasza. Specjalnie dla leniwych przygotowano instrukcję filmową w Internecie. Warto obejrzeć przed decyzją o zakupie.
koniec
16 stycznia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o grach: Mała rzecz, a cieszy
Miłosz Cybowski

16 V 2019

„Preludium” to najmniejszy z dotychczasowych dodatków do „Terraformacji Marsa”, ale nie dajcie się zwieść – kilkadziesiąt dodatkowych kart poważnie modyfikuje i przyspiesza rozgrywkę.

więcej »

Krótko o grach: Nie tylko Mars i Wenus
Miłosz Cybowski

15 V 2019

Nie wiem do końca, co myśleć na temat „Kolonii”. Z jednej strony dodatek ten wprowadza o wiele więcej ciekawych rozwiązań niż „Wenus”, ale z drugiej strony znacząco zaburza balans rozgrywki.

więcej »

Krótko o grach: Nowa, lepsza „Machina”
Miłosz Cybowski

14 V 2019

Bardzo wiele elementów „Gizmos” przywodzi na myśl leciwą „Machinę”. I nawet jeśli grze brakuje tego samego klimatu, którym charakteryzowała się jedna z pierwszych gier Wydawnictwa Portal, to jest to wciąż tytuł wart uwagi.

więcej »

Polecamy

Ale jak to: zablokowane?

Online:

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Strzelając do zombie
— Miłosz Cybowski

Latający baloniasty kot
— Miłosz Cybowski

W podróż przez cały rok
— Wojciech Gołąbowski

Jeszcze raz to samo, ale lepiej
— Miłosz Cybowski

W kółko to samo
— Miłosz Cybowski

Ubodzy komandosi
— Miłosz Cybowski

Złe korporacje i nielegalny handel
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Aż posypie się tynk
— Miłosz Cybowski

W poszukiwaniu skarbów
— Agata Hanak

Mała Esensja: Znikający labirynt
— Marcin Mroziuk

Ku chwale zakładu
— Jakub Małecki

Zbudujemy nowy dom
— Jakub Małecki

Mała Esensja: Bycza szóstka
— Kamil Sambor

Tegoż autora

Cnota umiaru
— Jakub Małecki

Coś dla koneserów
— Jakub Małecki

Escape room domowej roboty
— Jakub Małecki

Wielki spęd bydła
— Jakub Małecki

Gnom jaszczurowi wilkiem
— Jakub Małecki

Ukryte piękno
— Jakub Małecki

Precyzja w cenie
— Jakub Małecki

Po trupach do celu
— Jakub Małecki

W koło Macieju
— Jakub Małecki

Podnieś i dostarcz
— Jakub Małecki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.