Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 marca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Theo Coster, Ory Coster
‹Unanimo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUnanimo
Data produkcjigrudzień 2016
Autor
Wydawca Rebel.pl
EAN3760052142642
Infood 3 graczy, wiek 7+
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Niektórym wszystko się kojarzy…
[Theo Coster, Ory Coster „Unanimo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Unanimo” jest ponoć dla graczy od 7 roku życia. Nie miałem co prawda okazji zagrać w nią z dziećmi, natomiast rozgrywka z dorosłymi okazała się nieoczekiwanie całkiem interesująca z innego punktu widzenia.

Wojciech Gołąbowski

Niektórym wszystko się kojarzy…
[Theo Coster, Ory Coster „Unanimo” - recenzja]

„Unanimo” jest ponoć dla graczy od 7 roku życia. Nie miałem co prawda okazji zagrać w nią z dziećmi, natomiast rozgrywka z dorosłymi okazała się nieoczekiwanie całkiem interesująca z innego punktu widzenia.

Dziękujemy wydawnictwu Rebel.pl za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Theo Coster, Ory Coster
‹Unanimo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUnanimo
Data produkcjigrudzień 2016
Autor
Wydawca Rebel.pl
EAN3760052142642
Infood 3 graczy, wiek 7+
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W tradycyjnych „Państwach, miastach…”, by zgarnąć więcej punktów, należało przywoływać z pamięci te mniej popularne tytułowe nazwy geograficzne, biologiczne i nie tylko. Tu jest pod tym względem dokładnie odwrotnie. „Kategoria” jest pobierana ze stosu kart, a jest nią kolorowy obrazek z przedmiotem, miejscem czy po prostu ilustracją najczęściej jednowyrazowego hasła. Karty są dwustronne, zatem haseł jest 2 razy więcej niż kartoników. Gra mieści się w ładnym, metalowym pudełku, gdzie w plastikowej wytłoczce spoczywa talia kart (54 sztuki, co daje 108 haseł), garść ołówków, bloczek blankietów na skojarzenia oraz, oczywiście, instrukcja.
Po odsłonięciu hasła, gracze pochylają się nad swoimi notatkami i stosunkowo szybko wypisują osiem skojarzeń z tym, co widzą. Z wyjątkiem samego hasła, cyfr i symboli (np. matematycznych), dozwolone są wszelkie słowa – a więc nie tylko rzeczowniki, lecz także czasowniki, przymiotniki itd. Gdy upłynie wyznaczony czas (można w tym celu użyć stopera, klepsydry lub po prostu zawołać, gdy się zapisało ósme skojarzenie), wszyscy kończą pisanie, niezależnie od liczby swych haseł. Następnie począwszy od pierwszego aż do przedostatniego gracza, odczytywane po kolei są owe skojarzenia i sumowane punkty. Za każdy wyraz gracze otrzymują tyle punktów, ile osób ma go na swojej liście. Uwaga – musi być w dokładnie tej samej formie (odmianie, liczbie). Jeśli na przykład widząc obrazek z kluczem trzech graczy zanotowało „zamek”, każdy z nich otrzymuje za to po trzy punkty. Ale jeśli przy obrazku z maską jeden z graczy napisał „czerwona”, drugi „czerwony”, a trzeci „czerwień”, punktów nie dostaje żaden z nich. Ostatni gracz nie ma czego odczytywać, bo jeśli pozostały mu jakiekolwiek niepunktowane wyrazy, to i tak oczywistym jest, że u nikogo innego nie występują. Ale nikt nie zabrania się pochwalić swymi skojarzeniami.
I tu dochodzimy do najciekawszego aspektu rozgrywki. Granie pod presją czasu (gdy okrzyk „STOP” pada już po kilku-kilkunastu sekundach) powoduje, że nie myślimy o tym, jakie skojarzenia może mieć kto inny, lecz po prostu – co się nam kojarzy. I zależnie od towarzystwa, może to wywoływać salwy śmiechu lub zażenowanie. Bo jednym wszystko się kojarzy z polityką, innym z miłością, a jeszcze innym – z… no, wiadomo. Niektórym wszystko się tylko z jednym kojarzy. Zalecana jest zatem ostrożność w doborze współgraczy. Zwłaszcza, że w ten sposób niechcący możemy zdradzić o swojej osobie o wiele więcej, niż byśmy chcieli – a wiedza ta może zostać później użyta…
Twórcy gry od razu zaproponowali dodatkowe urozmaicenia; skrócenie czasu do jednej minuty (choć biorąc pod uwagę tempo gry, w jakiej brałem udział, wszyscy by się nudzili w oczekiwaniu na koniec tejże minuty… ale przecież to gra także dla dzieci!), wariant dynamiczny, który przedstawiłem wyżej, „zakazane inicjały”, czyli lista liter, od których hasła skojarzeń (kolejnych kart) nie mogą się zaczynać, wariant zespołowy oraz grę w języku obcym. To ostatnie może się okazać świetną pomocą do nauki np. angielskiego, gdzie z uwagi na nie tak rozbuchaną odmianę słów, łatwiej o zgodność zapisanych skojarzeń.
koniec
15 września 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Online: Z dna w górę arytmetycznej dżungli
Wojciech Gołąbowski

21 III 2020

Wśród licznych łamigłówek matematycznych dostępnych na rynku szaradziarskim natrafić można na krzyżówkę liczbową. „Hexologic” jest jej bardzo przyjemną odmianą, przeniesioną w świat sześciokątów i wzbogaconą o dodatkowe możliwości.

więcej »

Dla mnie szczepionka, dla ciebie wirus
Marcin Osuch

5 III 2020

Wątpię czy wydawnictwo Trefl przewidziało aż taką „popularność” słowa „wirus”. Wiem natomiast, że gra „Wirus” całkiem im się udała, aczkolwiek pełnię przyjemności gracze osiągną pod pewnymi warunkami.

więcej »

Koteryjki i odrobina klimatu
Miłosz Cybowski

22 II 2020

Podobnie jak rosnąca popularność gier paragrafowych (które zdążyły już znaleźć swoją drogę do mainstreamu), obserwujemy ostatnio wysyp gier video z gatunku visual novel. Jednak „Vampire the Masquerade: Coteries of New York” poza wykorzystaniem mrocznego klimatu znanego z gry fabularnej oferuje bardzo niewiele.

więcej »

Polecamy

Z dna w górę arytmetycznej dżungli

Online:

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Strzelając do zombie
— Miłosz Cybowski

Latający baloniasty kot
— Miłosz Cybowski

W podróż przez cały rok
— Wojciech Gołąbowski

Jeszcze raz to samo, ale lepiej
— Miłosz Cybowski

W kółko to samo
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Ujrzeliśmy gwiazdę na Wschodzie…
— Wojciech Gołąbowski

Przesadzaj!
— Wojciech Gołąbowski

Gdy Prząśniczka w Halce wywija Oberka
— Wojciech Gołąbowski

Z drugiej strony sutanny
— Wojciech Gołąbowski

Z armaty w rycerza
— Wojciech Gołąbowski

Mankamenty rekompensowane grywalnością
— Wojciech Gołąbowski

Odpowiednie dać zauważonej rzeczy słowo
— Wojciech Gołąbowski

Szesnastowieczni agenci ich królewskich mości
— Wojciech Gołąbowski

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie wszystko złoto
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.