Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

‹Traf w 10›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTraf w 10
Data produkcjiwrzesień 2018
Wydawca Trefl
EAN5900511016697
Info2−8 graczy, od 12 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie ma głupich pytań?
[„Traf w 10” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy wiedza jaki program prowadzi Krzysztof Ibisz wnosi coś do naszego życia? Pytanie retoryczne. Na szczęście w „Traf w 10” takich „pustych” pytań jest niewiele.

Marcin Osuch

Nie ma głupich pytań?
[„Traf w 10” - recenzja]

Czy wiedza jaki program prowadzi Krzysztof Ibisz wnosi coś do naszego życia? Pytanie retoryczne. Na szczęście w „Traf w 10” takich „pustych” pytań jest niewiele.

‹Traf w 10›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTraf w 10
Data produkcjiwrzesień 2018
Wydawca Trefl
EAN5900511016697
Info2−8 graczy, od 12 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z dzieciństwa pamiętam grę o nazwie „Mózg elektryczny”. Plansza ze stykami, żarówka i płaska bateria 1). Do tego szablony pytań i odpowiedzi – znaki drogowe, flagi, stolice, chyba nobliści i tak dalej. Oczywiście grę bardzo ułatwiało odkrycie, że połączenia między stykami są stałe i po zapamiętaniu schematu nawet najtrudniejsze pytania przestawały być wyzwaniem. „Traf w 10” w pewnym stopniu przypomina tamtą starą grę. Przede wszystkim zawiera plansze z pytaniami i odpowiedziami. Plansz jest setka, a ponieważ są dwustronne więc pytań jest odpowiednio więcej. Wszystkie są umieszczone w specjalnie przygotowanym plastikowym pudełku (tzw. dekoder pytań). Podobnie jak w „Mózgu…” pytania obejmują wiele dziedzin – literatura, geografia, polityka, motoryzacja, popkultura itd. Jak wspomniałem na początku jest dużo pytań budujących/sprawdzających merytoryczną wiedzę (np. co kojarzy się z danym krajem – fiordy, liść klonu, bumerang) są takie, które pozwolą sprawdzić wiedzę hobbystyczną (np. model samochodu vs. marka) oraz takie, na które znajomość odpowiedzi może przynieść wstyd („Znane pary show-biznesu”, „Przypisz imię do nazwiska” – i tutaj lista mniej lub bardziej celebryckich celebrytów, nie ma Oliviera Janiaka, ale jest Kinga Rusin).
Na środku planszy znajduje się główne pytanie (np. „ Kto to powiedział?”). Dokoła znajduje się dziesięć przykładowych cytatów, a dalej (zasłonięte specjalnymi zatyczkami) znajdują się odpowiedzi.2) Pytania mają różną konstrukcję. Czasem wystarczy zwykła odpowiedź „tak” lub „nie” („Czy to nazwa gatunku dinozaura?”) czasem trzeba odpowiedzieć konkretnie na konkretne pytanie – „W którym mieście znajduje się ta budowla?”. Schody zaczynają się, gdy trzeba podać kolejność. Kolejność zwierząt pod względem szybkości albo substancji pod względem gęstości. Takie pytanie oznacza, że praktycznie trzeba znać odpowiedzi na wszystkie pytania, poukładać je w głowie w zgodnie z odpowiednią zasadą i odpowiedzieć.
Teraz kilka słów o niejasnościach. Zgodnie z instrukcją, w przypadku pytania typu tak/nie (np. „Czy to zwierzę jest ssakiem?”) wskazanie odpowiedzi „waran” jest błędne. Nie chcę tutaj dyskutować o tym czy waran jest ssakiem, bo jest oczywiste, że nie jest. Chodzi o to, że na tak zadane pytanie naturalna wydaje się odpowiedź – nie, waran nie jest ssakiem i punkt powinien zostać zaliczony. Podejście przedstawione w instrukcji byłoby prawidłowe w przypadku, gdy pytanie brzmiałoby „Wskaż zwierzęta, które są ssakami”. A może się czepiam? Koniec końców, grający mogą się umówić jak chcą rozliczać takie pytania.
Trudno coś zarzucić „Traf w 10” od strony wykonania. Całość jest zrobiona estetycznie, z dobrego plastiku, a karty są wydrukowane wyraźnie (może jedynie za mała jest czcionka). Jedyny mankament to dosyć skomplikowany sposób otwarcia dekodera. Na dekoderze znajdują się cztery liczniki punktów więc można grać we czwórkę lub w przypadku większej liczby podzielić się na zespoły. Rozgrywka jest szybka, a czas jej trwania można ustalać poprzez limit punktów, jaki trzeba zdobyć, aby zwyciężyć.
koniec
17 października 2018
1) – nazywana przez niektórych „środkiem do bateryjki” 2) – czyli tak dokładnie – każda plansza to 10 pytań

Komentarze

17 X 2018   13:19:33

Rety! Pamiętam ten "Mózg elektryczny" :-) - wałkowałam go tyle, że do dziś pamiętam co tam było i jako dzieciak miałam pełno "dziwnej" wiedzy - znałam symbole wielu pierwiastków, ale nie wiedziałam, co to pierwiastek, po co mu symbol i w ogóle o co chodzi :-)))

23 X 2020   22:10:03

Pamiętam moment, w którym odkryłem, że pytania i odpowiedzi połączone są kabelkami i wystarczy zapamiętać te połączenia :-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o grach: X-Meni nie wystarczają
Miłosz Cybowski

28 XI 2021

„X-Men: Bunt mutantów” nie sprawdza się ani jako gra kooperacyjna, ani jako tytuł wykorzystujący kościaną mechanikę. Mimo różnorodności bohaterów oraz złoczyńców, nie wspominając o wielu fazach rozgrywki, jest to planszówka zupełnie pozbawiona charakteru.

więcej »

Postapokaliptyczna klasyka
Miłosz Cybowski

24 VII 2021

W ostatnich latach mogliśmy obserwować prawdziwy wysyp gier paragrafowych, szczególnie adresowanych do młodszych czytelników. Jak na ich tle prezentuje się „Piekło na autostradzie” (ugrzecznione i mniej kontrowersyjne tłumaczenie oryginalnego „Highway Holocaust”) Joe’go Devera?

więcej »

W świecie pdf-ów: Początki na Arrakis
Miłosz Cybowski

23 VII 2021

Zbliżająca się wielkimi krokami premiera najnowszej ekranizacji „Diuny” Franka Herberta związana jest z całym szeregiem innych publikacji związanych z tym uniwersum. „Wormsign”, przygoda startowa do nowego systemu „Dune: Adventures in the Imperium”, jest jedną z nich.

więcej »

Polecamy

Testowanie szczepionki na wirusa?

Online:

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Piękne „nic”
— Marcin Osuch

Koniec, po prostu
— Marcin Osuch

Bohaterowie nie zawsze wygrywają
— Marcin Osuch

Znacie? Tak się Wam tylko wydaje
— Marcin Osuch

10 naj… : Wehikuły czasu
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fajne te dodatki, ale…
— Marcin Osuch

Serce Hegemona
— Marcin Osuch

Największy koszmar Garfielda
— Marcin Osuch

Nie tylko dla wychowanych w PRL
— Marcin Osuch

Fotorelacja z wystawy prac Grzegorza Rosińskiego
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.