Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Phil Walker-Harding
‹Gizmos›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGizmos
Data produkcji21 listopada 2018
Autor
Wydawca Portal Games
EAN5902560381733
Info2-4 graczy, wiek 14+
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o grach: Nowa, lepsza „Machina”
[Phil Walker-Harding „Gizmos” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Bardzo wiele elementów „Gizmos” przywodzi na myśl leciwą „Machinę”. I nawet jeśli grze brakuje tego samego klimatu, którym charakteryzowała się jedna z pierwszych gier Wydawnictwa Portal, to jest to wciąż tytuł wart uwagi.

Miłosz Cybowski

Krótko o grach: Nowa, lepsza „Machina”
[Phil Walker-Harding „Gizmos” - recenzja]

Bardzo wiele elementów „Gizmos” przywodzi na myśl leciwą „Machinę”. I nawet jeśli grze brakuje tego samego klimatu, którym charakteryzowała się jedna z pierwszych gier Wydawnictwa Portal, to jest to wciąż tytuł wart uwagi.

Phil Walker-Harding
‹Gizmos›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGizmos
Data produkcji21 listopada 2018
Autor
Wydawca Portal Games
EAN5902560381733
Info2-4 graczy, wiek 14+
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Można by nawet pokusić się o stwierdzenie, że w „Gizmos” nie ma żadnego klimatu i liczy się tylko i wyłącznie mechanika. Tak naprawdę tylko od graczy będzie zależało, jak – poprzez zakup odpowiednich maszyn do swoich warsztatów – będą zdobywali punkty oraz surowce (reprezentowane tutaj przez różnokolorowe kuleczki) niezbędne do konstruowania kolejnych wynalazków. Budowanie własnej mechaniki oraz planowanie kolejnych posunięć potrafi być bardzo wymagające, szczególnie że gra jest niezwykle dynamiczna. Każdy z graczy w swojej rundzie ma do wykonania tylko jedną akcję: dobranie kulki, budowę, zarchiwizowanie lub przeszukanie.
O ile na początku nie dzieje się w grze nic poza tymi podstawowymi akcjami, wraz z przyrostem wybudowanych maszyn zaczynają powstawać złożone kombinacje ruchów. Dla przykładu budowa czerwonej maszyny umożliwi nam dobranie jeden z sześciu dostępnych kulek, a jeśli tak kulka była niebieska, będziemy mogli jeszcze dobrać jedną kulkę w ciemno. Kombinacje są tak naprawdę nieograniczone i wprowadzanie ich w życie stanowi prawdziwą frajdę.
Jednocześnie jednak nie spodziewajmy się po „Gizmos” zbyt wiele pod względem interakcji z pozostałymi graczami. Owszem, można podbierać innym dostępne na stole projekty lub dostępne kulki, ale to już wymaga zwracania uwagi na to, co przeciwnicy budują u siebie. Na to natomiast najzupełniej w świecie brak w tej grze czasu, bo gdy tylko jeden z graczy zmajstruje swoją szesnastą machinę (lub czwartą machinę trzeciego poziomu) – gra dobiega końca.
Można mieć też zastrzeżenia do specjalnego, kartonowego podajnika na kulki, który zajmuje większość pudełka. Po namyśle stwierdzam jednak, że jest on całkiem przydatnym bajerem, bez którego rozgrywka nie byłaby aż tak dynamiczna. Dzięki niemu bowiem zasady związane z doborem jednej z widocznych kulek (zawsze jest ich sześć) lub jednej z kulek w ciemno (tych jest cały zapas) mają faktycznie sens.
Czy zatem warto? Jeśli nie będzie nam przeszkadzać sucha i pozbawiona solidniejszego tła rozgrywka, w której liczy się głównie mechanika, można śmiało spróbować swoich sił z „Gizmos”. Nie jest to gra wybitna, nie każdemu przypadnie do gustu, ale nadrabia dynamiką i różnorodnością.
koniec
14 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o grach: X-Meni nie wystarczają
Miłosz Cybowski

28 XI 2021

„X-Men: Bunt mutantów” nie sprawdza się ani jako gra kooperacyjna, ani jako tytuł wykorzystujący kościaną mechanikę. Mimo różnorodności bohaterów oraz złoczyńców, nie wspominając o wielu fazach rozgrywki, jest to planszówka zupełnie pozbawiona charakteru.

więcej »

Postapokaliptyczna klasyka
Miłosz Cybowski

24 VII 2021

W ostatnich latach mogliśmy obserwować prawdziwy wysyp gier paragrafowych, szczególnie adresowanych do młodszych czytelników. Jak na ich tle prezentuje się „Piekło na autostradzie” (ugrzecznione i mniej kontrowersyjne tłumaczenie oryginalnego „Highway Holocaust”) Joe’go Devera?

więcej »

W świecie pdf-ów: Początki na Arrakis
Miłosz Cybowski

23 VII 2021

Zbliżająca się wielkimi krokami premiera najnowszej ekranizacji „Diuny” Franka Herberta związana jest z całym szeregiem innych publikacji związanych z tym uniwersum. „Wormsign”, przygoda startowa do nowego systemu „Dune: Adventures in the Imperium”, jest jedną z nich.

więcej »

Polecamy

Testowanie szczepionki na wirusa?

Online:

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

X-Meni nie wystarczają
— Miłosz Cybowski

Bóbr, nietoperz i inny zwierz
— Miłosz Cybowski

Stary smok mocno śpi
— Miłosz Cybowski

Próba czasu
— Miłosz Cybowski

Asasyni warci wielbłąda
— Miłosz Cybowski

Artefakt albo psikus
— Miłosz Cybowski

O jedną księgę za daleko
— Miłosz Cybowski

Czy Hokusai byłby dumny?
— Miłosz Cybowski

Zamki z kości
— Miłosz Cybowski

Tylko dla dwojga
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Krótko o książkach: Wzloty i (głównie) upadki
— Miłosz Cybowski

Jesteśmy tylko nośnikami
— Miłosz Cybowski

Dwóch panów w drodze (nie licząc lokaja)
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Głównie dla specjalistów
— Miłosz Cybowski

Sześć światów Hain: Świat szósty – dwugłos
— Miłosz Cybowski, Beatrycze Nowicka

Krótko o książkach: Na dalekiej Sanocczyznie
— Miłosz Cybowski

Ten okrutny XX wiek: Zbrodnia bez kary
— Miłosz Cybowski

Do księgarni marsz: Listopad 2021
— Miłosz Cybowski, Sławomir Grabowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek

Krótko o książkach: Potrafił być irytujący
— Miłosz Cybowski

Hannibal ante portas
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.