Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

‹Liberated›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLiberated
Data produkcji2 czerwca 2020
Producent Atomic Wolf
Wydawca Walkabout
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Trochę bardziej komiks niż gra
[„Liberated” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mariaż gier komputerowych z komiksem nie jest zjawiskiem zbyt powszednim. Pierwszym tytułem przychodzącym mi do głowy jest kultowe „Comix Zone”. Nad produkcjami z gatunku „digital novel” nie ma sensu się rozwodzić, podobnie jak nad grami opartymi na komiksowych motywach. Te bywały zarówno lepsze, jak i gorsze. Trafiały się również prawdziwe perły, ale to wymieniona na samym początku tego tekstu produkcja Segi jawi się jako idealna hybryda obu mediów…

Krzysztof Przygoda

Trochę bardziej komiks niż gra
[„Liberated” - recenzja]

Mariaż gier komputerowych z komiksem nie jest zjawiskiem zbyt powszednim. Pierwszym tytułem przychodzącym mi do głowy jest kultowe „Comix Zone”. Nad produkcjami z gatunku „digital novel” nie ma sensu się rozwodzić, podobnie jak nad grami opartymi na komiksowych motywach. Te bywały zarówno lepsze, jak i gorsze. Trafiały się również prawdziwe perły, ale to wymieniona na samym początku tego tekstu produkcja Segi jawi się jako idealna hybryda obu mediów…

‹Liberated›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLiberated
Data produkcji2 czerwca 2020
Producent Atomic Wolf
Wydawca Walkabout
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
…i inspiracja dla „Liberated” – od niedawna dostępnej na Nintendo Switch (a wkrótce również na PC) produkcji niezależnego polskiego studia Atomic Wolf. Przyznam szczerze, że pierwsze zapowiedzi wzbudziły we mnie zainteresowanie. Głównie przez obraną przez autorów konwencję interaktywnego komiksu i intrygującą oprawę graficzną.
Świat „Liberated” jest ucieleśnieniem najczarniejszych wizji twórców Black Mirror, w których technologia staje się doskonałym narzędziem do sprawowania kontroli nad społeczeństwem. Wszechobecny monitoring, kontrola transakcji, dokumentujące niemal każdy krok social media i władza, która trzyma swoich obywateli na krótkiej cyfrowej smyczy. Krótko mówiąc: świat, który niemal czai się za rogiem, przyprawiając o palpitacje serca osoby ceniące swoją prywatność.
Kimś takim jest bohater „Liberated” i, jak łatwo się domyślić, władzom nie do końca to odpowiada. Każde odchylenie od norm stwarza zagrożenie dla funkcjonowania idealnie skalibrowanej maszyny obywatelskiego posłuszeństwa. Bohater szybko zostaje zwerbowany do tytułowej antysystemowej organizacji i tak zaczyna się nasza przygoda z „Liberated”.
Opowieść została przedstawiona w formie wspomnianego wcześniej interaktywnego komiksu w czterech tomach. Na ekranie widzimy kartkę z poszczególnymi kadrami – część z nich stanowi pole akcji, inne służą jedynie za fabularne wypełniacze. Ogląda się to dobrze, szczególnie biorąc pod uwagę wysoki poziom artystyczny rysunków. Trochę gorzej się niestety w to gra.
„Liberated” to gra akcji z elementami platformowymi, przepełniona sekwencjami QTE. Trochę tu „Limbo” i „Inside”, trochę „Deadlight”, ale w żadnym swoim aspekcie produkcja Atomic Wolf nie może się równać z dokonaniami PlayDead i Tequila Works. To, co drażni, to trochę źle wyważone i zbyt szybkie tempo rozgrywki, momentami kulawa responsywność postaci, a także uproszczenia mechaniki sprawiające, że czasami do zaliczenia kadru wystarczy trzymać analoga wychylonego w prawo i kilkukrotnie wcisnąć ten sam przycisk. Nie, żebym jakoś przesadnie narzekał, ale konkurencja w tym gatunku pokazała znacznie więcej.
Więcej też obiecywałem sobie po fabule, która – choć niezbyt oryginalna – na początku ochoczo wciągała mnie w swój wir. Niestety, każdy kolejny zeszyt obniżał loty, a zastosowane przez scenarzystów narracyjne twisty nie do końca zagrały tak, jak powinny. Sytuację uratowała końcówka gry, niemniej drobne poczucie rozczarowania pozostało ze mną do samego końca.
„Liberated” nie jest grą złą, a nawet ma zadatki na tytuł więcej niż przeciętny. Gdyby uspokoić trochę tempo i oddać graczom większą kontrolę nad wydarzeniami, byłby to tytuł godny polecenia każdemu miłośnikowi gier akcji. W obecnej formie „Liberated” jest takim trochę bardziej komiksem niż grą, oraz ciekawą demonstracją pomysłowości swoich twórców. Mam nadzieję, że w swoich kolejnych produkcjach odnajdą odpowiedni balans między formą a treścią. Ale zagrać warto!
koniec
30 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Postapokaliptyczna klasyka
Miłosz Cybowski

24 VII 2021

W ostatnich latach mogliśmy obserwować prawdziwy wysyp gier paragrafowych, szczególnie adresowanych do młodszych czytelników. Jak na ich tle prezentuje się „Piekło na autostradzie” (ugrzecznione i mniej kontrowersyjne tłumaczenie oryginalnego „Highway Holocaust”) Joe’go Devera?

więcej »

W świecie pdf-ów: Początki na Arrakis
Miłosz Cybowski

23 VII 2021

Zbliżająca się wielkimi krokami premiera najnowszej ekranizacji „Diuny” Franka Herberta związana jest z całym szeregiem innych publikacji związanych z tym uniwersum. „Wormsign”, przygoda startowa do nowego systemu „Dune: Adventures in the Imperium”, jest jedną z nich.

więcej »

Jak pić, to w wesołym towarzystwie
Wojciech Gołąbowski

17 VII 2021

Witaj, goblinie! Siadaj, czeka na nas wiele eliksirów do wypicia! Nie przejmuj się, jeśli w trakcie imprezy wyzioniesz ducha – to może być stan przejściowy. Zdrowie wiedźmy!

więcej »

Polecamy

Testowanie szczepionki na wirusa?

Online:

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.