Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Matt Forbeck
‹Strange Bedfellows›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStrange Bedfellows
Data produkcji1997
Autor
Wydawca Pinnacle
CyklDeadlands, Under a Harrowed Moon, Dime Novels
Info64s.
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Kup w
DriveThruRPG
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Erpegi ze starej szafy: Między wilkołakiem a wygrzebańcem
[Matt Forbeck „Strange Bedfellows” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy mogłoby być coś bardziej pasującego do Martwych Ziem niż crossover z Wilkołakiem na dzikim zachodzie (czyli „Werewolf: The Wild West”)? O ile jednak sam pomysł jest godzien uwagi, to już jego wykonanie w postaci czwartej groszowej przygody pt. „Strange Bedfellows” rozczarowuje.

Miłosz Cybowski

Erpegi ze starej szafy: Między wilkołakiem a wygrzebańcem
[Matt Forbeck „Strange Bedfellows” - recenzja]

Czy mogłoby być coś bardziej pasującego do Martwych Ziem niż crossover z Wilkołakiem na dzikim zachodzie (czyli „Werewolf: The Wild West”)? O ile jednak sam pomysł jest godzien uwagi, to już jego wykonanie w postaci czwartej groszowej przygody pt. „Strange Bedfellows” rozczarowuje.

Matt Forbeck
‹Strange Bedfellows›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStrange Bedfellows
Data produkcji1997
Autor
Wydawca Pinnacle
CyklDeadlands, Under a Harrowed Moon, Dime Novels
Info64s.
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Kup w
DriveThruRPG
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Opowiadanie przedstawia nam ciąg dalszy przygód Ronana Lyncha – tym razem ponownie w towarzystwie Betty i Van Heltera (czyli postaci znanych z „Córy zatracenia” [link]). Choć nieumarły rewolwerowiec miał już do czynienia z różnymi dziwnymi potworami, to wilkołaki, które napotyka na swojej drodze, nie pochodzą wcale ze znanego mu świata. Jak się bowiem okazuje, jeden z wilkołaków opuścił swój świat i, podróżując przez Umbrę, dotarł na Dziwny Zachód. Za nim ruszyła grupa pościgowa, mająca na celu poradzenie sobie z renegatem. Wszystko to jest dość grubymi nićmi szyte, szczególnie zaś swoboda, z jaką nowoprzybyli garou sieją chaos i wdają się w walkę z każdym, kogo napotykają na swojej drodze – w tym oczywiście z samym Lynchem i jego kompanami. Ale kiedy opadnie już kurz i wszyscy (zgodnie z prawidłami tworzenia drużyn w erpegach) się pogodzą, możemy poczytać przydługie dialogi tłumaczące, jak działa wilkołacza magia i podróż między światami. Zakończenie zaś wydaje się napisane na szybko i bez większego pomysłu, zapowiadając jednocześnie ciąg dalszy trylogii „Unharrowed Moon”.
Niewiele lepiej jest z samą przygodą – czy może raczej jej brakiem. Jak dowiadujemy się w drugiej części, tak naprawdę nie ma żadnej fabuły, a sednem całej historii (którą będziemy musieli sami stworzyć) jest doprowadzenie do epickiego finału (o nim za moment). Ukłonem w stronę fanów Martwych Ziem lub Wilkołaka są propozycje na wprowadzenie bohaterów z obu uniwersów do przygody. Choć motywy, które mogą popychać kowbojów z Dziwnego Zachodu do działania, są w pełni zrozumiałe, to już kwestia pogoni przez Umbrę za jednym renegatem dla grupy garou wydaje się o wiele mniej przemyślana (by nie powiedzieć, że jest zupełnie bez sensu). Opis przygody dostarcza nam najważniejszych zrębów, które sprowadzają się do przedstawiania dotychczasowych wydarzeń, głównych bohaterów niezależnych i miejsc, które posse będzie mogła odwiedzić. Rzecz jednak w tym, że wszystko to jest bardzo nieskładne – do tego stopnia, że nawet główny antagonista prezentuje się zupełnie bezbarwnie. Co gorsza, można nawet poczuć do niego pewną sympatię, bo w szaleństwie, które go ogarnęło, jest metoda. Gwoździem do trumny jest zakończenie, w którym Matt Forbeck mówi nam wprost, co powinno się wydarzyć i że naszą rolą, jako Mistrza Gry, jest zadbanie o to, by finał nie odbiegł zanadto od tego, co autor sobie zaplanował.
Dodane na samym końcu zasady łączenia obu systemów, z przeliczaniem poszczególnych cech i umiejętności między nimi, to, no właśnie, zaledwie dodatek, który nie został przy tym najlepiej przemyślany. Skłonny jestem przyznać rację Wydawnictwu MAG, które nie zdecydowało się na wydanie tej przygody groszowej z uwagi na jej niską jakość. Polscy fani Wilkołaka i Martwych Ziem niewiele stracili na braku polskiej wersji „Strange Bedfellows”.
koniec
3 września 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o grach: W poszukiwaniu wolności
Miłosz Cybowski

28 III 2023

Seria „Cartaventura” jest dość niepozorna, ale różne odsłony tej paragrafowej gry planszowo-karcianej potrafią dostarczyć sporo dobrej zabawy.

więcej »

Niezbędny zestaw startowy
Miłosz Cybowski

25 III 2023

Zawsze wydawało mi się, że startery do systemów RPG są przeznaczone dla tych, którzy nie są pewni, czy chcą się mierzyć z danym settingiem lub nie chcą od razu inwestować w podręczniki główne. Tak się jednak składa, że „Zestaw Startowy” do czwartej edycji Warhammera jest (ze względu na zamieszczone tam dodatki) niemalże niezbędny.

więcej »

W świecie pdf-ów: Słudzy Pana Rozkładu
Miłosz Cybowski

18 III 2023

„The Warband of Bayl of Many Eyes” to klimatyczny dodatek, z którego można zrobić całkiem dobry użytek. Ale z pewnością nie przyda się on wszystkim.

więcej »

Polecamy

Słudzy Pana Rozkładu

W świecie pdf-ów:

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Polityka wśród zielonoskórych
— Miłosz Cybowski

Tajemnicza wyspa
— Miłosz Cybowski

Nie trać głowy
— Miłosz Cybowski

Przygoda na Halloween
— Miłosz Cybowski

W ogrodzie Morra
— Miłosz Cybowski

Kaplice zamiast pomników
— Miłosz Cybowski

Gabinet osobistości
— Miłosz Cybowski

Nieludzie Starego Świata
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Ci źli Decadosi
— Miłosz Cybowski

Wędrówka wśród ogrodów
— Miłosz Cybowski

Rycerz i jego poszukiwania
— Miłosz Cybowski

Podróż ku oświeceniu
— Miłosz Cybowski

Panowie na włościach
— Miłosz Cybowski

Tego robaka nie da się zalać
— Miłosz Cybowski

Zaleźć komuś za skórę
— Miłosz Cybowski

Żegnajcie, przygody groszowe!
— Miłosz Cybowski

Zasoleni Hiszpanie
— Miłosz Cybowski

Zero sensu
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Są dwa rodzaje ludzi na tym świecie
— Wiktor Matlakiewicz

Tegoż autora

Krótko o grach: W poszukiwaniu wolności
— Miłosz Cybowski

Niezbędny zestaw startowy
— Miłosz Cybowski

Myślenie życzeniowe
— Miłosz Cybowski

Miniaturowy Wielki Kosmiczny Chomik w natarciu
— Miłosz Cybowski

Postęp musi trwać
— Miłosz Cybowski

W świecie pdf-ów: Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

W świecie pdf-ów: Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

W krainie Wojennego Młota: Luty 2023
— Miłosz Cybowski

Chaos, którego należało uniknąć
— Miłosz Cybowski

Nadmiar szkodzi
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.