Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lutego 2021
w Esensji w Esensjopedii

Adam Kałuża
‹Mozaika›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMozaika
Data produkcjilipiec 2008
Autor
Wydawca Kuźnia Gier
Info3-5 graczy
Cena49,–
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Puzzle na punkty
[Adam Kałuża „Mozaika” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Grając w „Mozaikę”, szybką grę logiczną autorstwa Adama Kałuży, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że układa się trochę bardziej skomplikowane puzzle. Trzeba przede wszystkim dbać o to, by poszczególne elementy do siebie pasowały jak najlepiej, tworząc coś, za co będzie można pod koniec gry zgarnąć jak najwięcej punktów. A latające tu i tam muchy są, jak to w życiu, bardzo irytującym utrudnieniem.

Miłosz Cybowski

Puzzle na punkty
[Adam Kałuża „Mozaika” - recenzja]

Grając w „Mozaikę”, szybką grę logiczną autorstwa Adama Kałuży, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że układa się trochę bardziej skomplikowane puzzle. Trzeba przede wszystkim dbać o to, by poszczególne elementy do siebie pasowały jak najlepiej, tworząc coś, za co będzie można pod koniec gry zgarnąć jak najwięcej punktów. A latające tu i tam muchy są, jak to w życiu, bardzo irytującym utrudnieniem.

Adam Kałuża
‹Mozaika›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMozaika
Data produkcjilipiec 2008
Autor
Wydawca Kuźnia Gier
Info3-5 graczy
Cena49,–
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zasady gry są mało skomplikowane: oto każdy z graczy ma przed sobą niewielką planszę składającą się z szesnastu pól, na której ma ułożyć tytułową mozaikę z pojedynczych klocuszków. W każdej rundzie na stół wykładana jest liczba elementów o jeden większa niż ilość graczy, spośród których każdy może wybrać tylko jeden żeton. O pierwszeństwie wyboru decyduje licytacja, zaś po niej następuje układanie kawałków mozaiki na swojej planszy i zgarnianie za to dodatkowych monet. Żeby nie było zbyt łatwo i przyjemnie, po każdej licytacji gracz, który wyłożył najmniej monet, musi położyć na swojej mozaice muchę. Ma ona niebanalne znaczenie przy końcowym podliczaniu punktów.
Jakich punktów? Otóż nie chodzi o to, by ułożyć coś, co pozostali gracze okrzykną mianem najładniejszej mozaiki, ale coś, co będzie zaliczało się do największej liczby punktowanych wzorów opisanych w instrukcji. Najłatwiej jest ułożyć linie i kwadraty, ale można za nie zgarnąć co najwyżej od dwóch do czterech punktów. O wiele więcej oferują symetrie pionowe, poziome lub ukośne, jednak ich ułożenie, przy ograniczonej ilości żetonów, to prawdziwe wyzwanie. Aby cokolwiek się udało, trzeba zacząć myśleć o tym wyjątkowo wcześnie i planować z dużym wyprzedzeniem, obserwując żetony wykorzystywane przez innych graczy i kalkulując tak, by przypadkiem nie okazało się, że w środku gry brakuje nam jednego, za to niedostępnego kwadracika do zwycięstwa.
Co ze wspomnianą wyżej muchą? Ma ona spore znaczenie podczas końcowego podliczania punktów: obniża wartość wzoru, na jakim siedzi, o jeden. Przykładowo: za linię składającą się z żetonów w takim samym kolorze (wartość punktowa: dwa), gdy na jednym będzie siedziała mucha, dostaniemy jedynie jeden punkt. Niby nic strasznego, ale jeśli ten sam żeton wchodzi w skład drugiej linii lub kwadratu, straty są większe.
Wbrew pozorom „Mozaika” nie cechuje się nadmierną losowością, z jaką pojawiają się w grze kolejne elementy układanki. Do wyboru mamy kwadraciki w czterech kolorach i trzech wzorach, co daje nam dwanaście różnorodnych elementów, zatem w grze dla trzech graczy (wykorzystującej sześćdziesiąt żetonów) każdy z nich powinien pojawiać się po pięć razy. Zaopatrzeni w tę wiedzę, możemy śmiało planować nasze posunięcia o kilka kroków naprzód, choć bez odrobiny szczęścia się oczywiście nie obędzie.
Plusy:
  • szybka rozgrywka
  • ładne wykonanie
Minusy:
  • nie wciąga
koniec
18 marca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o grach: Próba czasu
Miłosz Cybowski

20 II 2021

„Dominion” wraz z licznymi dodatkami należy do klasyków gier karcianych spod znaku mechaniki budowania talii. O ile jednak kiedyś ta gra, z braku innych dostępnych tytułów, mogła wciągać, to dzisiaj nie wytrzymuje już próby czasu.

więcej »

Krótko o grach: Asasyni warci wielbłąda
Miłosz Cybowski

13 II 2021

„Pięć Klanów” to gra, którą swego czasu reklamowano jako przeciwieństwo bardziej klasycznych planszówek: zamiast dokładać pionki na modułową planszę, główna mechanika polega na zabieraniu tychże. I, trzeba przyznać, ta innowacja sprawdza się tutaj bardzo dobrze.

więcej »

Podróż na tropikalne wyspy
Agata Hanak

16 I 2021

Papua-Nowa Gwinea jest wyspiarskim państwem Oceanii. To egzotyczne miejsce stało się inspiracją do stworzenia gry, w której będziemy musieli budować mosty, aby połączyć ze sobą rozproszone terytoria.

więcej »

Polecamy

Testowanie szczepionki na wirusa?

Online:

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Budowanie domu
— Agata Hanak

G(ó)ra, z którą nie ma żartów
— Jakub Małecki

To, czego nie widać na powierzchni
— Justyna Lenda

K3 – przedmurze niebios
— Kamil Sambor

Mała Esensja: Krab w panierce raz!
— Kamil Sambor

Mała Esensja: Z liścia na liść
— Jakub Małecki

Spryt i przestrzeń
— Bartosz Hornik

Łowcy smoków
— Kamil Sambor

Niebios próg
— Kamil Sambor

Mała Esensja: Brawurowo, grywalnie i nostalgicznie
— Kamil Sambor

Tegoż autora

Droga na pewno ma kres
— Miłosz Cybowski

Władza wszystko tłumaczy
— Miłosz Cybowski

Gruziński rozmach, ormiańska powściągliwość
— Miłosz Cybowski

Karty superbohaterów
— Miłosz Cybowski

Układ Słoneczny to za mało
— Miłosz Cybowski

Historia kontynentu z brytyjskiego punktu widzenia
— Miłosz Cybowski

Na starożytnych polach bitewnych
— Miłosz Cybowski

Liczy się mechanika, nie klimat
— Miłosz Cybowski

Czyja wojna?
— Miłosz Cybowski

Thriller nadprzyrodzony
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.