Praca wreWywiad z Filipem Łajszczakiem z wydawnictwa "Stalowa Twierdza"
![]() 'Labirynt Światów' - logo Esensja: Opowiedz o Waszym pierwszym projekcie - "Narodzinach potwora". W jakiej fazie się znajduje ten dodatek? Ustaliliście już datę premiery? Filip Łajszczak: Stan prac na dziś (21 stycznia): trwa redakcja tekstu i dopisywane są fragmenty mechaniki, które uznaliśmy za niezbędne w pierwszym podręczniku. Nie ma jeszcze kompletu ilustracji, ale już wkrótce powinny się pojawić. Kończone są mapy i plany miast. W skrócie - praca wre i zmierza do, miejmy nadzieję, szczęśliwego końca. Wkrótce zaprezentujemy na naszej stronie gotową okładkę. Nie ogłaszamy jeszcze daty premiery - nie chcemy rzucać słów na wiatr. Kiedy będziemy pewni, że wszystko jest już opanowane, a ewentualne opóźnienia mogą zależeć tylko od nas, podamy datę. Na razie trzymamy się szerokiego terminu - pierwszy kwartał 2004 r. Esensja: Z jakimi trudnościami spotkaliście się, pisząc "Narodziny potwora"? Co jest największą "kulą u nogi"? FŁ: Trudno powiedzieć, ponieważ prace jeszcze się nie zakończyły. Na razie największy kłopot sprawia nam to, że praca redakcyjna trwa trochę dłużej, niż się spodziewaliśmy. Ciągle widzimy, że coś można zrobić jeszcze lepiej. Dlatego przez cały czas poprawiamy wydawałoby się gotowy już tekst - nie chcemy wypuścić niedoróbki. W końcu to nasza pierwsza publikacja. Byliśmy przygotowani na problemy. Niektórzy z nas zajmowali się działalnością wydawniczą, ale nie związaną z grami fabularnymi. Mamy nadzieję, że następne produkty będą powstawać trochę szybciej. Esensja: Zainaugurowana tym dodatkiem seria "Labirynt Światów" ma nam przybliżyć świat znany z książek Konrada T. Lewandowskiego. Jaki wpływ na dodatki ma autor sagi o kotołaku Ksinie? Kto ma ostatnie słowo w kwestii szczegółów? Innymi słowy - jak dużo swobody macie przy tworzeniu "Labiryntu Światów"? ![]() 'Stalowa Twierdza' - logo FŁ: Konrad Lewandowski jest faktycznym współautorem "Narodzin Potwora". Jest odpowiedzialny za swój świat i zasadniczy kształt fabuły. Piotrek Cichy zajmuje się warstwą systemową, a także, jako doświadczony prowadzący, dostosowuje fabułę tak, aby była jak najbardziej "grywalna", np. opisane przez Konrada potwory były pierwotnie o wiele bardziej zabójcze niż te, które znajdą się w ostatecznej wersji podręcznika. Planujemy jednak umieszczenie specjalnej morderczej "wersji reżyserskiej" jako rozszerzenia sieciowego dostępnego do ściągnięcia z naszej strony. Wtedy każdy będzie mógł zobaczyć, o co mi chodzi. Esensja: Wielu graczy nie zna prozy Lewandowskiego, nie wie nic o świecie Ksina. Jakbyś ich zachęcił do gry właśnie w tym uniwersum? FŁ: Najkrócej mówiąc, to bardzo atrakcyjna i bogata rzeczywistość. Właściwie jest to "wieloświat", ponieważ "Labirynt..." tworzą także inne światy, między innymi ten przedstawiony w powieści "Most nad Otchłanią". Cechą charakterystyczną dla świata Ksina jest Ono - potężna, nieludzka i nieobliczalna siła odpowiedzialna za kształt magii i powstawanie potworów w tym świecie. Jednocześnie Ono jest narzędziem, które próbują wykorzystać spragnieni potęgi czarownicy. Myślę, że w tym świecie wielbiciele różnych stylów gry znajdą coś dla siebie. Mroczne tajemnice, walka z potworami, intrygi, spiski, personal horror, polityka i potężna magia - co kto lubi. Od prowadzącego będzie zależało, jaki aspekt świata postawi na pierwszym miejscu. ![]() Fragment mapy Esensja: Czy "Narodziny potwora" i inne dodatki z tej serii będą w stanie funkcjonować jako kompletny setting, czy będą to raczej jedno-, dwustrzałówki? FŁ: Docelowo będzie to oczywiście kompletny setting. Już z "Narodzinami Potwora" w ręku będzie można spokojnie prowadzić nie tylko zawartą w podręczniku przygodę, ale także własną kampanię w Suminorze. Stopniowo, z każdą publikacją, świat będzie się wzbogacał. Jeśli pierwsze cztery publikacje okażą się wydawniczym sukcesem, wydamy pełną, dużą "podstawkę". Esensja: Z waszej strony internetowej http://www.d20.pl można dowiedzieć się co nieco o planach "Stalowej Twierdzy" na rok 2004. Wśród nich znajduje się zagadkowy dodatek do d20 Modern. Czy możemy liczyć na uchylenie choć rąbka tajemnicy? Co to będzie? FŁ: Będzie to coś uniwersalnego, niezwiązanego z żadnym konkretnym światem "powieściowym", przydatne dla wszystkich. Więcej informacji już wkrótce. Esensja: Po wakacjach planujecie wydać podręcznik do "Dominium Solarnego" - settingu science-fiction opartego na książkach "Kolory sztandarów" i "Schwytany w światła" Tomka Kołodziejczaka. Czy zdecydujecie się na formę "Labiryntu Światów", a więc kilka dodatków zawierających opis części świata oraz przygodę, czy będzie to jeden "duży" podręcznik? FŁ: "Dominium Solarne" będzie wymagało odejścia od podstawowych zasad d20 modern. W związku z tym konieczne będzie wydanie naprawdę dużego podręcznika. Esensja: Co sądzisz o polskim rynku d20 i w ogóle RPG? Czy to dobry moment na wydanie "Narodzin potwora"? ![]() 'Stalowa Twierdza' FŁ: Tak, to dobry moment. Po ponad roku od wydania "Podręcznika Gracza", gdy ma go w rękach osiem tysięcy osób, przyszła pora na poszerzenie oferty o polskie produkty. Po wydaniu trzeciej edycji D&D rynek RPG ulega przekształceniom podobnym do amerykańskiego. My wyciągamy z tego wnioski i postępujemy konsekwentnie. Esensja: ISA prze do przodu, regularnie wydając nowe podręczniki. Wydawnictwo Portal nie ma za to szczęścia do d20 - ich dodatki sprzedają się kiepsko i nie zanosi się na zmiany. Nie obawiacie się, że "Labirynt Światów" spotka się z chłodnym przyjęciem? FŁ: Portal wyciąga wnioski z wyników sprzedaży swoich pierwszych publikacji. Długo by mówić o przyczynach takich, a nie innych liczb sprzedanych egzemplarzy. Jesteśmy w kontakcie z Ignacym Trzewiczkiem i wymieniamy się opiniami. Wyniki Portalu to ważna nauka także dla nas. Nie boimy się jednak i jesteśmy przekonani, że powiedzie nam się lepiej. Esensja: Na zakończenie przybliż nam sylwetki ludzi pracujących dla "Stalowej Twierdzy". Kim jesteście, kto się czym zajmuje? FŁ: Wywodzimy się z warszawskiego Klubu Twierdza, w którym od początku lat 90. gramy w gry fabularne. Od dłuższego czasu przymierzaliśmy się do założenia własnego wydawnictwa, ale dopiero pojawienie się Otwartej Licencji na Gry i polskiej edycji D&D dało nam impuls do zajęcia się tym na poważnie. Poza "Stalową Twierdzą" mamy także inne zajęcia. W wydawnictwie podzieliliśmy się zadaniami - Piotrek Cichy zajmuje się merytorycznie naszymi produktami, Jakub Czułba opiekuje się techniczną stroną produkcji, domeną Michała Dyra są finanse i strona formalno-prawna naszego przedsięwzięcia, Arek Olszewski jest naszym webmasterem i kartografem. Ja staram się to wszystko skoordynować. Można także powiedzieć, że zajmuję się PR - dlatego też rozmawiamy. Oczywiście ten podział jest raczej orientacyjny, bo pomagamy sobie wzajemnie. Więcej informacji o nas i o naszych planach zaleźć można na stronie http://www.d20.pl. Esensja: Dziękuję za wywiad i powodzenia! Z Filipem Łajszczakiem rozmawiał Zeus. ![]() 1 stycznia 2004 |
Pierwszy w tym roku przegląd recenzji. W styczniu nie było źle.
więcej »Zapraszam na wywiad z Igacym Trzewiczkiem z Wydawnictwa Portal – porozmawiamy o jego najnowszym tytule: „Detektyw: Kryminalna gra planszowa”.
więcej »O rynku wydawniczym gamebooków, literaturze i rozwoju gier paragrafowych rozmawiają Adrian Kuc i założyciel magazynu „Masz Wybór” oraz Wydawnictwa Wielokrotnego Wyboru Mikołaj Kołyszko.
więcej »Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Polityka wśród zielonoskórych
— Miłosz Cybowski
Tajemnicza wyspa
— Miłosz Cybowski
Nie trać głowy
— Miłosz Cybowski
Przygoda na Halloween
— Miłosz Cybowski
W ogrodzie Morra
— Miłosz Cybowski
Kaplice zamiast pomników
— Miłosz Cybowski
Gabinet osobistości
— Miłosz Cybowski
Nieludzie Starego Świata
— Miłosz Cybowski
Conan Erpegowiec
— Radosław Kacprzyk
Pulp-apokalipsa
— Radosław Kacprzyk
Pandemonium
— Radosław Kacprzyk
Nisko przelatujący półbogowie
— Radosław Kacprzyk
Warzywny Armageddon
— Radosław Kacprzyk
Przyczajeni Gracze, ukryty Mistrz Podziemi
— Radosław Kacprzyk
Masz ci Los...
— Radosław Kacprzyk
Czyja?
— Radosław Kacprzyk
System Piwny w praktyce
— Radosław Kacprzyk