Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Bajki dla dorosłych

Esensja.pl
Esensja.pl
Dla nastoletniej miłośniczki przygód Kajka i Kokosza, którą byłam w czasach ukazywania się Relaxu, cykl Christy „Bajka dla dorosłych” był sporym zaskoczeniem, i to nie ze względu na potraktowanie baśniowych motywów, ale na… sposób rysowania.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadr, który…: Bajki dla dorosłych

Dla nastoletniej miłośniczki przygód Kajka i Kokosza, którą byłam w czasach ukazywania się Relaxu, cykl Christy „Bajka dla dorosłych” był sporym zaskoczeniem, i to nie ze względu na potraktowanie baśniowych motywów, ale na… sposób rysowania.
Kliknij, aby powiększyć.
Kliknij, aby powiększyć.
Janusz Christa wcześniej niż Andrzej Sapkowski przerabiał znane baśnie na ich „prawdziwe” wersje. Możemy je przeczytać w albumie „Kajtek, Koko i inni”, natomiast pierwotnie ukazywały się w komiksowym magazynie Relax. Kiedy je tam zobaczyłam, zaskoczyła mnie zmiana techniki rysunkowej grafika, którego znałam już z komiksów o przygodach wojów Mirmiła. Kadry były czarno-białe, z postaciami i scenografią precyzyjnie wycieniowanymi mnóstwem cienkich kresek. Nadaje to całości dość niesamowitej atmosfery, którą dodatkowo wzmagają dziwne stworzenia ukrywające się po kątach czy krzakach.
W kadrze przedstawiającym starość bohaterów bajki o Śpiącej Królewnie widzimy w klatce dziwacznego stwora, a obok krzesła – skrzyżowanie kota z tygrysem. Kąty chaty toną w całkowitym mroku, co pozwala przypuszczać, że kryją się tam co najmniej równie niezwykłe istoty. Kształty postaci są podobne do sylwetek mieszkańców Mirmiłowa, a jednak, na skutek cieniowania i ostrych kontrastów czerni i bieli, jest w nich coś niepokojącego. Pomyślcie tylko, jakie wrażenie robiły te rysunki trzydzieści lat temu na ludziach, którzy nie znali innych komiksów poza Kleksem i Tytusem…
koniec
22 stycznia 2011

Komentarze

06 VIII 2011   12:08:30

Bez przesady. Masowo kursowały wtedy między ludźmi np. jugosłowiańskie komiksy, zrzynane żywcem z amerykańskich, co polegało tylko na zmianie dymków, choćby cała seria z Tarzanem.

06 VIII 2011   13:40:04

Nie zrozumiałeś ostatniego zdania. Chodziło mi właśnie o ludzi, którzy nie znali tych innych komiksów.

06 VIII 2011   13:41:14

Bez przesady z tym masowo

06 VIII 2011   14:39:41

No ale ja właśnie mówię o tych, którzy się interesowali. Wśród nich kursowały masowo. A ci, którzy nie byli ciekawi komiksu, nie znali innych, ale nie znali też Kleksa i Tytusa. Obawiam się, Achiko, że to Ty nie zrozumiałaś mojego ostatniego zdania oraz być może przedostatniego. Z Uglukiem nie mogę polemizować, bo teraz on musi dookreślić, co rozumie przez "masowo". Ja dookreśliłem niniejszym.

06 VIII 2011   22:39:29

Jak rozumiem, opcja, że ktoś miał wtedy 10 lat i nie miał dostępu do innych komiksów poza tymi ze "Świata Młodych" nie wchodzi w grę? To ja grzecznie i cichutko idę sobie przestać istnieć. :-)

07 VIII 2011   11:47:05

Dlaczego? 10 lat to piękny wiek, aczkolwiek odrobinę zafałszowuje spojrzenie na świat. Ale poza wszystkim lubię to, co piszesz, Achiko, a nawet Ciebie poniekąd lubią, mimo że Cię nie znam, więc już dalej nie będę się awanturował :)

18 IV 2019   23:07:19

Moją ulubioną z "Bajek dla dorosłych" jest ta o siedmiu krasnoludkach. Ostatni kadr to mistrzostwo świata. Uwielbiam poczucie humoru Christy. Albo ta o kierowcy jadącym maluchem przez wyboista drogę... Ostatni kadr chyba równie dobry i zabawny jak ten z krasnoludków.

20 IV 2019   10:58:39

A moją ta o śmierci. To znaczy, nie jestem pewien czy jak pierwszy raz ją czytałem to zrozumiałem o co chodzi ale dzisiaj najbardziej mi się podoba.

22 IV 2019   05:13:45

„Bajki dla dorosłych” polecam obejrzeć w wersji konkurencyjnej. Nakręcone przez Janusza Rzeszewskiego, z Janem Kobuszewskim w roli narratora, dla TVP w latach 70-tych 20 wieku. Część można zobaczyć na ..., a całość podobno została wydana w latach 2010-11 na płytach DVD.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niekoniecznie jasno pisane: Pajęcze lata Todda McFarlane’a
Marcin Knyszyński

18 VIII 2019

Dzisiaj coś dla osób, które w latach dziewięćdziesiątych czekały co miesiąc z niecierpliwością na nowe komiksy TM-Semic. Pamiętacie swój pierwszy? Ten, od którego zaczęła się Wasza przygoda? Ja pamiętam. To był marzec 1991 roku – na okładce, jakiś latający koleś z wąsikiem, ubrany w zielony kombinezon i złoty hełm, strzelał do Spider-Mana w czarnym kostiumie. Komiks ten był szczególny nie tylko dla mnie – był to również pierwszy odcinek serii o człowieku-pająku narysowany przez legendarnego (...)

więcej »

Po komiks marsz: Sierpień 2019
Esensja Komiks

9 VIII 2019

Sezon ogórkowy nie wpłynął negatywnie na rynek komiksowy. W sierpniu pojawi się dużo ciekawych pozycji. Nasze typy znajdziecie poniżej.

więcej »

Nie przegap: Lipiec 2019
Esensja

31 VII 2019

Połowa wakacji za nami, przypomninamy więc co zrecenzowaliśmy w lipcu.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

A na zakończenie dokarmimy stonkę
— Łukasz Bodurka

Z tego cyklu

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Ćwierć wieku później
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do czytania w każdym wieku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Istny kosmos!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Esensja czyta dymki: Październik 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po prostu Relax!
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Październik 2016
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Komiks monumentalny
— Marcin Osuch

Prototypowy rajd po średniowieczu
— Łukasz Bodurka

Esensja czyta dymki: Październik 2011
— Esensja

Lektura obowiązkowa
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Noc Kultury 2019 w Lublinie – fotorelacja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

A może rzucić to wszystko i wyjechać w kosmos?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o filmach: Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: To nie flet jest czarodziejski
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Prawie jak Japonia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Zła dziewczynka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cudowne lata (oj, lata, lata – jak szalona)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Nie będziesz pierwszym, którego zabiłam, kumasz?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Marvel” znaczy „coś cudownego”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Skrzyżowanie „Calvina i Hobbesa” z „Sisters”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.