Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 grudnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Frederik Peeters

Frederik Peeters
Frederik Peeters
ImięFrederik
NazwiskoPeeters
WWW

Frederik Peeters

Esensja.pl
Esensja.pl
Sylwetka autora

Błażej

Frederik Peeters

Sylwetka autora

Frederik Peeters

Frederik Peeters
Frederik Peeters
ImięFrederik
NazwiskoPeeters
WWW
Frederik Peeters
scenarzysta / rysownik
ur. 1974 roku w Genewie
Frederik Peeters jest młodym szwajcarskim twórcą komiksowym. Studiował w ESAA (École Supérieure des Arts Appliqués - Szkoła Wyższa Sztuk Stosowanych) w Genewie. Historyjki obrazkowe rysował od dziecka, jednak jego kariera na dobre rozpoczęła się, kiedy w 1995 otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie młodych talentów na festiwalu w Sierre. Od tamtej chwili sprawy potoczyły się szybko - zaczął jeszcze więcej pracować i wkrótce z grupą kolegów założył niezależne wydawnictwo - Atrabile.
Pierwszym samodzielnym albumem Peetersa był Fromage confiture (Ser z konfiturami, Genewa, Atrabile, 1997). Według autora jest to "baśń o snach o chwale" i faktycznie, "baśń" to najlepsze określenie tej krótkiej (trzydzieści kilka stron) opowieści o rodzinie, w której ojciec dotknięty jest słoniowacizną, matka zdradza go, zaś obrazka dopełnia magik-uwodziciel. Jedną z wielkich zalet tego niewielkiego albumu jest rysunek, przywodzący na myśl McKeana.
Niebieskie pigułki
Niebieskie pigułki
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
W tym samym roku i również w Atrabilis ukazał się drugi album Peetersa - Brendon Bellard. Na przestrzeni czterdziestu plansz autor ukazał nam w nim życie swojego bohatera, od urodzin aż do śmierci. Opowieść jest przepojona humorem o wielu odcieniach, miejscami czarnym, z dodatkiem metafizyki i osobistej wizji świata. Takie połączenie okazuje się bardzo interesujące, czytelnik bez problemów przechodzi od zabawnych historii z dzieciństwa do śmierci ojca bohatera.
Ciągle w 1997 roku Peeters opublikował jeszcze jeden album, zatytułowany Comment rigoler avec les amis (Jak bawić się z przyjaciółmi), nakładem niewielkiego genewskiego wydawnictwa B.ü.L.b. Comix.
W następnych latach Peeters współpracował z kilkoma niezależnymi wydawnictwami i periodykami, uczestnicząc z zbiorowych projektach, pisząc i rysując krótkie historie. Jego prace można odnaleźć w Drozophile (wyd. C. Humbert-Droz), Bile noire (wyd. Atrabile), Lapin (wyd. l′Association) i Spirou (wyd. Dupuis).
Frederik Peeters autoportret
Frederik Peeters autoportret
W roku 2001 ukazał się kolejny album Peetersa, tym razem do scenariusza Ibn AI Rabina - les Miettes (Okruchy, wyd. Drozophile). Baron, szalony hrabia i syjamscy bracia - bliźniacy próbują porwać pociąg, by wspomóc dzieło odbudowy wielkiego Lichtensteinu przez alchemików. Niestety, plan, obmyślony z akademicką wręcz pieczołowitością, zostaje udaremniony przez upojonego anyżówką flecistę, który wysyła pociąg nieco za bardzo na zachód. To jednak dopiero początek tej całkowicie szalonej opowieści, pięknie wydrukowanej w sitodruku.
Peetersowi nienajlepiej pracowało się nad Okruchami i niemal od razu po zakończeniu prac nad tym komiksem rozpoczął kolejny projekt. Tym razem była to autobiograficzna historia związku autora z Cati, nosicielką wirusa HIV, i jej synkiem, również seropozytywnym. Spokojna, refleksyjna opowieść prowadzi czytelnika przez radości, rozterki i niepokoje miłości, pokazując plastycznie, ale bez zbędnego skupiania się na sensacji, przeszkody w jej przeżywaniu. Tytułowe niebieskie pigułki zawierają środek spowalniający namnażanie się HIV, musi brać je synek Cati, z którym z czasem Frederik też nawiąże najpierw kontakt, a potem bliższą, pełną sympatii znajomość.
'Fromage confiture'
'Fromage confiture'
Prosta, ale głęboka opowieść, pełna życia i spokojnego dynamizmu codzienności, uzupełniona jest czarno-białym rysunkiem, wykonanym tuszem, niewidowiskowym, ale silnie przemawiającym do czytelnika i doskonale pasującym do narracji, podkreślającym emocje i komunikującym uczucia.
Niebieskie pigułki uplasowały Peetersa w czołówce młodych talentów z komiksowej sceny niezależnej, czego zwieńczeniem było przyznanie mu w roku 2001 genewskiej nagrody Rodolphe′a Töpffera. Komiks ten został również laureatem polskiej edycji nagrody Alph-Art w roku 2001. W styczniu 2003 Niebieskie pigułki ukazały się w Polsce nakładem wydawnictwa Post.
'Brendon Bellard'
'Brendon Bellard'
We wrześniu 2002 ukazał się nakładem wydawnictwa l′Association kolejny album Peetersa, zatytułowany Constellation (Konstelacja). Opowiedziana historia jest prosta: jest rok 1957, dwoje ludzi leci samolotem z Paryża do Nowego Jorku i dyskutuje. Drugi mężczyzna ich obserwuje... Każda z tych postaci ma swoje tajemnice i ich spotkanie w zamkniętej przestrzeni podczas długiego lotu nie może pozostać bez konsekwencji. Peeters po mistrzowsku buduje napięcie, stosuje dodatkowo zabieg narracyjny, który je uwypukla: opowiada tę samą historię oczami kolejno każdego ze swoich bohaterów. Ten komiks jest wciągający, ale nie w sposób sensacyjny - apetyt czytelnika na poznanie prawdy stopniowo rośnie i nie pozwala się oderwać od lektury.
W roku 2003 ma ukazać się kolejny komiks Peetersa - seria fantastyczno-naukowa pod tytułem Lupus. Odnajdziemy w nim wszystkie klasyczne atrybuty gatunku - statki kosmiczne, obce światy i przerażające potwory, jednak to wszystko jest tylko tłem, na którym autor pragnie pokazać czytelnikowi relacje międzyludzkie. Dokładniej, chodzi o relację między Lupusem a Tonym, podróżującymi przez galaktykę w poszukiwaniu czegoś bardzo specjalnego i stale nafaszerowanymi najróżniejszymi narkotykami. Zawrą oni znajomość z Sanaą, dziewczyną, której obecność wiele nauczy ich o przyjaźni.
'les Miettes'
'les Miettes'
Peeters zajmuje się też szeroko pojętą grafiką - pracował między innymi nad kalendarzem, znaczkami pocztowymi, projektami reklamowymi, plakatami, kartami pocztowymi i grafiką stron internetowych. Współpracuje też z prasą i wystawia swoje prace w galeriach sztuki i na wystawach.
Frederik Peeters jest twórcą skupionym, jak sam mówi, na "spokojnym kontemplowaniu relacji międzyludzkich". W swoich komiksach unika sztucznie budowanych napięć i sensacji. Jego spokojne, delikatne rysunki doskonale współgrają z refleksyjnymi scenariuszami, zgłębiającymi odmęty ludzkiej duszy. Ten doskonale zapowiadający się, młody autor na pewno będzie miał nam jeszcze niejedno do powiedzenia.
Źródła:
'Constellation'
'Constellation'
Oficjalny web sajt Frederika Peetersa: http://www.atrabile.org/frederikpeeters
koniec
1 lutego 2003
Tekst pochodzi ze stron Lagafium, gdzie w dziale Publicystyka, można przeczytać wywiad z Frederikiem Peetersem, przeprowadzony przez Błażeja w styczniu 2003, tuż przed publikacją Niebieskich pigułek w Polsce.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kadr, który…: Dłonie i łapki
Agnieszka ‘Achika’ Szady

13 XII 2018

W sumie nic nowego: Achika jak zwykle zachwyca się stylem Guarnido.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Jestem Carl Seltz. Jestem Harry Seltz. Jestem Harry Burns.
Marcin Knyszyński

9 XII 2018

Komiks „Hard Boiled” autorstwa Franka Millera i Geoffa Darrowa to rzecz, na której przeczytanie potrzebujemy maksymalnie pół godziny, mimo iż liczy sobie sto dwadzieścia osiem stron. Jeśli jednak, już po przyswojeniu fabuły, wrócimy na pierwszą stronę i zaczniemy od nowa, okaże się, że przed nami całe dnie, jeśli nie tygodnie, zgłębiania zawartości kadrów. Trzymamy bowiem w rękach najbardziej ekstremalny przykład dysproporcji pomiędzy długością i złożonością scenariusza a siłą i złożonością (...)

więcej »

Kadr, który…: Cały we krwi!
Marcin Knyszyński

6 XII 2018

Wolverine to jeden z najpopularniejszych bohaterów komiksowych Marvela. Niezapomniane wydawnictwo TM-Semic, pod koniec 1994 roku, wydało jeden z najlepszych komiksów o Rosomaku – Mega Marvel 4(5)/94, czyli „Weapon X”.

więcej »

Polecamy

Dłonie i łapki

Kadr, który…:

Dłonie i łapki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cały we krwi!
— Marcin Knyszyński

Trach! Łup! Aaargh!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Co Kropelka sklei…
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Pola śmierci
— Marcin Knyszyński

Uszta Żona
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fantastyczny pan Lis
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

To całkiem… zupełnie… idiotyczne!
— Marcin Knyszyński

Jestem w domu!
— Marcin Knyszyński

Zły, zły tyranozaur
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co ja robię tu?
— Paweł Ciołkiewicz

Sypiając z wrogiem
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Reaktywacja
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski

Odmierzanie Sekwany łyżeczką do kawy
— Marcin Osuch

Tajne służby à la française
— Marcin Osuch

Czerwona pigułka, niebieska pigułka czy porost bedłkowaty?
— Tomasz Kontny

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.