Po komiks marsz: Wrzesień 2013Po wakacyjnej przerwie wracamy z komiksowymi zapowiedziami. Dzieje się dużo, rozkręcają się nowi wydawcy ("Wydawnictwo Komiksowe"), tak więc komiksowa jesień zapowiada się ciekawie. Jednocześnie zwracamy uwagę na kilka ciekawych pozycji, które pojawiły się latem.
Esensja KomiksPo komiks marsz: Wrzesień 2013Po wakacyjnej przerwie wracamy z komiksowymi zapowiedziami. Dzieje się dużo, rozkręcają się nowi wydawcy ("Wydawnictwo Komiksowe"), tak więc komiksowa jesień zapowiada się ciekawie. Jednocześnie zwracamy uwagę na kilka ciekawych pozycji, które pojawiły się latem. Tego chwalonego i uwielbianego komiksu chyba nie trzeba zachwalać. Prawdopodobnie większość wielbicieli komiksów go zna. Dzieło Alana Moore’a zalicza się do epokowych, jego opowieść o superbohaterach, gdy została po raz pierwszy wydana, postawiła cały gatunek na głowie, a i dziś pozostaje niedościgniona, jeśli chodzi o głębię i wrażenie, jakie wywierała na czytelniku. Jeśli komuś to nie wystarcza, to dodajmy, że „Strażnicy” uzyskali ostateczną nobilitację, na jaką w obecnych czasach może liczyć dzieło drukowane: mimo oporów samego Moore’a zrobiono z niego film. ![]()
Wyszukaj / Kup Przemysław Truściński należy do najbardziej rozpoznawalnych polskich twórców komiksowych średniego (już!) pokolenia, od ponad 20 lat publikujący swe dzieła w wielu tytułach prasowych, zbierający je w albumy, udzielający się jako twórca reklamowy, redaktor, dyrektor artystyczny wielu przedsięwzięć, oznaczony już nawet niedawno państwowym Srebrnym Krzyżem Zasługi. Ta piękna kariera aż domaga się podsumowania i ma nim być właśnie blisko 400-stronicowy „Trust. Album”, nie tylko prezentujący zebrane dzieła artysty, ale zamieszczający też szereg artykułów na temat jego twórczości. Rzecz dzieje się w jedenastym wieku w Europie i opowiada o przygodach rycerza Aymara de Bois-Maury. Jego celem jest odzyskanie rodzinnego zamku, właśnie tytułowych wież Bois-Maury. „Wieże Bois-Maury” (a od jedenastego tomu po prostu „Bois-Maury”) to dotychczas jeden z wielkich nieobecnych na naszym rynku komiksowym. Wydawca, „Wydawnictwo Komiksowe”, przyjął bardzo ambitny harmonogram, jeszcze w tym roku mają pojawić się cztery albumy serii. Nic, tylko trzymać kciuki. ![]()
Wyszukaj / Kup Było tylko kwestią czasu (w tym wypadku potrzeba było upływu kilkudziesięciu lat i ekranizacji), zanim odnoszące sukces dzieło, jakim byli „Strażnicy”, doczeka się prequela. Alan Moore, tworząc swój świat, często odwoływał się do przeszłości i pokazywał fragmenty życia swych superbohaterów – poplątanego, pełnego starych konfliktów i błędów, których żałowali do końca życia. Była to wizja na tyle ciekawa, że chciało się wiedzieć więcej. „Strażnicy – Początek” próbują zaspokoić tę ciekawość. Ich autorzy staną jednak wobec nie lada wyzwania – będą musieli dorównać komiksowej legendzie. Marcin Podolec, nasz dawny kolega redakcyjny, a obecnie wzięty i uznany twórca komiksowy, prezentuje kolejny album, dzieło jak na polski rynek nietypowe i intrygujące. Otóż, tematem komiksu Podolec uczynił dzieje kultowego warszawskiego klubu Fugazi, w którym pierwsze koncerty grali Acid Drinkers, Hey i Wilki, Kult zaprezentował „Tatę Kazika” i które było świadkiem wielu innych znaczących wydarzeń muzycznych i wokółmuzycznych. Scenariusz albumu oparty jest na wspomnieniach Waldemara Czapskiego, jednego z założycieli „Fugazi”. ZALEGŁOŚCI Nawet jeśli dzieło Dorisona i Meyera było inspirowane „Thorgalem” (świat Wikingów, główny bohater – odmieniec), to w żadnym wypadku nie można im zarzucić wtórności. „Asgard” to wręcz swoiste przeciwieństwo kultowej serii rysowanej przez Rosińskiego i na tym polega jego („Asgarda”) siła. Żadnych pokręconych wikińskich bogów, żadnej kochanej rodzinki. Liczy się tylko potwór i honor Wikinga. A co najważniejsze, czytelnik dostaje zwięzłą historię, którą autorzy bardzo zgrabnie domykają w drugim tomie. ![]()
Wyszukaj / Kup Z jakiejś przyczyny wojny krzyżowe, mimo możliwości, jakie oferują, nie są wykorzystywane w komiksach. Za trudny temat? Za kłopotliwy? W każdym razie teraz zabrał się za nie doświadczony duet. Jeana Dufaux nie trzeba nikomu, kto choćby trochę interesuje się europejskim komiksem, przedstawiać. Francuski scenarzysta wędruje po historii zwyczajnej i nadnaturalnej, odwiedził liczne epoki, jak choćby starożytny Rzym („Murena”) czy Wenecję Casanovy („Giacomo C.”). W „Krucjacie” po pustyni kroczą dżiny i jeszcze dziwniejsze stworzenia, które wpłyną na losy wojny między krzyżowcami a wojownikami spod znaku półksiężyca. Mniej znany od swego sławnego kolegi Philippe Xavier zabłysnął jako rysownik i stworzył przepiękną, pełną kolorów wersję Ziemi Świętej. ![]()
Wyszukaj / Kup Wariacja na temat „Alicji w krainie czarów”. Kleks za pośrednictwem sklepowego lustra dostaje się baśniowej krainy, gdzie wraz ze swoimi odbiciem (Skelk) podejmuje się specjalnej misji. Historia o tyle ciekawa, że rola Jonki i Jonka została sprowadzona do minimum. Oczywiście, zaleta tego albumu to przede wszystkim wartość sentymentalna i dlatego polecamy go tym wszystkim, którzy zaczytywali się ostatnią stroną „Świata Młodych” w mrocznych początkach lat osiemdziesiątych. To już koniec? Ależ ten czas szybko leci. W lecie 2010 mieliśmy szansę poznać niezwykłą mangę. Motoro Mase wziął na warsztat narodowe japońskie obsesje: gospodarka, starzenie się społeczeństwa, samobójstwa, dorzucił doń biurokratyczny horror i stworzył bestsellerową serię. Przez dziesięć tomów poznawaliśmy życie i śmierć mieszkańców dystopijnego świata, gdzie państwo zabija dla dobra społeczeństwa, a posłaniec, który rozwoził ludziom zawiadomienia, że mają umrzeć, odkrywał kolejne tajemnice systemu, któremu służył. Teraz pozostaje mu tylko uciekać, podczas gdy system chwieje się w posadach. Pozostaje mieć – uzasadnioną – nadzieję, że koniec godnie zwieńczy dzieło. Manga wydana tuż przez wakacjami i jakoś tak przegapiona, ale grzechem byłoby ją ominąć, więc nadrabiamy zaległość. Opowieść Panny Młodej jest nietypowa. Z jednej strony jest to romans, co zdradza tytuł, ale i miejsce, i czas są nietypowe, dalekie od rejonów uczęszczanych przez komiksowych twórców. Akcja toczy się w Azji Centralnej, w XIX wieku. Stara panna (ma aż dwadzieścia lat!) wychodzi za mąż za znacznie młodszego męża w ułożonym z góry małżeństwie. Zwyczajna sprawa, brak jakichś wielkich historycznych przełomów. I może to zachwyca? Skupienie na ludziach i codzienności, od czego nie odciągają sensacyjne i historyczne fajerwerki? Detale rysunku i ilość informacji o egzotycznej Azji Centralnej i kulturach nomadów zachwycają. Godne polecenia. ![]() 5 września 2013 |
A tak na serio, to warto inwestować w "Wieże Bois-Maury"? To rzecz sprzed 30 lat...
Ugluk, zależy co kto lubi. Dla mnie nie ma znaczenie, czy komiks jest z tego roku, sprzed dziesięciu, czy sprzed trzydziestu lat. Jeśli lubisz naprawdę dobry komiks historyczny, to po Wieże musisz sięgnąć. Ale jeśli czytając komiksy sprzed 30 lat ( Powrót Mrocznego Rycerza? Strażnicy? najlepsze tomy Thorgala, Rorka, czy XIII, Towarzyszy zmierzchu?) widzisz, że zestarzały się i razi to Ciebie, to nie wiem, czy Wieżę bym Ci polecał...
W tomie „Wielki turniej” osią akcji są walki baranów oraz starania Kajka i Kokosza o zdobycie odpowiedniego zawodnika. Po wielu perypetiach delegacja Mirmiłowa przybywa do stolicy. Gród kipi życiem i nieważne, że składa się z kilkudziesięciu drewnianych chatek…
więcej »Pierwsze w tym roku polecanki komiksowe. Zwracamy uwagę na powrót Corto Maltese, Kajka i Kokosza, Chrononautów. Wbrew pozorom, komiksowy styczeń szykuje się interesująco.
więcej »„A jak wyłupiesz prąd i benzynę…”, czyli Tytus wyprzedza swoją epokę!
więcej »Umarł król, niech żyje król!
— Marcin Osuch
Gryzonie zemsty
— Marcin Osuch
Zanim pojawił się wiedźmin
— Marcin Osuch
Siedem wspaniałych: Lista mocno subiektywna
— Marcin Knyszyński
Nie przegap: Kwiecień 2017
— Esensja
Urzekająca panna młoda
— Paweł Ciołkiewicz
Kto strzeże Gwardzistów?
— Konrad Wągrowski
Idzie Grześ przez wieś do… Hierus Halem
— Sebastian Chosiński
Najlepsze komiksy 2013 r.
— Esensja
Historia w obrazkach: Koloryt mroku
— Sebastian Chosiński
Styczeń 2021
— Esensja Komiks
Grudzień 2020
— Esensja Komiks
Listopad 2020
— Esensja Komiks
Październik 2020
— Esensja Komiks
Wrzesień 2020
— Esensja Komiks
Sierpień 2020
— Esensja Komiks
Lipiec 2020
— Esensja Komiks
Czerwiec 2020
— Esensja Komiks
Maj 2020
— Esensja Komiks
Kwiecień 2020
— Esensja Komiks
Co za porąbana rodzinka!
— Sebastian Chosiński
Bystanders w czasach pogardy
— Sebastian Chosiński
Słowo Boże nie zawsze niesie otuchę
— Sebastian Chosiński
Magią i przyrodzeniem
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Kompletny Dredd
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Sztuczna inteligencja po przejściach
— Sebastian Chosiński
Krótko o komiksach: Bajka zdana na siebie
— Konrad Wągrowski
Krótko o komiksach: Komiksowe emocje
— Marcin Osuch
Coś!
— Sebastian Chosiński
Starożytność postapokaliptyczna
— Sebastian Chosiński
Prezenty świąteczne 2020: Komiksy
— Esensja Komiks
Nowy „Thorgal” już niedługo
— Esensja Komiks
Najczarniejsze szwarccharaktery polskiego komiksu
— Esensja Komiks
10 najlepszych komiksów 2019 roku
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2019 roku - nominacje
— Esensja Komiks
Bogusław Polch nie żyje
— Esensja Komiks
Plany Taurusa na rok 2020
— Esensja Komiks
Prezenty świąteczne 2019: Komiksy
— Esensja Komiks
Monstressa z kolejną nagrodą Hugo
— Esensja Komiks
20 najlepszych komiksów 2018 roku
— Esensja Komiks
Wydanie Wież Bois-Maury to bardzo dobra wiadomość. Prawdziwa gratka dla tych, którym się spodobali "Towarzysze Zmierzchu" - tak samo jak u Burgeona znakomite rysunki i baardzo dobra fabuła miksująca w nowelowej formie realizm z elementami nadnaturalnymi (choć tutaj akurat chrześcijańskimi). Świetna rzecz.