Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić

50 najlepszych komiksów wydanych przez TM-Semic

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 3 5 »
TM-Semic to wydawnictwo, które w pierwszej dekadzie wolnej Polski wzięło na siebie ciężar przybliżenia nam świata komiksów o superbohaterach. Poniżej znajdziecie 50 najciekawszych historii wydanych pod jego patronatem, które, jeśli jesteście fanami opowieści obrazkowych, po prostu musicie znać.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

50 najlepszych komiksów wydanych przez TM-Semic

TM-Semic to wydawnictwo, które w pierwszej dekadzie wolnej Polski wzięło na siebie ciężar przybliżenia nam świata komiksów o superbohaterach. Poniżej znajdziecie 50 najciekawszych historii wydanych pod jego patronatem, które, jeśli jesteście fanami opowieści obrazkowych, po prostu musicie znać.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
50. Batman # 1 (1/1990)
scenariusz: Dennis O’Neil
rysunki: Jerry Ordway
Na pierwszy ogień proponuję komiks, dzięki któremu Polska poznała historię Mrocznego Rycerza. Trzeba zaznaczyć, że nie była to pierwsza publikacja poświęcona temu bohaterowi wydana po polsku, ta jednak trafiła do szerokiego obiegu i łatwo było ją zdobyć. Jej promocji pomógł oczywiście film Tima Burtona, którego jest wierną adaptacją. Ci, którzy nie mieli szczęścia go obejrzeć, mogli sobie poczytać o początkach obrońcy Gotham i jego starciu z Jokerem o twarzy Jacka Nicholsona. Ponieważ świat Burtonowski nieco różnił się od oryginalnego DC, w świadomości wielu czytelników wciąż pokutuje przekonanie, że to właśnie Joker zabił rodziców Bruce’a Wayne’a. Niemniej w kategorii obrazkowych wersji filmowych hitów (których później kilka się pojawiło) pierwszy numer „Batmana” zaprezentowany przez TM-Semic wciąż pozostaje niedoścignionym wzorem.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
49. Spider-Man: Dzikie początki / Dzikie przymierze (12/1993)
scenariusz: David Michelinie
reżyser: Mark Bagley
Jeśli o mnie chodzi, zawsze uważałem, że najbardziej spektakularnym i najciekawszym przeciwnikiem Spider-Mana jest Venom. Nie gorzej wygląda jego potomek, czyli Carnage – połączenie symbiota z maniakalnym zabójcą. W 42 numerze przygód Człowieka Pająka poznajemy historię jego powstania. Ponieważ czerwony potwór jest wyjątkowo groźny, Spider musi zawiązać przymierze ze swoim wrogiem – Venomem właśnie, co w sumie daje wybuchową mieszankę i opowieść przepełnioną akcją. Warto dodać, że numer ten został wzbogacony o plakat autorstwa Marka Bagleya.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
48. Star Wars: Mroczne imperium I-II (1-6/1997)
scenariusz: Tom Weitch
rysunki: Cam Kennedy
Z okazji powrotu starej sagi do kin w podrasowanej wersji pod koniec lat 90., TM-Semic zaproponował sześcioczęściową serię „Mroczne imperium”, która opowiadała o dalszych losach Luke’a Skywalkera, księżniczki Lei, Hana Solo i całej reszty. Na tle innych komiksów ze świata „Gwiezdnych wojen” ten wypada całkiem nieźle, choć wyjątkowo mroczny klimat, potęgowany ponurą kolorystyką, nigdy specjalnie nie trafił w mój gust i własne odbieranie świata stworzonego przez Lucasa. Drażnią również rysunki, na których trudno czasem odróżnić Luke’a od Hana. Niemniej warto pamiętać o tym epizodzie w historii wydawnictwa.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
47. Conan: Demony Pierzastego Węża (2/1993)
scenariusz: Roy Thomas
rysunki: John Buscema
W porównaniu z małymi zeszytami z serii „Conan Saga”, które zaserwowało w 1989 i 1990 roku wydawnictwo AS Editor, komiksy TM-Semic wydawały się mało interesujące i mocno wygładzone, choć i tu zdarzały się znaczne wzloty jakości. Jednym z nich jest krótka opowieść „Demony Pierzastego Węża” z drugiego tomu. Cymmeryjczyk, wraz ze swoją ukochaną Bêlit i załogą dowodzonych przez siebie piratów, trafia na nieznaną wyspę rządzoną przez okrutnego Pierzastego Węża. Oczywiście szybko popada z nim w konflikt, lecz tym razem potężne muskuły mogą nie wystarczyć, by wyzwolić się z jego mocy. Szkoda, że to tylko kilkunastostronicowa historia, ale za to doskonale oddająca klimat Howardowskiej prozy.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
46. Transformers: Tygiel (5/1992)
scenariusz: Bob Budiansky
rysunki: Don Perlin
Choć historie o wielkich robotach zamieniających się w samochody i samoloty nie wydają się zawierać specjalnie wygórowanych ambicji, to jednak komiksy z tej serii trzymały zadziwiająco przyzwoity poziom. Dowodem tego jest krótka historia „Tygiel”, stanowiąca połowę ósmego zeszytu serii. Jej bohaterem jest niepozorny mieszkaniec planety Cybertron – Scrounge – którego marzeniem jest zostanie Autobotem. Jednak ze względu na lichą posturę jego kandydatura zostaje odrzucona. „Tygiel” pozostaje w pamięci nie z powodu efektownych rysunków czy żywej akcji, a dzięki wyjątkowemu głównemu bohaterowi, z którym na pewno utożsamia się wielu przeciętnych nastolatków.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
45. Spider-Man: Dusze Venoma (8-9/1995)
scenariusz: Howard Mackie
rysunki: Alex Saviuk, Adam Kubert
50. numer polskiej edycji „Spider-Mana” fani zapamiętali na długo. Po pierwsze, ponieważ ozdobiony był dwoma alternatywnymi okładkami z trójwymiarowym hologramem z wizerunkiem głównego bohatera, a po drugie, ponieważ, wraz z numerem 51., zawierał pełen akcji, świetnie narysowany crossover z udziałem Pająka, Ghost Ridera, Johnny’ego Blaze’a, Venoma, Hobgoblina i innych, którego akcja toczy się w kanałach Nowego Jorku. Na ogół tego typu nawalanki nie należą do dzieł specjalnie udanych, ale ta wyróżnia się wciągającym, mrocznym klimatem i scenariuszem, który nie pozwolił, by cechy charakterystyczne bohaterów zostały przysłonięte przez bezmyślne mordobicie.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
44. Wild C.A.T.S. (1-3/1997 i 1-3/1998)
scenariusz: Brandon Choi
rysunki: Jim Lee
Ta seria w Polsce skończyła się, nim tak naprawdę się zaczęła. Niemniej warto o niej pamiętać. Nie da się ukryć, że „Wild C.A.T.S.” należy traktować jako niedalekich krewnych „X-Men”, którzy nie grzeszą oryginalnością. Niemniej w drugiej połowie lat 90. komiks ten robił wrażenie ze względu na staranną edycję – wydawany był na papierze kredowym, co w przypadku TM-Semic było wyjątkiem, nie regułą, a ponadto olśniewał od strony graficznej. Za rysunki przecież odpowiadał genialny Jim Lee, który wcześniej dał się u nas poznać jako autor mutantów Marvela i Punishera. Nie da się więc ukryć, że potencjał był, tyle tylko, że seria trafiła w okres spadku zainteresowania komiksem.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
43. Top Komiks: Lobo / Maska (4/1999)
scenariusz: John Arcudi, Alan Grant
rysunki: Doug Mahnke
W pewnym momencie Lobo zdominował wszystkie wydania specjalne serwowane przez TM-Semic. Niestety im było ich więcej, tym mniejszą wartość prezentowały. Niemniej i w tym tłumie znalazło się kilka perełek, a jedną z nich jest crossover, w którym Ostatni Czarnian spotyka Maskę. Łączą siły, by odnaleźć największego szaleńca na świecie, i by za dużo nie zdradzić, dodam, że finał ich przygód nie należy do oczywistych. Połączenie brutalnego sadyzmu i klimatów rodem z Cartoon Network? Czemu nie.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
42. Wydanie Specjalne: Podwójne życie Pająka (2/1992)
scenariusz: Gerry Conway
rysunki: Alex Saviuk
I wracamy do komiksów poświęconych Pajęczakowi. Tym razem będzie to przekrojowa historia poświęcona skomplikowanym relacjom Petera Parkera i Mary Jane. W pigułce otrzymujemy 30 lat komiksowej znajomości tej dwójki, zahaczając o najważniejsze wydarzenia, jakie wpływały na ich życie. Mamy więc ukąszęnie Parkera przez radioaktywnego pająka, pierwszy publiczny występ Spider-Mana i wreszcie śmierć wujka Bena. Z kolei po stronie MJ odkrywamy, że wcale nie jest taką wyluzowaną, imprezową laską, na jaką pozuje. Dobre wprowadzenie dla początkujących spidermaniaków.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
41. Top Komiks: Superman / Aliens (3/1999)
scenariusz: Dan Jurgens
rysunki: Kevin Nowlan
Zaczęło się od starcia Batmana i Predatora, a potem już poszło. Z czasem konfiguracje postaci stały się dość abstrakcyjne, czego wynikiem jest starcie obcych – tego z Kryptona z tymi z Nostromo. Wydawałoby się, że jeśli jedna Ripley cztery razy rozłożyła alieny na łopatki, to niezniszczalny superbohater tym bardziej sobie z nimi poradzi, a tu niespodzianka. Wcale nie idzie mu tak dobrze, czego dowodem jest grubość komiksu (128 stron). Może za dużo sensu tu nie znajdziemy, ale całość dobrze się czyta i warto ją sobie odświeżyć.
1 2 3 5 »

Komentarze

« 1 2 3
17 IV 2020   21:56:06

Dorzuciłbym jeszcze "Podwójną grę" (a raczej "Silent Interlude") z G.I. Joe 3/92. Na Zachodzie rzecz uchodziła za przełomową.

« 1 2 3

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dekada TM-Semic: Narodziny nowego Supermana
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

22 III 2023

W pierwszym roku działalności TM-Semic do niewielkiego grona superbohaterów, którzy otrzymali swoje miesięczniki dołączył także Superman. I trzeba przyznać, że wejście miał wzorowe.

więcej »
fot. Marcin Osuch

Fotorelacja ze spotkania z Grzegorzem Rosińskim
Marcin Osuch, Marcin Ścibior

19 III 2023

Prezentujemy zdjęcia ze spotkania z Grzegorzem Rosińskim, które miało miejsce w dniu 3 marca 2023. Spotkanie odbyło się w Galerii Komiksu i Ilustracji Polishcomicart.pl.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Kurde blaszka!
Marcin Knyszyński

19 III 2023

Wydawnictwo Egmont wprowadza sukcesywnie na nasz rynek komiksy Alana Moore’a z jego własnego imprintu założonego w wydawnictwie „Wildstorm” w 1999 roku – „America’s Best Comics”. Trzytomowy „Tom Strong” powstawał w latach świetności „ABC” – zobaczmy co ciekawego możemy tu znaleźć.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

The Amazing You-Tube
— M. Fitzner

Chodzi o dobre historie i ciekawych bohaterów
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jakub Gałka, Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Michał Kubalski

Superbohaterowie drugiego planu. Suplement do rankingu
— Konrad Wągrowski, Jarosław Loretz, Kamil Witek

Superbohater i „ci drudzy”
— Karolina Ćwiek-Rogalska

50 najlepszych filmów superbohaterskich
— Esensja

Tegoż twórcy

Za dużo bohaterów
— Marcin Knyszyński

Wariactwo jakieś
— Marcin Knyszyński

Nemo była kobietą!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nadchodzą mroczne czasy
— Marcin Knyszyński

Wiktoriańscy Avengersi
— Marcin Osuch

Zanim przyszło TM‑Semic
— Marcin Knyszyński

Jeszcze raz, ale inaczej
— Andrzej Goryl

„John Smith”. Aha.
— Marcin Knyszyński

Świat w butelce
— Marcin Knyszyński

Świat Ultimate jest już zmęczony
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Pink Floyd w XXI wieku: Wczesne późne lata
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Traumy i niezaleczone rany
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dekada TM-Semic: Narodziny nowego Supermana
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baśń z truchłem wielkiego kraba w tle
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pink Floyd w XXI wieku: Paczuszka z płytami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wyrzutki spod miasta
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Po komiks marsz: Marzec 2023
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Komiksowe Top 10: Luty 2023
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Opowieści z dwóch stron barykady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dekada TM-Semic: Czy tańczyłeś już z diabłem w bladym świetle księżyca?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.