Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Pościg

Esensja.pl
Esensja.pl
W komiksie, gdzie wszystkie postaci są uczłowieczonymi zwierzętami, nikogo nie zdziwi, że do roli cyrkowych akrobatów najlepiej nadają się gibbony białorękie. Tylko gdzie w tej scenie znajduje się główny bohater? I kto tak naprawdę nim jest w „Amarillo"?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadr, który…: Pościg

W komiksie, gdzie wszystkie postaci są uczłowieczonymi zwierzętami, nikogo nie zdziwi, że do roli cyrkowych akrobatów najlepiej nadają się gibbony białorękie. Tylko gdzie w tej scenie znajduje się główny bohater? I kto tak naprawdę nim jest w „Amarillo"?
To już szósty opisywany przeze mnie kadr z cyklu o detektywie Blacksadzie. Pochodzi z tomu „Amarillo”, w którym nasz ulubiony kocur właściwie nie jest głównym bohaterem. Większość fabuły dotyczy dramatycznych perypetii młodego pisarza, wzorowanego na artystach z ruchu bitników (lata pięćdziesiąte XX wieku). Chad Lowell został przedstawiony jako szczupły, rozczochrany lew, z rysami „twarzy” budzącymi odruchową sympatię, nawet pomimo jego skłonności do zachowań sprzecznych z prawem.
W kadrze oglądamy scenę rozgrywającą się w czasie dorywczej pracy Chada w cyrku (swoją drogą, co najmniej dwie sceny z tego epizodu nadają się do kolejnych „Kadr, który”, ze względu na interesujące pokazanie życia cyrkowców od zaplecza). Nasz bohater właśnie wpakował się w kolejne kłopoty, i to na tyle poważne, że ścigają go wszyscy, którzy aktualnie nie znajdują się na arenie. Ujęcie jest bardzo dynamiczne dzięki zastosowaniu dużej liczby ukośnych linii i kształtów: liny cyrkowego namiotu krzyżują się z uchwyconymi w locie sylwetkami gibbonów; szczególnie wyrazisty jest ten o czarnej sierści – na skutek kontrastu wybija się na pierwszy plan, dodając całemu rysunkowi głębi. Oczywiście głębię podkreśla też znaczna różnica rozmiarów trzech małpich akrobatów w zestawieniu z postaciami na ziemi. Ruch członków personelu nadbiegających z lewej i z prawej strony prowadzi wzrok widza do umieszczonej w centrum postaci uciekającego – małej, a jednak wyrazistej dzięki znajdującej się nieco dalej plamie światła. Blask lamp dodatkowo podkreśla nastrój zapadającego zmierzchu; dodatkową zaletą jest fakt, że cały komiks został pokolorowany za pomocą farb akwarelowych.
koniec
8 grudnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Po komiks marsz: Grudzień 2021
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

4 XII 2021

Niedawna publikacja propozycji prezentów komiksowych (TUTAJ) nie zwalnia nas z obowiązku przygotowania tradycyjnego „Po komiks marsz”. Zresztą, może wśród poniższych poniższych pozycji znajdziecie coś dobrego na prezent.

więcej »

Nie przegap: Listopad 2021
Esensja

30 XI 2021

Na coraz dłuższe wieczory proponujemy lekturę naszych listopadowych recenzji.

więcej »

Prezenty świąteczne 2021: Komiksy
Esensja Komiks

24 XI 2021

Za miesiąc Wigilia, po drodze Mikołaj, a my dzisiaj przedstawiamy listę komiksów, które mogą się sprawdzić jako prezent świąteczno-mikołajkowy.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski

Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz

Oleg jest jednak trochę rozczarowany
— Paweł Ciołkiewicz

O wilku mowa!
— Paweł Ciołkiewicz

Sto lat, tato!
— Paweł Ciołkiewicz

Świat oszalał
— Paweł Ciołkiewicz

Bez szemrania…
— Paweł Ciołkiewicz

Kolekcjoner rycin
— Paweł Ciołkiewicz

Jennifer Winterfield nie żyje…
— Paweł Ciołkiewicz

Kosmiczna menażeria
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Szekspir w parku, metro w likwidacji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Odbicie w lustrze
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Muzyka i maski
— Agnieszka Szady

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz

Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Ona też miała kiedyś siedem lat
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niedoczarowana
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szekspir w parku, metro w likwidacji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Pod ochroną kruka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Moja wielka, grecka tragedia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oboje nie cierpią osób, którym są poślubieni
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Złodzieje latających wysp
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (30)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.