Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Kadr, który…: Pościg

Esensja.pl
Esensja.pl
W komiksie, gdzie wszystkie postaci są uczłowieczonymi zwierzętami, nikogo nie zdziwi, że do roli cyrkowych akrobatów najlepiej nadają się gibbony białorękie. Tylko gdzie w tej scenie znajduje się główny bohater? I kto tak naprawdę nim jest w „Amarillo"?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadr, który…: Pościg

W komiksie, gdzie wszystkie postaci są uczłowieczonymi zwierzętami, nikogo nie zdziwi, że do roli cyrkowych akrobatów najlepiej nadają się gibbony białorękie. Tylko gdzie w tej scenie znajduje się główny bohater? I kto tak naprawdę nim jest w „Amarillo"?
To już szósty opisywany przeze mnie kadr z cyklu o detektywie Blacksadzie. Pochodzi z tomu „Amarillo”, w którym nasz ulubiony kocur właściwie nie jest głównym bohaterem. Większość fabuły dotyczy dramatycznych perypetii młodego pisarza, wzorowanego na artystach z ruchu bitników (lata pięćdziesiąte XX wieku). Chad Lowell został przedstawiony jako szczupły, rozczochrany lew, z rysami „twarzy” budzącymi odruchową sympatię, nawet pomimo jego skłonności do zachowań sprzecznych z prawem.
W kadrze oglądamy scenę rozgrywającą się w czasie dorywczej pracy Chada w cyrku (swoją drogą, co najmniej dwie sceny z tego epizodu nadają się do kolejnych „Kadr, który”, ze względu na interesujące pokazanie życia cyrkowców od zaplecza). Nasz bohater właśnie wpakował się w kolejne kłopoty, i to na tyle poważne, że ścigają go wszyscy, którzy aktualnie nie znajdują się na arenie. Ujęcie jest bardzo dynamiczne dzięki zastosowaniu dużej liczby ukośnych linii i kształtów: liny cyrkowego namiotu krzyżują się z uchwyconymi w locie sylwetkami gibbonów; szczególnie wyrazisty jest ten o czarnej sierści – na skutek kontrastu wybija się na pierwszy plan, dodając całemu rysunkowi głębi. Oczywiście głębię podkreśla też znaczna różnica rozmiarów trzech małpich akrobatów w zestawieniu z postaciami na ziemi. Ruch członków personelu nadbiegających z lewej i z prawej strony prowadzi wzrok widza do umieszczonej w centrum postaci uciekającego – małej, a jednak wyrazistej dzięki znajdującej się nieco dalej plamie światła. Blask lamp dodatkowo podkreśla nastrój zapadającego zmierzchu; dodatkową zaletą jest fakt, że cały komiks został pokolorowany za pomocą farb akwarelowych.
koniec
8 grudnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dekada TM-Semic: Narodziny nowego Supermana
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

22 III 2023

W pierwszym roku działalności TM-Semic do niewielkiego grona superbohaterów, którzy otrzymali swoje miesięczniki dołączył także Superman. I trzeba przyznać, że wejście miał wzorowe.

więcej »
fot. Marcin Osuch

Fotorelacja ze spotkania z Grzegorzem Rosińskim
Marcin Osuch, Marcin Ścibior

19 III 2023

Prezentujemy zdjęcia ze spotkania z Grzegorzem Rosińskim, które miało miejsce w dniu 3 marca 2023. Spotkanie odbyło się w Galerii Komiksu i Ilustracji Polishcomicart.pl.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Kurde blaszka!
Marcin Knyszyński

19 III 2023

Wydawnictwo Egmont wprowadza sukcesywnie na nasz rynek komiksy Alana Moore’a z jego własnego imprintu założonego w wydawnictwie „Wildstorm” w 1999 roku – „America’s Best Comics”. Trzytomowy „Tom Strong” powstawał w latach świetności „ABC” – zobaczmy co ciekawego możemy tu znaleźć.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski

Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski

Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski

Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski

Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski

Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk

Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski

Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz

Oleg jest jednak trochę rozczarowany
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Szekspir w parku, metro w likwidacji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Odbicie w lustrze
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Muzyka i maski
— Agnieszka Szady

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz

Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Krótko o filmach: Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Po komiks marsz: Listopad 2022
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Coperdzikon
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o filmach: Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o filmach: Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Malarka na walizkach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 naj… : 10 roztańczonych kadrów
— Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o filmach: Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.