Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: W ciemnym, zabagnionym lesie

Esensja.pl
Esensja.pl
Album Krzysztofa Wyrzykowskiego (ze scenariuszem Sławomira Zajączkowskiego) “Łupaszka. 1939” obfituje w interesujące kadry. Na początek spójrzmy jednak na najpiękniejszy.
Trzecia dekada września 1939 roku, trwa wojna obronna przeciwko wkraczającym ze wschodu Sowietom. Ppłk Jerzy Dąmbrowski “Łupaszka” wyprowadziwszy pułk ułanów z Grodna, rusza na pomoc broniącej się jeszcze Warszawie. Droga wiedzie lasami, bagnami, łąkami, blisko granicy litewskiej. Nastroje panują niewesołe, wzmagają się dezercje, pułk, choć odnosi czasem sukcesy w potyczkach, wykrwawia się też w zastawianych pułapkach. Wkrótce radio poda informację o kapitulacji Warszawy i pułk zostanie rozwiązany. Ale, póki co, podążają na południowy zachód.
W dużym, zajmującym ponad połowę strony kadrze widzimy przejazd ułanów przez las. Z pozornego chaosu kropek, kresek, czarnych i białych plam wyłania się stopniowo obraz majestatycznych drzew. Las jest bardzo gęsty, światło słoneczne z największym trudem przedziera się do jego wnętrza. W centrum uwagi, na środku kadru, widać sylwetki ułanów na koniach i przewodnika znającego teren - wyraźnie odcinają się od białej plamy stanowiącej niejako bramę wjazdową do puszczy.
Przewodnik jest bardzo potrzebny, gdyż - jak zauważy spostrzegawczy odbiorca - teren jest podmokły. U dołu kadru widać nieliczne białe plamki w lustrzanym odbiciu - to powierzchnia mokradła odbija przebłyski światła. Dymek odsunięty został na skraj kadru, by nie przesłaniał właśnie tych nielicznych świetlnych podpowiedzi. Ciemne tło z kolei zostało wykorzystane do poprowadzenia narracji.
koniec
11 maja 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kadr, który…: Uzupełnij dymki
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 II 2018

Celowo wymazałam tekst, aby nie sugerować czytelnikom, o co chodzi w kadrze. Chociaż to chyba łatwa zagadka.

więcej »

Prawdziwy artysta w świecie pełnym „kreatywności”. Kilka refleksji o twórczości Jirō Taniguchiego
Paweł Ciołkiewicz

14 II 2018

Lektura komiksów Jirō Taniguchiego zawsze była dla mnie okazją do wytchnienia i refleksji. W pędzącym na złamanie karku świecie, mangi japońskiego twórcy stanowią przysłowiową oazę spokoju.

więcej »

15 najlepszych komiksów 2017 roku
Esensja Komiks

9 II 2018

Tegoroczne podsumowania minionych 12 miesięcy nieco się przeciągają, ale oczywiście nie zapomnieliśmy, że jesteśmy Wam winni wyniki rankingu komiksowego. Oto więc 15 najlepszych komiksów 2017 roku na polskim rynku zdaniem czytelników „Esensji”.

więcej »

Polecamy

Koniec nieskończoności

Marvel:

Koniec nieskończoności
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Inne recenzje

Kadr, który…: Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Z tego cyklu

Uzupełnij dymki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Macki śmierci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W świątynnym spa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fioletowo-różowy agent specjalny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duchy, zjawy, upiory
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Siostrilla
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W dziwnym oświetleniu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duch zmarłego boga
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Uegiptowieni
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Panie władzo, mam pana gdzieś
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Ty pójdziesz „Górą”, a ja „Doliną”
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Prawem wilka…
— Sebastian Chosiński

To nie film, to partyzantka
— Wojciech Gołąbowski

Po obu stronach Bugu
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż autora

Nie wszystko złoto
— Wojciech Gołąbowski

Przeczytaj to jeszcze raz: Furia ze Złotego Wieku SF
— Wojciech Gołąbowski

I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski

Miejsca, które warto odwiedzić: Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Niektórym wszystko się kojarzy…
— Wojciech Gołąbowski

Miejsca, które warto odwiedzić: Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Jak zniechęcać do komiksów
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Coś, co możesz znaleźć na Rebel.pl
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Jak długo gotuje się strusie jajo na twardo?
— Wojciech Gołąbowski

Dwupak tematyczny: Bez trzymanki
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.