Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 listopada 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Warszawa od podwórka

Esensja.pl
Esensja.pl
Cykl „W imieniu Polski Walczącej” to także – podobnie jak wielokrotnie tu przedstawiane albumy z serii „Wilcze tropy” – dzieło duetu Sławomir Zajączkowski i Krzysztof Wyrzykowski. Różnica tkwi w okresie historycznym; cofamy się w czasy „regularnej” wojny. W części pierwszej, „Zamachu na Kutscherę”, do przełomu lat 1943-44.

Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Warszawa od podwórka

Cykl „W imieniu Polski Walczącej” to także – podobnie jak wielokrotnie tu przedstawiane albumy z serii „Wilcze tropy” – dzieło duetu Sławomir Zajączkowski i Krzysztof Wyrzykowski. Różnica tkwi w okresie historycznym; cofamy się w czasy „regularnej” wojny. W części pierwszej, „Zamachu na Kutscherę”, do przełomu lat 1943-44.
25 września 1943 r. Franz Kutschera otrzymuje nominację na stanowisko dowódcy SS i policji w dystrykcie warszawskim. 13 października rozpoczynają się masowe obławy, czyli uliczne łapanki – zatrzymywani są wszyscy dorośli mężczyźni. 3 dni później megafony zawiadamiają o rozstrzelaniu pierwszych 7 osób. Łącznie od października ‘43 do stycznia ‘44 „kat Warszawy” w 34 publicznych egzekucjach morduje ok. 1300 mieszkańców miasta. Znaczna część z 7000 osób zatrzymanych trafia do obozów koncentracyjnych lub ginie potajemnie.
AK musi w tej sytuacji pomyśleć o skutecznym kontrataku. Konspiracyjny lokal pułkownika Emila Fieldorfa „Nila” mieścił się w narożnej warszawskiej kamienicy, ukazanej początkowo od strony dziedzińca. Budynek nie jest co prawda tak „mroczny i monumentalny” jak te w komiksach Adlera i Piątkowskiego, ale… Żabia perspektywa przydaje wysokości trzem piętrom, a ceglane plamy po tynku, który odpadł (w wyniku działań wojennych czy z bardziej prozaicznych powodów?), nie przydają uroku. Podobnie, jak ciemne okna, pozbawione odblasku białych firanek, choć oświetlone słońcem (a niektóre wręcz zabite dechami).
Plama jasnego nieba górującego nad dachem wykorzystana zostaje jako tło dla niewielkiego dymku. A najpiękniejsze elementy kadru znajdują się w jego lewym dolnym rogu. Kabel przeciągnięty od bramy do drzwi wejściowych na klatkę schodową, z odejściem (w bardzo charakterystycznej „puszce”) do okna mieszkania na parterze – prawdopodobnie gospodarza. Narysowano nawet miniaturowej wielkości mocowania przewodu do ściany.
Oraz ozdobna ankra w kształcie dwóch liter C, z których jedna lustrzano odbita styka się w drugą w środku wysokości – i tutaj też przecina je obie pozioma kreska. Kotwy takie czasem przedstawiały inicjały architekta. Może ktoś z Czytelników zna więcej szczegółów na temat tej kamienicy…?
koniec
21 czerwca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kadr, który…: Co Kropelka sklei…
Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

15 XI 2018

…żadna siła nie rozklei - jak głosiła reklama słynnego kleju. Dla tego pana nie jest to bynajmniej pocieszająca wiadomość.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Sztuka pamięci
Marcin Knyszyński

11 XI 2018

„Tetralogia potwora” to cztery komiksy, napisane i narysowane przez Enkiego Bilala w latach 1998-2007, już po „Trylogii Nikopola”. W przeciwieństwie do luźno powiązanych opowieści o Alcydzie Nikopolu, tetralogia stanowi jedną, nierozerwalną całość, z której jako samodzielna historia broni się tylko jej pierwsza część – „Sen potwora”. Bilal daje się poznać w tetralogii jako ekstremalny indywidualista i artysta nieskrępowany żadną konwencją (...)

więcej »

Kadr, który…: Pola śmierci
Marcin Knyszyński

8 XI 2018

Dziś kadr, który w dniu premiery komiksu, z którego pochodzi, wywołał konsternację, niedowierzanie i oburzenie.

więcej »

Polecamy

Co Kropelka sklei…

Kadr, który…:

Co Kropelka sklei…
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Pola śmierci
— Marcin Knyszyński

Uszta Żona
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fantastyczny pan Lis
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

To całkiem… zupełnie… idiotyczne!
— Marcin Knyszyński

Jestem w domu!
— Marcin Knyszyński

Zły, zły tyranozaur
— Marcin Osuch

Pewien głąb wkręca się w głąb
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.