Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 listopada 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Kadry odnalezione #1

Esensja.pl
Esensja.pl
W naszym cyklu piszemy o kadrach wyjętych z konkretnych albumów, konkretnych serii. Ale czasem pojawiają się komiksowe „cytaty”, które nie zawsze można jednoznacznie przypisać. Dzisiaj pierwszy z nich, od razu przyznaję, najłatwiejszy.

Marcin Osuch

Kadr, który…: Kadry odnalezione #1

W naszym cyklu piszemy o kadrach wyjętych z konkretnych albumów, konkretnych serii. Ale czasem pojawiają się komiksowe „cytaty”, które nie zawsze można jednoznacznie przypisać. Dzisiaj pierwszy z nich, od razu przyznaję, najłatwiejszy.
Przypisanie tego rysunku do serii i albumu wydaje się oczywiste, wręcz banalne z dzisiejszej perspektywy. Chodzi rzecz jasna o okładkę siedemnastego tomu przygód Tintina „Spacer po Księżycu”. Zapewne dużo trudniejsze może okazać się pytanie, gdzie ten rysunek został „zacytowany”. Pojawił się na drugiej stronie okładki pierwszego numeru Relaksu, w artykule „Era wizji” Henryka Kurty. Nie służy on tam, bynajmniej, przybliżeniu twórczości komiksowych klasyków, do których niewątpliwie należy Herge. Jest to tylko argument na potwierdzenie głównej tezy artykułu, że żyjemy (mowa oczywiście o latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku) w czasach, gdy opowiadanie obrazem nabrało niespotykanego w dziejach ludzkości znaczenia. Sam tekst przeczytałem dosyć późno, wszak wtedy Relax kupowałem po to, żeby czytać komiksy. Ale jak przez mgłę pamiętam dziecięcą myśl, że bardzo chciałbym dopaść ten komiks rozgrywający się w kosmosie.
A sam rysunek? Cóż, przedstawia Tintina, kapitana Baryłkę i Milusia na powierzchni Księżyca zmierzających w kierunku rakiety. Rakieta ta to, wypisz, wymaluj, powiększona wersja niemieckiej V2. Z jakiegoś powodu Herge zachował nawet charakterystyczne malowanie w szachownicę.
koniec
28 czerwca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kadr, który…: Co Kropelka sklei…
Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

15 XI 2018

…żadna siła nie rozklei - jak głosiła reklama słynnego kleju. Dla tego pana nie jest to bynajmniej pocieszająca wiadomość.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Sztuka pamięci
Marcin Knyszyński

11 XI 2018

„Tetralogia potwora” to cztery komiksy, napisane i narysowane przez Enkiego Bilala w latach 1998-2007, już po „Trylogii Nikopola”. W przeciwieństwie do luźno powiązanych opowieści o Alcydzie Nikopolu, tetralogia stanowi jedną, nierozerwalną całość, z której jako samodzielna historia broni się tylko jej pierwsza część – „Sen potwora”. Bilal daje się poznać w tetralogii jako ekstremalny indywidualista i artysta nieskrępowany żadną konwencją (...)

więcej »

Kadr, który…: Pola śmierci
Marcin Knyszyński

8 XI 2018

Dziś kadr, który w dniu premiery komiksu, z którego pochodzi, wywołał konsternację, niedowierzanie i oburzenie.

więcej »

Polecamy

Co Kropelka sklei…

Kadr, który…:

Co Kropelka sklei…
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Pola śmierci
— Marcin Knyszyński

Uszta Żona
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fantastyczny pan Lis
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

To całkiem… zupełnie… idiotyczne!
— Marcin Knyszyński

Jestem w domu!
— Marcin Knyszyński

Zły, zły tyranozaur
— Marcin Osuch

Pewien głąb wkręca się w głąb
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

Co Kropelka sklei…
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Pola śmierci
— Marcin Knyszyński

Uszta Żona
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fantastyczny pan Lis
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

To całkiem… zupełnie… idiotyczne!
— Marcin Knyszyński

Jestem w domu!
— Marcin Knyszyński

Zły, zły tyranozaur
— Marcin Osuch

Pewien głąb wkręca się w głąb
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Tintin nienarysowany
— Marcin Osuch

Tintin przerysowany
— Marcin Osuch

Tintin nieprzerysowany
— Marcin Osuch

Tintin zakazany
— Marcin Osuch

Najlepszy, zdecydowanie najlepszy
— Marcin Osuch

Powrót superbohatera
— Marcin Osuch

Widziałem kondora cień
— Marcin Osuch

Perły z lamusa
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.