Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 czerwca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Kiedy klaun zmyje uśmiech

Esensja.pl
Esensja.pl
„Blacksad” po raz ósmy! Tym razem zamiast zbliżeń kadr panoramiczny. Z mnóstwem – jak to u Guarnido – precyzyjnie oddanych szczegółów.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadr, który…: Kiedy klaun zmyje uśmiech

„Blacksad” po raz ósmy! Tym razem zamiast zbliżeń kadr panoramiczny. Z mnóstwem – jak to u Guarnido – precyzyjnie oddanych szczegółów.
W piątym tomie przygód kota-detektywa spora część akcji ma miejsce w cyrku, którego żółty namiot nawiązuje do kolorystyki wyznaczonej tytułem. Amarillo to miasto w Teksasie, ale też kolor żółty po hiszpańsku. Często-gęsto pojawiają się żółte kwiaty, a żółty cadillac odgrywa istotną rolę w akcji.
Cyrk, jak to często bywało, staje się przystanią dla rozmaitych rozbitków życiowych, a nawet ściganych przestępców. Obowiązuje zasada „nie gadaj, nie pytaj” oraz wewnętrzna solidarność – karą dla Chada za atak na jednego ze „swoich” jest związanie i pozostawienie w korytarzach opuszczonej kopalni na powolną śmierć z pragnienia i głodu.
Zanim jednak to się stanie, mamy okazję zajrzeć za kulisy i zobaczyć, co się w cyrku dzieje w dzień. No bo przecież stroje należy uprać, akrobacje przećwiczyć, dekoracje spakować lub rozpakować, ugotować coś do jedzenia – i tak dalej. W przerwie można zagrać w karty i pogapić się na zgrabne… ogony koleżanek (obecność lub brak ogonów w „Blacksadzie” to w ogóle interesujący temat i Guarnido jest pod tym względem dziwnie niekonsekwentny). W precyzyjnie zakomponowanym kadrze widzimy ponad czterdzieści postaci zajętych swoimi sprawami. Jak zawsze, gatunki zwierząt dopasowane są do osobowości lub wykonywanych zajęć. Na przykład akrobatami wykonującymi ewolucje na trapezie są gibbony, które widzieliśmy już w jednym z poprzednio opisanych kadrów.
Co ciekawe, ten cyrk z lat 50. jest zgodny ze współczesnymi normami etycznymi: nie ma w nim tresowanych zwierząt!
koniec
24 stycznia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niekoniecznie jasno pisane: Wszystko jest złudzeniem
Marcin Knyszyński

16 VI 2019

Dziś wracamy do twórczości Alejandro Jodorowsky’ego. Autor „Incala” zabiera nas do Tybetu pierwszej połowy dwudziestego wieku – miejsca pełnego ezoteryki, magii, mistyki i filozofii. Załóżmy, że duchowy przywódca Tybetu odrodził się niespodziewanie w ciele europejskiego noworodka – jak wyglądałaby jego droga do oświecenia i walka o zachowanie świętych wartości w obliczu nieuchronnie nadchodzących zmian?

więcej »

Po komiks marsz: Czerwiec 2019
Esensja Komiks

14 VI 2019

Wygląda na to, że wydawcy postanowili zadbać o dobre samopoczucie komiksowych fanów na wakacje. Jak widać z naszego poniższego zestawienia, w czerwcu będzie z czego wybierać.

więcej »

Wspomnienie o Maćku
Paweł Laudański

4 VI 2019

To była końcówka lat osiemdziesiątych – 1988, choć raczej 1989 rok. Warszawa, Empik przy ul. Dąbrowskiego. Spotkanie poświęcone polskiej fantastyce socjologicznej, mającej najlepsze lata już za sobą, choć wtedy niewielu pewnie zdawało sobie z tego sprawę. Wśród prowadzących – On, redaktor działu prozy polskiej w miesięczniku „Fantastyka”, pisma, które zdobywało się wtedy spod lady, i to pomimo nakładu oscylującego w okolicy 150 tysięcy sztuk. Maciej Parowski, jeden z idoli mojej młodości.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

Kadr, który…: Pościg
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wybieramy komiks roku 2013 – nominacje
— Esensja

Każda piękna kobieta musi być kotką
— Agnieszka Szady

Po komiks marsz: Grudzień 2013
— Esensja

Z tego cyklu

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Muzyka i maski
— Agnieszka Szady

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz

Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Krótko o komiksach: To nie flet jest czarodziejski
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Prawie jak Japonia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Zła dziewczynka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cudowne lata (oj, lata, lata – jak szalona)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Nie będziesz pierwszym, którego zabiłam, kumasz?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Marvel” znaczy „coś cudownego”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Skrzyżowanie „Calvina i Hobbesa” z „Sisters”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Happy endy są dla mięczaków
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Inspektor Ishida na tropie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spider-Manowie wszystkich wymiarów, łączcie się!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.