Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Kiedy klaun zmyje uśmiech

Esensja.pl
Esensja.pl
„Blacksad” po raz ósmy! Tym razem zamiast zbliżeń kadr panoramiczny. Z mnóstwem – jak to u Guarnido – precyzyjnie oddanych szczegółów.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadr, który…: Kiedy klaun zmyje uśmiech

„Blacksad” po raz ósmy! Tym razem zamiast zbliżeń kadr panoramiczny. Z mnóstwem – jak to u Guarnido – precyzyjnie oddanych szczegółów.
W piątym tomie przygód kota-detektywa spora część akcji ma miejsce w cyrku, którego żółty namiot nawiązuje do kolorystyki wyznaczonej tytułem. Amarillo to miasto w Teksasie, ale też kolor żółty po hiszpańsku. Często-gęsto pojawiają się żółte kwiaty, a żółty cadillac odgrywa istotną rolę w akcji.
Cyrk, jak to często bywało, staje się przystanią dla rozmaitych rozbitków życiowych, a nawet ściganych przestępców. Obowiązuje zasada „nie gadaj, nie pytaj” oraz wewnętrzna solidarność – karą dla Chada za atak na jednego ze „swoich” jest związanie i pozostawienie w korytarzach opuszczonej kopalni na powolną śmierć z pragnienia i głodu.
Zanim jednak to się stanie, mamy okazję zajrzeć za kulisy i zobaczyć, co się w cyrku dzieje w dzień. No bo przecież stroje należy uprać, akrobacje przećwiczyć, dekoracje spakować lub rozpakować, ugotować coś do jedzenia – i tak dalej. W przerwie można zagrać w karty i pogapić się na zgrabne… ogony koleżanek (obecność lub brak ogonów w „Blacksadzie” to w ogóle interesujący temat i Guarnido jest pod tym względem dziwnie niekonsekwentny). W precyzyjnie zakomponowanym kadrze widzimy ponad czterdzieści postaci zajętych swoimi sprawami. Jak zawsze, gatunki zwierząt dopasowane są do osobowości lub wykonywanych zajęć. Na przykład akrobatami wykonującymi ewolucje na trapezie są gibbony, które widzieliśmy już w jednym z poprzednio opisanych kadrów.
Co ciekawe, ten cyrk z lat 50. jest zgodny ze współczesnymi normami etycznymi: nie ma w nim tresowanych zwierząt!
koniec
24 stycznia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kadr, który…: Córy Iranu
Paweł Ciołkiewicz

18 IV 2019

Był jasny, ciepły dzień kwietniowy i zegary biły trzynastą. Marjane Satrapi z głową wtuloną w ramiona wślizgnęła się przez brunatne drzwi do szkolnej auli. Jej koleżanki były już na miejscu. Choć uczące się w szóstej klasie dziewczynki jeszcze nie do końca wiedziały, o co chodzi, sprawa wyglądała na poważną.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Odkryj się sam
Marcin Knyszyński

14 IV 2019

Pod koniec tego roku minie dokładnie trzydzieści lat od premiery legendarnego i jedynego w swoim rodzaju komiksu – „Azylu Arkham” ze scenariuszem Granta Morrisona i grafikami Dave’a McKeana. Jest to jedna z powieści graficznych, która powinna być przeczytana przez każdego, kto deprecjonuje to medium, każdego, kto uważa, że komiks nie może być dziełem sztuki i rywalizować z literaturą wysoką. Trzymamy w rękach nie tylko jeden z najlepszych komiksów o Batmanie, ale jeden z najlepszych w ogóle.

więcej »

Po komiks marsz: Kwiecień 2019
Esensja Komiks

12 IV 2019

Chociaż w okresie zimowym nie mogliśmy narzekać brak ciekawych komiksowych premier, to wiosna najwyraźniej pobudziła naszej rodzimy rynek jeszcze bardziej. Tradycyjnie zwracamy Waszą uwagę na patronaty Esensji oraz pojawienie się nowego gracza - wydawnictwa Marginesy.

więcej »

Polecamy

Córy Iranu

Kadr, który…:

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Queens, Nowy Jork, 1975 rok
— Paweł Ciołkiewicz

Przedstawienie musi trwać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Finger Tower
— Paweł Ciołkiewicz

Czy te oczy mogą kłamać?
— Paweł Ciołkiewicz

Szprrreeech!!
— Paweł Ciołkiewicz

Zobacz też

Inne recenzje

Kadr, który…: Pościg
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wybieramy komiks roku 2013 – nominacje
— Esensja

Każda piękna kobieta musi być kotką
— Agnieszka Szady

Po komiks marsz: Grudzień 2013
— Esensja

Z tego cyklu

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Queens, Nowy Jork, 1975 rok
— Paweł Ciołkiewicz

Przedstawienie musi trwać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Finger Tower
— Paweł Ciołkiewicz

Czy te oczy mogą kłamać?
— Paweł Ciołkiewicz

Szprrreeech!!
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Muzyka i maski
— Agnieszka Szady

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz

Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Krótko o komiksach: Zła dziewczynka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cudowne lata (oj, lata, lata – jak szalona)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Nie będziesz pierwszym, którego zabiłam, kumasz?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Marvel” znaczy „coś cudownego”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Skrzyżowanie „Calvina i Hobbesa” z „Sisters”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Happy endy są dla mięczaków
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Inspektor Ishida na tropie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spider-Manowie wszystkich wymiarów, łączcie się!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nie tylko klata
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oklejeni plasterkami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.