Kadr, który…: Bez zbędnych liniiCzy happy end może być szary, rozpływający się w strugach deszczu? Tak, jeśli to udana ucieczka tych, którym kibicujemy.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: Bez zbędnych liniiCzy happy end może być szary, rozpływający się w strugach deszczu? Tak, jeśli to udana ucieczka tych, którym kibicujemy. W dzisiejszym „Kadrze…” przedstawiamy nie jeden, ale trzy kolejne kadry, kończące album „W imieniu Polski Walczącej #4: Starachowice, 6 sierpnia 1943. Końskie, 5 czerwca 1944”. Po rozbiciu więzienia w Końskich, uwolnieniu stamtąd trojga zmaltretowanych partyzantów oraz wielu przetrzymywanych cywili, czas na odskok głęboko w lasy. Trzeba to zrobić szybko i sprawnie, bo Niemcy z całą pewnością wkrótce ruszą w pościg – a jest ich w całej okolicy około tysiąca. Nie może być jednak mowy o panicznej ucieczce; wszyscy są zmęczeni, niektórzy lżej lub ciężej ranni. Na odsiecz przychodzi jednak pogoda: zaczyna padać obfity deszcz. Drogi gruntowe nasiąkają, ślady przejścia nawet setek ludzi rozmywają się w błotnistych kałużach. Psy nie będą potrafiły złapać tropu. Uciekinierzy mogą odetchnąć z ulgą: są bezpieczni. W tych kadrach ważną rolę odgrywają kreski. I te ukośne, znaczące deszcz, i te nieregularne, tworzące odcisk buta, i te podłużne, stanowiące grzbiet koleiny. Aby nie powodować ich natłoku, nadmiaru, rysownik – Krzysztof Wyrzykowski – postanowił zrezygnować z obramowań kadrów. Dało to dodatkowe możliwości: nieco dłuższa narracja nie przytłacza żadnego z kadrów, a nogi niknące po prawej stronie ładnie wypełniają białą plamę, choć teoretycznie zachodzą na kadr poprzedni. Ładnie także ujęto efekt – nomen omen – upływu czasu. Im dłużej pada deszcz, tym więcej kresek pionowych czy ukośnych, tym mniej nóg i kół. Kałuże (w których odbijają się pnie drzew) łączą się w większe płaszczyzny, zakrywając wszelkie drobne nierówności terenu – ślady po butach i wozach. A im większa powierzchnia kałuży, tym dalej rozchodzą się drobne fale po uderzeniach kropel. ![]() 13 lutego 2020 |
Lutowe mrozy nie przeszkodziły nam w pisaniu recenzji.
więcej »Buddy Baker to z pozoru superbohater jakich wielu. Oto „Animal Man” ze scenariuszem Granta Morrisona – jego pierwsze dzieło, które napisał dla Detective Comics. Z początku jest zupełnie normalnie, ale bardzo szybko robi się surrealistycznie, dziwnie i „po morrisonowemu”. Szalony Szkot naciera w pierwszym uderzeniu komiksowej „brytyjskiej inwazji na USA” – bezpardonowo i nie biorąc jeńców. Co tu się wydarzyło, u licha?
więcej »„Pip i Merry szaleją, skaczą z kwiatka na kwiat, alimenty zaległe płacą od wielu lat” – tak głosi znana w pewnych kręgach piosenka „Już nie wrócę do Shire”. W komiksie Adlera i Piątkowskiego zaszalał natomiast Frodo.
więcej »Dziś w Bieszczadach jest wesoło, przybył tu Tytus de Zoo
— M. Fitzner
The best of Romek
— M. Fitzner
Duch i Tytus w półpancerzu
— Konrad Wągrowski
Bawiąc, uczyć. Ucząc – nie nudzić
— M. Fitzner
Gdy dowciplina płynąć zaczyna
— Marcin Osuch
Właściwy człowiek na właściwym koniu
— Konrad Wągrowski
Niech Kapistran bęc, a Makary ryms!
— Konrad Wągrowski
The best of A’Tomek
— M. Fitzner
Ten Bałtyk to ocean czy jezioro?
— Konrad Wągrowski
Tytus 2009 (2)
— M. Fitzner
Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski
Nieślubny półhobbit
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Vader kiwa giczołami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Dwie postaci w oszukiwaniu autora
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Kot dachowiec bez ogona
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Ona sprawnie fechtuje miotłą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Od gór do morza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Telewizor w technologii bezlampowej i bezwszystkoinnej
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Google search: katana rapier co lepsze
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Upiorna dziewusia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wielorybe(re)k
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak
Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek
Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski
Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Ty pójdziesz „Górą”, a ja „Doliną”
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Prawem wilka…
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: To nie film, to partyzantka
— Wojciech Gołąbowski
Jak bardzo mnie (nie) znasz?
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Gdy dzieci nie słuchają rodziców…
— Wojciech Gołąbowski
Klasycy rocka ostrzegają
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: Robbie Nevil – takie jest życie
— Wojciech Gołąbowski
Ale czemu szaleńca?
— Wojciech Gołąbowski
Biografia kadrami ilustrowana
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: Paper Lace – Billy bohater w noc zgonu Chicago
— Wojciech Gołąbowski