Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Za wysoką cenę

Esensja.pl
Esensja.pl
We „Wrześniu pułkownika Maczka” niewiele jest kadrów przykuwających wzrok. Ale „niewiele” nie znaczy „nie ma”.

Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Za wysoką cenę

We „Wrześniu pułkownika Maczka” niewiele jest kadrów przykuwających wzrok. Ale „niewiele” nie znaczy „nie ma”.
W oczekiwaniu na deklarowaną, podpisaną na umowach międzynarodowych aliancką pomoc militarną, polskie wojsko we wrześniu 1939 roku drogo sprzedawało własną skórę. Pomne warunków i zobowiązań, musiało stawić czoła przeważającym siłom wroga. I czyniło to w sposób bohaterski, budząc czasami strach w niemieckich oddziałach. Dowódcy Wehrmachtu znali dobrze możliwości zmotoryzowanej 10. Brygady Kawalerii – „Die Schwarze Brigade” – i rzucili przeciw niej niemal całą armię.
Akcja, zawierająca omawiany kadr, rozegrała się 2 września we wsi Wysoka, w okolicach Jordanowa. Po odparciu przez Korpus Ochrony Pogranicza dwóch kolejnych ataków Niemców, trzeci został przypuszczony przy użyciu 200 czołgów. Siła ognia była ogromna. Zginęło 100 polskich żołnierzy – lecz aż 40 niemieckich czołgów zostało unieruchomionych. Wkrótce okazało się, że Polacy walczą z całą Dywizją Pancerną.
Kadr, będący poziomym paskiem, znajduje się u dołu planszy, niejako podsumowując przebieg walk tego dnia. Przedstawia przede wszystkim zniszczone działo przeciwpancerne. Widać, że mocno oberwało. Za nim, zaznaczone delikatną kreską, jakieś nierówności błotnistego terenu… Okop? Nie. Dopiero za drugim, trzecim rzutem oka zauważa się dłonie, nogi… To pozostałości ciał obsady tegoż działa. Sylwetki nie przypominają kształtem ludzi. Czy to próba przedstawienia rozerwanych ciał bez epatowania rozlaną krwią, czy też celowy zabieg odhumanizowania ofiar ostrzału, by przedstawić nieludzkość wojny?
Szkoda, że równie starannie Tomasz Bereźnicki nie rysował drugich planów innych kadrów tego komiksu, zadowalając się w większości jedynie komputerowym gradientem kolorów.
koniec
20 lutego 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Po komiks marsz: Sierpień 2020
Esensja Komiks

11 VIII 2020

Okazuje się, że dla komiksowych wydawców wakacyjny czas wcale nie był pretekstem do zmniejszenia aktywności. Jak widać z poniższego zestawienia, osoby wybierające się na urlop w sierpniu będą mogły liczyć na ciekawe komiksowe lektury.

więcej »

Kadr, który…: Niezła babeczka z tej Jagi!
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VIII 2020

Jak uzyskać wrażenie przestrzenności?

więcej »

Nie przegap: Lipiec 2020
Esensja

31 VII 2020

Jak spędziliśmy pierwszą połowę wakacji? Jak zwykle, pisząc recenzje.

więcej »

Polecamy

Kilka słów na pożegnanie

Pilot śmigłowca:

Kilka słów na pożegnanie
— Marcin Osuch

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

Niezła babeczka z tej Jagi!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Handlarz towarów okcydentalnych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Darth Vader, pies Pluto i wspominki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wyrwać chwasta
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Za witrażem szklanych marzeń
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Syreny, koguty i inne wyjce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Narrator ginie jako pierwszy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przytłaczająca wizja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Na chwałę imienia polskiego
— Wojciech Gołąbowski

Darkseid is.
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Historia w obrazkach: Sprawiedliwy wśród Narodów Świata
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.